Compensatie voor een vertraagde of geannuleerde Air Corsica vlucht

Was jouw vlucht met Air Corsica vertraagd, geannuleerd of overboekt? Dan heb je mogelijk recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoeding kan oplopen tot wel €600 per persoon! Wij vertellen je wat jouw passagiersrechten zijn en hoe je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding voor jouw verstoorde vliegreis.

Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Belangrijkste informatie

  • Air Corsica vlucht meer dan 3 uur vertraagd bij aankomst? Claim vluchtcompensatie tot €600!

  • Is je Air Corsica vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan heb je misschien recht op vluchtcompensatie tot €600!

  • Je kunt tot 5 jaar na je verstoorde vlucht aanspraak maken op vluchtcompensatie en terugbetaling.

  • Claim online met Vlucht-Vertraagd.nl en vergroot je kansen om je vluchtcompensatie te krijgen!

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Wetgeving bij vertragingen en annuleringen

Om jouw passagiersrechten te beschermen zijn er in Europa maar ook wereldwijd verschillende wetten opgesteld die het mogelijk maken om compensatie te claimen als jouw vliegreis verstoord was door een vertraging of een annulering, of als jouw bagage of jijzelf schade hebt opgelopen.

  • Het Verdrag van Montreal (1999)
  • Europese Verordening (EG) 261/2004
  • Het Sturgeon Arrest (2009)

Het Verdrag van Montreal (MC99)

Het Verdrag van Montreal, ook wel MC99 genoemd, is het verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer. Het regelt voor alle lidstaten van de Europese Unie, dus ook Nederland, de burgerlijke aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen als passagiers, bagage en goederen schade oplopen tijdens internationaal luchtvervoer. Op grond van het Verdrag van Montreal kunnen passagiers op internationale vluchten aanspraak maken op een schadevergoeding voor opgelopen schade door de verstoring van hun reis en problemen met hun bagage.

Wil je het volledige Verdrag van Montreal lezen? Klik dan hier.

Europese Verordening (EG) 261/2004

Sinds 17 februari 2005 is Europese Verordening 261/2004 in werking getreden. In deze Verordening zijn jouw rechten in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht vastgelegd. Je kunt op deze wetgeving terugvallen als je compensatie wilt claimen voor een verstoorde vliegreis, al zijn er wel een aantal voorwaarden gebonden aan deze wetgeving.

Wil je de volledige Europese Verordening lezen? Klik dan hier.

Vertraging bij Air Corsica?

Dien nu je claim in en ontvang tot €600 per passagier!

Claim nu
W Kkd6 S Vp

Stakingen bij Air Corsica

Stakingen kunnen ervoor zorgen dat de vlucht een vertraging oploopt of dat jouw vlucht onverhoopt wordt geannuleerd. De afgelopen jaren hebben reizigers flink wat vertragingen en annuleringen opgelopen doordat piloten, luchtverkeersleiders en grondpersoneel massaal het werk neerleggen voor betere werkomstandigheden. Het gevolg hiervan? Duizenden gestrande passagiers en geannuleerde en vertraagde vluchten.

Waar heb ik recht op?

Ongeacht welke partij er staakt; als jouw vlucht vertraging oploopt vanwege een staking, dan heb je vanaf 2 uur vertraging recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hierbij denken aan drinken, maaltijden en indien nodig een hotelovernachting. Jouw recht op compensatie hangt in het geval van een staking af van welke partij er heeft gestaakt.

Stakingen door het personeel van Air Corsica

Als er zich een staking heeft voorgedaan heb je alleen recht op compensatie als deze staking wordt uitgevoerd door personeel van de luchtvaartmaatschappij.

Onder personeel van de luchtvaartmaatschappij wordt verstaan:

  • Piloten
  • Cabinepersoneel

Stakingen door derden

Helaas heb je niet altijd recht op een financiële vergoeding als jouw vlucht is getroffen door een staking. Stakingen van derden partijen worden gezien als een buitengewone omstandigheid, aangezien de luchtvaartmaatschappij hier geen invloed op heeft.

Derden partijen zijn bijvoorbeeld:

  • Luchtverkeersleiding
  • Bagageafhandelaars
  • Douane
  • Medewerkers van de luchthaven

Meer lezen over compensatie claimen bij een staking? Klik dan hier.

