Vlucht geannuleerd — regels voor compensatie en terugbetaling in de EU
Een annulering van een vlucht kan je reisplannen volledig in de war schoppen en leiden tot stress en tijdverspilling.
Maar zelfs als je een alternatieve vlucht nam die de luchtvaartmaatschappij aanbood, kun je mogelijk nog steeds tot 600 € aan compensatie voor een geannuleerde vlucht claimen!
Bovendien kun je, als je geen alternatieve vlucht van de luchtvaartmaatschappij hebt genomen, ook nog een volledige terugbetaling in geld claimen.
Wat je moet weten
-
Werd je vlucht minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum geannuleerd? Waarschijnlijk kom je in aanmerking voor vluchtcompensatie tot 600 €.
-
Nam je geen alternatieve vlucht die door de luchtvaartmaatschappij werd aangeboden? Dan kun je een volledige terugbetaling in geld claimen - accepteer geen vouchers!
-
Je kunt ook compensatie claimen voor vluchten met een vertraging van minimaal 3 uur.
-
Je hebt tot 6 jaar de tijd om je compensatie en terugbetaling te claimen.
-
Bij Vlucht-Vertraagd.nl helpen we sinds 2010 passagiers hun geld terug te krijgen. We hebben juridische teams in 9 landen en hebben 98% van de rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen gewonnen. Voor jouw gemak werken we op een 'no win, no fee'-basis
Inhoudsopgave
EU-rechten voor vliegtuigpassagiers
Kan ik compensatie en terugbetaling claimen als ik naar een niet-EU-land vlieg?
Wanneer kan ik compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht?
Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht?
Wanneer kan ik terugbetaling van een geannuleerde vlucht claimen?
Buitengewone omstandigheden — wanneer de luchtvaartmaatschappij compensatie kan weigeren
Vergoeding van onverwachte kosten die zijn gemaakt als gevolg van vluchtannulering
Hoe lang heb ik de tijd om vluchtterugbetaling en compensatie te claimen?
Hoe lang duurt het voordat ik compensatie/terugbetaling voor mijn geannuleerde vlucht krijg?
Hoe kan ik compensatie en terugbetaling claimen voor een geannuleerde vlucht?
EU-rechten voor vliegtuigpassagiers
In 2004 is Verordening (EG) nr. 261/2004 vastgesteld door het Europees Parlement en de Europese Commissie. Dit document, later bekend als EU261 of Flight Compensation Regulation, garandeert passagiers in de EU het recht op compensatie en een terugbetaling in het geval van een geannuleerde of vertraagde vlucht.
Controleer of je in aanmerking komt voor compensatie en terugbetaling voor een geannuleerde vlucht Met onze gratis Claim Calculator duurt het maar een minuut! |
Kan ik compensatie en terugbetaling claimen als ik naar een niet-EU-land vlieg?
De EU-regelgeving is van toepassing op de meeste vluchten van of naar de Europese Unie. De enige grote uitzondering is wanneer je met een niet-EU-luchtvaartmaatschappij naar de EU vliegt — bijvoorbeeld wanneer je vanuit de Verenigde Staten vliegt met een in de VS gevestigde luchtvaartmaatschappij zoals United of American Airlines.
Zie de onderstaande tabel voor details.
Wanneer kan ik compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht?
Het belangrijkste criterium is het tijdstip waarop de luchtvaartmaatschappij de annulering van de vlucht aankondigde. Indien de annulering minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum werd aangekondigd, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor compensatie.
De andere twee criteria zijn:
-
De reden voor de annulering — om als passagier in aanmerking te komen voor compensatie, moet de annulering de schuld zijn van de luchtvaartmaatschappij zelf.
=> Zie het gedeelte Buitengewone Omstandigheden van dit artikel voor meer informatie over situaties waarin de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft te verstrekken.
-
Details van de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij aanbood — zie onderstaande tabel.
Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht?
-
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro.
-
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro.
-
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.
- Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU bedraagt de vergoeding €600 - maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Wanneer kan ik terugbetaling van een geannuleerde vlucht claimen?
Je kunt terugbetaling claimen als je vlucht werd geannuleerd en je besloot de alternatieve vlucht die door de luchtvaartmaatschappij werd aangeboden niet te accepteren. Als je helemaal geen alternatieve vlucht kreeg aangeboden, kun je natuurlijk ook een terugbetaling claimen.
Moet ik een voucher van een luchtvaartmaatschappij accepteren in plaats van een terugbetaling?
