Krijg compensatie bij een geannuleerde vlucht

Een geannuleerde vlucht kan je reisplannen volledig verstoren en kost tijd. Binnen de EU heb je vaak recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht, zelfs als je een alternatieve vlucht hebt geaccepteerd. Geen alternatief genomen? Dan kun je een claim voor je geannuleerde vlucht indienen én krijg je kans op een volledige terugbetaling.

Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Inhoudsopgave

  • Werd je vlucht minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum geannuleerd? Waarschijnlijk kom je in aanmerking voor vluchtcompensatie tot 600 €, volgens EU261.

  • Nam je geen alternatieve vlucht die door de luchtvaartmaatschappij werd aangeboden? Dan kun je een volledige terugbetaling in geld claimen - accepteer geen vouchers!

  • Je kunt ook compensatie claimen voor vluchten met een vertraging van minimaal 3 uur.

  • Je hebt tot 6 jaar de tijd om je compensatie en terugbetaling te claimen.

  • Bij Vlucht-Vertraagd.nl helpen we sinds 2010 passagiers hun geld terug te krijgen. We hebben juridische teams in 9 landen en hebben 98% van de rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen gewonnen. Voor jouw gemak werken we op een 'no win, no fee'-basis

Controleer compensatie
Untitled design 2
Goedgekeurd door Arilee Arends
Juridisch Adviseur

Laatst bijgewerkt op

Wanneer kan ik een compensatie krijgen voor mijn geannuleerde vlucht?

Het belangrijkste criterium is het tijdstip waarop de luchtvaartmaatschappij de annulering van de vlucht heeft aangekondigd. Indien de annulering minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum werd aangekondigd, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een vergoeding van je geannuleerde vlucht.

De andere twee criteria zijn:

  • De reden voor de annulering: Om als passagier in aanmerking te komen voor compensatie, moet de annulering de schuld zijn van de luchtvaartmaatschappij zelf. Zie het gedeelte Buitengewone Omstandigheden van dit artikel voor meer informatie over situaties waarin de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft te verstrekken.
  • Details van de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij aanbood (zie onderstaande tabel).

Vlucht geannuleerd?

Tijd van annuleringAlternative vluchtCompensatie
Minder dan 7 dagen voor vertrekVertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aanJA
7-14 dagen voor vertrekVertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aanJA
Minder dan 14 dagen voor vertrekGeen alternatieve vlucht aangebodenJA + TERUGBETALING

Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht?

VliegafstandCompensatie EU261
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km€250 per persoon
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km€400 per persoon
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 km binnen de EU€400 per persoon
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU*€600 per persoon

*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

vlucht geannuleerd compensatie

Kan ik een terugbetaling claimen als ik naar een land buiten de EU vlieg?

De EU-regelgeving is van toepassing op de meeste vluchten van of naar de Europese Unie. De enige grote uitzondering is wanneer je met een niet-EU-luchtvaartmaatschappij naar de EU vliegt, bijvoorbeeld wanneer je vanuit de Verenigde Staten vliegt met een in de VS gevestigde luchtvaartmaatschappij zoals United of American Airlines.

Moet ik een voucher van een luchtvaartmaatschappij accepteren in plaats van een vergoeding voor mijn geannuleerde vlucht

We raden het niet aan. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  • Wanneer je een voucher accepteert, moet je in de toekomst dezelfde luchtvaartmaatschappij gebruiken, ook als je er een slechte ervaring mee hebt.
  • Je geld komt vast te staan. Zelfs als je helemaal niet snel wilt gaan vliegen, is dit een vereiste om je geld niet volledig te verliezen.
  • De vervaldatum van vouchers van luchtvaartmaatschappijen kan problematisch zijn, je moet je volgende reis snel plannen.
  • Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, ben je waarschijnlijk je geld kwijt. De wet garandeert niet dat je de voucher kunt inwisselen voor een vergoeding van je geannuleerde vlucht.

Vlucht geannuleerd?

Krijg vergoeding en terugbetaling!

Claim nu
W Kkd6 S Vp

Vergoeding van onverwachte kosten die zijn gemaakt als gevolg van vluchtannulering

Het komt weleens voor dat wanneer een vlucht plotseling wordt geannuleerd, de passagier voor onverwachte kosten komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan hotelkosten, restaurant maaltijden, uitgaven voor vervoer (taxi's, autoverhuur) en meer.

Gelukkig kunnen we je in veel gevallen helpen om je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Claim vandaag nog bij Vlucht-Vertraagd.nl en upload eenvoudig alle relevante bonnen en facturen via ons slimme online systeem. Daarna regelen wij alles voor je.