Buitengewone omstandigheden

Als de oorzaak van de vertraging of annulering niet inherent is aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: Air Corsica kan zich op een buitengewone omstandigheid beroepen als ze niet verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie en dit ook daadwerkelijk kunnen aantonen. Als dit het geval is, dan heb je geen recht op compensatie.

Als je zelf een claim indient bij de luchtvaartmaatschappij is de kans aanwezig dat zij deze afwijzen op grond van buitengewone omstandigheden. Het is vaak lastig te bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, of dat Air Corsica onder de claim probeert uit te komen.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden

Om dit te verduidelijken geven we je een aantal voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Extreme weersomstandigheden, zoals dichte mist of een storm
  • Sabotage of terrorisme
  • Natuurrampen
  • Stakingen van derden, bijvoorbeeld door luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding
  • Medische noodlandingen

Er is in ieder geval geen sprake van buitengewone omstandigheid in het geval van een technisch mankement of een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij, aangezien dit wel binnen de invloedssfeer van de vliegmaatschappij valt.

Meer lezen over buitengewone omstandigheden? Klik dan hier.

Air Corsica beroept zich op een buitengewone omstandigheid, wat nu?

Ondanks het feit dat er natuurlijk situaties zijn waar overduidelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, komt het helaas vaak voor dat Air Corsica zich onterecht beroept op overmacht. In dat geval dient Air Corsica te bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van zo’n buitengewone omstandigheid en dat zij ondanks het treffen van maatregelen de vertraging of annulering van de vlucht niet konden voorkomen.

Twijfel je of Air Corsica zich met recht heeft beroepen op een buitengewone omstandigheid? Dan is het verstandig om onze hulp in te schakelen. Met behulp van onze database en onze jarenlange ervaring met luchtvaartmaatschappijen zullen wij de claim beoordelen en brengen wij de zaak indien nodig voor de rechter.

Compensatiebedragen op basis van Europese wetgeving

De hoogte van het compensatiebedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de opgelopen vertraging waarmee je op de bestemming bent aangekomen.

Op basis van Europese Verordening 261/2004 heb je recht op:

VliegafstandCompensatie
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 kmbedraagt de compensatie €250
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kmkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EUkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU*bedraagt de vergoeding €600

*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

Let op: In het geval van een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur met een afstand van 3.500 kilometer of meer, heb je recht op 50% van het compensatiebedrag.

Compensatiebedragen bij vertragingen en annuleringen op basis van Europese wetgeving


Compensatie of geld terug?

Compensatie en restitutie zijn twee verschillende dingen. De meeste passagiers verwarren compensatie met een restitutie, maar in de Verordening staat beschreven dat je je kunt beroepen op beiden! Bij een annulering heb je altijd recht op een vervangende vlucht naar de eindbestemming. Als de luchtvaartmaatschappij je geen vervangende vlucht aanbiedt of als je uiteindelijk zelf je reis naar de bestemming hebt geregeld, dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Houd er rekening mee dat je hier geen recht op hebt als je de aangeboden vervangende vlucht wél accepteert. Dit is afhankelijk van de aankomst- en vertrektijden van de vervangende vlucht.

Extra gemaakte kosten terugclaimen

Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat je genoodzaakt bent om extra kosten te maken. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een maaltijd of het boeken van een overnachting, omdat de vlucht is geannuleerd of een langdurige vertraging heeft opgelopen. Als passagier heb je bij het maken van extra kosten door vertraging of annulering recht op een teruggave van deze kosten. Het is mogelijk om deze kosten tijdens het claimen van compensatie te verhalen bij Air Corsica. Zorg er daarom altijd voor dat je de bonnetjes van de extra gemaakte kosten goed bewaart!

Compensatie claimen: hoe werkt dat?

Voldoet jouw vlucht aan de voorwaarden voor het verkrijgen van compensatie? Zorg dan dat je onderstaande stappen goed doorleest om er zeker van te zijn dat je jouw claim zo volledig mogelijk kunt indienen:

1. Bewaar jouw reisdocumenten van Air Corsica

  • Tickets, boekingsbevestigingen, boardingpasses en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
  • Vouchers en facturen voor extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van de vertraging (taxibonnetjes, maaltijden, drankjes, etc.)