We raden het niet aan. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:
-
Wanneer je een voucher accepteert, moet je in de toekomst dezelfde luchtvaartmaatschappij gebruiken, ook als je er een slechte ervaring mee had.
-
Je geld komt vast te staan. Zelfs als je helemaal niet snel wilt gaan vliegen, is dit een vereiste om je geld niet volledig te verliezen.
-
De vervaldatums van vouchers van luchtvaartmaatschappijen kunnen problematisch zijn - je moet je volgende reis snel plannen.
-
Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, ben je waarschijnlijk je geld kwijt - de wet garandeert niet dat je de voucher kunt inwisselen voor een terugbetaling.
Heb je al een reisvoucher geaccepteerd? Je kunt hem misschien nog omruilen voor een terugbetaling! |
Buitengewone omstandigheden — wanneer de luchtvaartmaatschappij compensatie kan weigeren
Er zijn bepaalde situaties waarin de luchtvaartmaatschappij compensatie voor een geannuleerde of vertraagde vlucht terecht kan weigeren. Onder deze buitengewone omstandigheden:
-
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
-
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
-
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
-
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
-
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
-
Een zieke of lastige passagier.
-
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Houd er echter rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen soms beweren dat zich buitengewone omstandigheden hebben voorgedaan, zelfs als dat niet het geval was. Claim vandaag nog je compensatie via Vlucht-Vertraagd.nl en wij onderzoeken je zaak grondig en zorgen ervoor dat de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk wordt gesteld.
Het claimen van vluchtcompensatie en terugbetaling was nog nooit zo eenvoudig. Doe het in een paar minuten met Vlucht-Vertraagd.nl |
Vergoeding van onverwachte kosten die zijn gemaakt als gevolg van vluchtannulering
Het komt wel eens voor dat wanneer een vlucht plotseling wordt geannuleerd, de passagier voor onverwachte kosten komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan hotelkosten, restaurantmaaltijden, uitgaven voor vervoer (taxi's, autoverhuur) en meer.
Gelukkig kunnen we je in veel gevallen helpen om je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Claim vandaag nog bij Vlucht-Vertraagd.nl en upload eenvoudig alle relevante bonnen en facturen via ons slimme online systeem. Daarna regelen wij alles voor je.
Hoe lang heb ik de tijd om vluchtterugbetaling en compensatie te claimen?
Vlieg je van of naar Nederland? Dan heb je maximaal 2 jaar de tijd om je claim in te dienen.
Als je reisschema Nederland niet omvat (je vliegt bijvoorbeeld tussen andere EU-landen), is dit afhankelijk van de wetgeving in elk land. Gebruik onze gratis Claim Calculator om te zien of je nog steeds in aanmerking komt voor compensatie voor een geannuleerde vlucht en/of een terugbetaling.
Hoe lang duurt het voordat ik compensatie/terugbetaling voor mijn geannuleerde vlucht krijg?
Veel van de passagiers die we helpen treffen binnen enkele weken of maanden na het indienen van hun claim geld op hun rekening aan.
In sommige situaties, zoals wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert en/of de claim naar de rechtbank moet, kan deze wachttijd oplopen. Je kunt er echter zeker van zijn dat als je een claim indient bij Vlucht-Vertraagd.nl, wij de last van je schouders zullen nemen - we houden je op de hoogte van belangrijke updates met betrekking tot je claim, zullen aanwezig zijn om eventuele vragen te beantwoorden en we zullen je, als dat nodig is, vertegenwoordigen in de rechtbank.
Vertrouw op experts met meer dan tien jaar ervaring. Sinds 2010 helpen we passagiers hun geld terug te krijgen |
Hoe kan ik compensatie en terugbetaling claimen voor een geannuleerde vlucht?
Controleer eerst of je in aanmerking komt met onze gratis, vrijblijvende Claim Calculator.
Daarna kun je of zelf proberen om compensatie en terugbetaling te claimen, of je kunt ons het werk voor je laten doen. Dankzij meer dan tien jaar ervaring in het helpen van vliegtuigpassagiers, kennen wij alle ins en outs van het juridische proces en hebben we 98% van de rechtszaken tegen de luchtvaartmaatschappijen gewonnen. Wij regelen praktisch alles voor je, je hoeft alleen maar alle benodigde informatie met ons te delen via ons slimme online systeem - het duurt maar een paar minuten!
Waarom restitutie en compensatie claimen bij Vlucht-Vertraagd.nl?
10+ jaar op de markt
Juridische teams in 9 landen
95% van de rechtszaken gewonnen
'No cure, no pay'
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.