Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen

Vlucht geannuleerd wegens het coronavirus?

Claim mijn terugbetaling

Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt?

Check compensatie

Nederlandse luchthavens: cijfers en data

 

Vóór de uitbraak van het coronavirus, werden in 2019 meer dan 80 miljoen passagiers vervoerd vanaf de drie grootste luchthavens in Nederland. De aantallen van 2020 zagen er beduidend slechter uit, uiteraard vanwege de pandemie, maar vooral in dit jaar kregen veel reizigers te maken met een vertraging of annulering. Passagiers van vluchten die vertrekken of aankomen in Nederland en die te maken hebben met vertragingen van meer dan drie uur, hebben vaak recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. Dit is in overeenstemming met de Europese Verordening (EG) Nr 261/2004 inzake passagiersrechten. Daarnaast hebben passagiers ook bepaalde rechten in het geval van annuleringen als gevolg van COVID-19. Zij kunnen een volledige terugbetaling van hun ticketkosten claimen. Benieuwd naar jouw rechten? Check je vlucht snel en vrijblijvend in onze gratis claim calculator:

 

➜ Check mijn vlucht

 

 

Laten we de drie grootste Nederlandse luchthavens even onder de loep nemen. Welke luchthaven heeft de meeste passagiers en vliegbewegingen? Ook kijken we naar de OTP: On Time Performance. Dit percentage geeft aan hoeveel vluchten er op tijd en zonder verstoringen zijn uitgevoerd.

 

1: Amsterdam Schiphol Airport (AMS)

Schiphol is de grootste en meest belangrijke luchthaven van Nederland, maar ook één van de belangrijkste luchthavens van Europa. Het is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Corendon, TUI fly en Transavia. Schiphol heeft een gemiddelde OTP van 74,9%. Dit houdt in dat gemiddeld 25,1% van alle vluchten niet op tijd is. 

 

Aantal vervoerde passagiers in 2019: 71,7 miljoen

Aantal vervoerde passagiers in 2020: 20,9 miljoen

Vliegbewegingen in 2019: 496.826

Vliegbewegingen in 2020: 227.317

 

2: Eindhoven Airport (EIN)

Eindhoven Airport is vooral populair voor reizigers in het zuiden van Nederland, maar tegenwoordig weet de rest van het land dit vliegveld ook goed te vinden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je vanaf deze luchthaven voor een scherpe prijs met low-cost maatschappijen Ryanair of WizzAir kunt vliegen. De gemiddelde OTP van Eindhoven Airport is 64,5% - daarmee zijn 35,5% van vluchten vanaf of naar deze zuidelijke luchthaven vertraagd.

 

Aantal vervoerde passagiers in 2019: 6,7 miljoen

Aantal vervoerde passagiers in 2020: 2,1 miljoen

Vliegbewegingen in 2019: 41.438

Vliegbewegingen in 2020: 18.882

 

3: Rotterdam The Hague Airport (RTM)

Rotterdam Airport is de tweede regionale luchthaven van Nederland. Sinds 2010 heet het vliegveld officieel Rotterdam The Hague Airport. Vliegveld Rotterdam heeft slechts één start- en landingsbaan, maar deze kan afhankelijk van de windrichting in zowel noordoostelijke als zuidwestelijke richting gebruik worden. Rotterdam Airport heeft een gemiddelde OTP van 74,3%, wat betekent dat ruim een kwart (25,7%) van de vluchten op deze luchthaven niet op tijd aankomt of vertrekt.

 

Aantal vervoerde passagiers in 2019: 2,1 miljoen

Aantal vervoerde passagiers in 2020: 517.889

Vliegbewegingen in 2019: 21.049

Vliegbewegingen in 2020: 7.964

 

Meer passagiers, meer vertragingen?

Hoe meer passagiers, hoe meer vluchten er worden uitgevoerd. Dit betekent dat er op een luchthaven die te maken krijgt met een zeer groot aantal passagiers, zoals Schiphol Airport, zeer strakke vliegschema's worden gehanteerd. Je raadt het al: hoe strakker het schema, hoe groter de kans dat kleine vertragingen tot een kettingreactie leiden waarbij meerdere vluchten vertraagd raken. Dit wordt vaak veroorzaakt door technische defecten, stakingen, of gewoonweg door slechte weersomstandigheden. Als een ochtendvlucht vertraagd raakt, is het toestel vaak te laat weer klaar voor de volgende vlucht. Gemiddeld loopt zo'n 29% van alle vluchten op Nederlandse luchthavens vertraging op.

 

Compensatiebedragen bij vertragingen en annuleringen op basis van Europese wetgeving

 

Een vertraging of annulering is nooit fijn - ongeacht de oorzaak! In het geval van een vertraging van meer dan drie uur of een annulering, waarbij de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is, dan heb je als reiziger recht op een vergoeding. Deze kan oplopen tot €600 per persoon, afhankelijk van de vliegroute. Met de gratis claim calculator van Vlucht-Vertraagd.nl kun je gratis en vrijblijvend je recht op compensatie of een terugbetaling van je ticket kosten berekenen:

 

➜ Check mijn vlucht

 

Hoe kan Vlucht-Vertraagd.nl mij bijstaan?

Na het checken van je vlucht kun je ervoor kiezen om de claim bij ons onder te brengen. Ons team helpt je bij het verkrijgen van je rechtmatige compensatie of terugbetaling van je ticket. We gaan direct voor je aan de slag, je hoeft je verder nergens zorgen over te maken! Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat onze success fee van 25% alleen van toepassing is als de luchtvaartmaatschappij de schadevergoeding daadwerkelijk uitbetaalt. Doen zij dit niet, dan is de service geheel gratis. Ook in het geval dat wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter moeten brengen om je rechten af te dwingen, staan wij garant voor alle juridische kosten!

 


Wat onze klanten over ons zeggen:

Check vrijblijvend of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling!

Check mijn vlucht