2. Noteer jouw vluchtgegevens van Air Corsica

  • Vluchtnummer (begint met "XK", gevolgd door vier cijfers)
  • Vluchtschema (geplande vertrek- en aankomsttijden)
  • Duur van de vertraging (werkelijke vertrek- en aankomsttijden)

3. Zorg dat de reden voor de vertraging bekend is

  • Raadpleeg het personeel van Air Corsica
  • Bekijk de weersomstandigheden
  • Controleer op de luchthaven of andere vluchten vertraagd of geannuleerd zijn

4. Check op welk bedrag jij recht hebt in onze claimcalculator

  • Vul het vluchtnummer en datum van jouw Air Corsica vlucht in in onze claimcalculator om te zien of jouw vlucht voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening en op hoeveel compensatie jij recht hebt. Je kunt gratis en vrijblijvend gebruik maken van onze claimcalculator. Dien jouw claim vervolgens in zodat ons team van ervaren claimspecialisten je verder kan helpen!

Vlucht met Air Corsica geannuleerd?

Je kunt je ticketkosten terugvragen, een vergoeding eisen of beide!

Claim nu
W Kkd6 S Vp

Tot wanneer kan ik een claim indienen?

In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. Wij raden je dus aan om jouw vlucht zo snel mogelijk te checken en jouw claim binnen dit termijn in te dienen. Wellicht heb je in de afgelopen 2 jaar wel vaker met een vertraging of annulering te maken gekregen? Zoek jouw vluchtgegevens snel op, je bent misschien wel rijker dan je denkt!

Hoe lang duurt het voordat ik mijn compensatie ontvang?

Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je jouw compensatie ontvangt. Aangezien de meeste claims niet onmiddellijk worden uitbetaald en luchtvaartmaatschappijen het proces doorgaans proberen tegen te werken, kan het maanden duren om de gehele procedure te doorlopen. Als Air Corsica vastbesloten is de zaak voor de rechtbank te verdedigen, kan het tot een jaar duren voordat de procedure is afgerond. Zelfs wanneer jouw claim wordt afgehandeld door een claimorganisatie, kan het helaas zijn dat het proces langer duurt dan verwacht.

Als je jouw claim bij ons indient doen wij onze uiterste best om het proces binnen een paar maanden af te ronden. In enkele gevallen kan dit oplopen naar een half jaar tot meer dan een jaar, gezien het feit dat we afhankelijk zijn van de responstijd van landelijke inspecties en eventuele juridische vervolgstappen die genomen moeten worden.

Maak vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator

Benieuwd welk bedrag jij kunt claimen? Klik op “Bereken mijn compensatie”, vul simpelweg de gegevens van jouw vlucht in en wij laten je gelijk weten of je compensatie kunt claimen voor jouw vertraagde of geannuleerde vlucht. Je komt direct te weten hoeveel geld je kunt claimen. Deze informatie is vrijblijvend en gratis.

Vlucht met Air Corsica vertraagd of geannuleerd?

Krijg tot €600 vergoeding per passagier!

Claim nu
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom

Waarom kiezen voor een claimorganisatie?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij Air Corsica. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de airline de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat ze je een voucher aanbieden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie.

Een afgewezen claim herindienen

Heb je zelf een claim ingediend bij Air Corsica en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.



Vertraging bij Air Corsica?

Dien nu je claim in en ontvang tot €600 per passagier!

Claim nu
W Fb Gs2qx

De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt.

Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?

1m passagiers geholpen

9 juridische teams in Europa

98% succes in recht

Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

Over Air Corsica

Compagnie Aerienne Corse Mediterranee SAEM, oftewel Air Corsica, is een regionale luchtvaartmaatschappij gevestigd in Ajaccio, Corsica, Frankrijk. Ze verzorgt personenvervoer van Corsica naar moederland Frankrijk. De thuisbasis is Ajaccio - Campo dell'Oro Airport, met hubs in Figari Sud-Corse Airport, Bastia - Poretta Airport en Calvi - Sainte-Catherine Airport.

Vragen? Neem contact met ons op

Heb je het antwoord op jouw vraag niet gevonden? Hier lees je hoe je met ons in contact kunt komen. Wij streven er altijd naar om je zo snel mogelijk te helpen!

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!