Buitengewone omstandigheden: wanneer de luchtvaartmaatschappijen geen compensatie hoeven te betalen

In sommige gevallen mag een luchtvaartmaatschappij terecht weigeren om compensatie bij een geannuleerde vlucht uit te keren. Dit geldt bij zogenaamde buitengewone omstandigheden, waaronder:
Extreem slecht weer zoals dichte mist, hevige regen of onweer

  • Stakingen binnen de luchtvaartsector (let op: stakingen van luchtvaartpersoneel tellen niet als buitengewoon)
  • Politieke spanningen, zoals terreurdreiging of ernstige veiligheidsrisico’s
  • Natuurrampen zoals orkanen of vulkaanuitbarstingen
  • Vogels of andere objecten die het vliegtuig raken
  • Ernstig wangedrag of medische noodgevallen bij passagiers
  • Operationele vertragingen door het luchthavenpersoneel, zoals lange wachtrijen bij de douane of beveiliging


Let op: luchtvaartmaatschappijen beroepen zich soms onterecht op deze redenen om geen vergoeding voor je geannuleerde vlucht uit te keren. Twijfel je of jouw situatie echt onder deze uitzonderingen valt? Claim je geannuleerde vlucht via Vlucht-Vertraagd.nl en onze experts onderzoeken je zaak zorgvuldig. Zo zorgen wij dat jij krijgt waar je recht op hebt.

Hoe kan ik compensatie en terugbetaling claimen voor een geannuleerde vlucht?

Daarna kun je of zelf proberen om compensatie te claimen vor je geannuleerde vlucht, of je kunt ons het werk voor je laten doen. Dankzij meer dan tien jaar ervaring in het helpen van vliegtuigpassagiers, kennen wij alle ins en outs van het juridische proces en hebben we 98% van de rechtszaken tegen de luchtvaartmaatschappijen gewonnen. Wij regelen praktisch alles voor je, je hoeft alleen maar alle benodigde informatie met ons te delen via ons slimme online systeem en het duurt maar een paar minuten!

Hoe lang heb ik de tijd om een claim in te dienen voor mijn vertraagde vlucht?

Vlieg je van of naar Nederland? Dan heb je maximaal 2 jaar de tijd om je claim in te dienen. Als je reisschema Nederland niet omvat (je vliegt bijvoorbeeld tussen andere EU-landen), is dit afhankelijk van de wetgeving in elk land. Gebruik onze gratis Claim Calculator om te zien of je nog steeds in aanmerking komt voor compensatie voor een geannuleerde vlucht.

Je claim is in goede handen!

Wij komen al meer dan 10 jaar op voor de rechten van vliegtuigpassagiers!

Claim nu
W Fb Gs2qx

Hoe lang duurt het voordat ik de vergoeding voor mijn geannuleerde vlucht krijg?

Veel van de passagiers die we helpen treffen binnen enkele weken of maanden na het indienen van hun claim geld op hun rekening aan. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de zaak voor de rechter moet komen, kan de afhandeling van je claim langer duren dan normaal. Maar maak je geen zorgen: zodra je een claim indient via Vlucht-Vertraagd.nl, nemen wij het volledige proces voor onze rekening. We houden je voortdurend op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen, beantwoorden al je vragen en vertegenwoordigen je indien nodig in de rechtbank. 

Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?

1m passagiers geholpen

9 juridische teams in Europa

98% succes in recht

Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.


Anthony's verhaal: Een geannuleerde vlucht omzetten in compensatie

Anthony

augustus 2024

Uitstekende service. Veel dank aan het team dat voor mijn dossier heeft gezorgd. Ik hoefde alleen maar een paar documenten op te sturen en de service zorgde voor de rest. Mijn vlucht van Lyon naar Dubai werd geannuleerd en ik miste mijn aansluiting. Hoewel Fly Emirates goed reageerde door ons 6 uur later uit Genève te laten vertrekken, had dit een kleine impact op mijn vakantie. De procedure duurde een beetje lang, maar dat hing af van de luchtvaartmaatschappij. Ik kreeg een compensatie van 900 euro voor twee personen. Nogmaals bedankt!

Wat is er gebeurd?
In mei 2024 was Anthony klaar en enthousiast om zijn vlucht van Lyon naar Dubai te nemen, maar tot zijn verbazing werd deze last-minute geannuleerd. Hij strandde op het vliegveld en was niet alleen gestrest over zijn reis, maar hij had ook extra kosten gemaakt tijdens het wachten. Toen hij urenlang in ergernis had zitten wachten en niet zeker wist of hij zijn reis überhaupt zou maken, slaagde Fly Emirates, de luchtvaartmaatschappij waarmee hij zou vliegen, erin om hem een stoel aan te bieden op een vlucht die 6 uur na de oorspronkelijke vertrektijd zou plaatsvinden. Hierdoor kwam Anthony met meer dan 5 uur vertraging aan in Dubai, waardoor hij zijn aansluitende vlucht miste. Hij twijfelde opnieuw over zijn verdere reis, wat de frustratie over zijn toch al moeilijke vliegervaring nog groter maakte. Door de verstoorde vlucht begon zijn vakantie niet zo goed.
Wat hebben we gedaan?
Naar aanleiding van Anthony's claim hebben we zijn zaak nauwkeurig geanalyseerd door de vluchtgegevens, omstandigheden en toepasselijke wetgeving te verifiëren en hebben we vastgesteld dat Fly Emirates schuld had aan de vluchtverstoringen. Vervolgens hebben we een zaak aangemaakt en contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij met het verzoek om de compensatie uit te betalen waar Anthony en zijn medepassagier recht op hadden. In 3 maanden tijd, dus rond eind augustus, zijn we erin geslaagd om de verschuldigde compensatie te verkrijgen en hebben we 900 euro uitbetaald aan Anthony en zijn medepassagier.

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!