Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen

Vlucht geannuleerd wegens het coronavirus?

Claim mijn terugbetaling

Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt?

Check compensatie

Vlucht geannuleerd: recht op compensatie of een terugbetaling van je ticket

Was je vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Wat vervelend! Niets zo vervelend als een annulering waardoor je reisplannen (gedeeltelijk) in het water vallen. Gelukkig zijn jouw rechten als gedupeerde passagier bij een geannuleerde vlucht vastgelegd in Europese Verordening 261/2004 inzake de rechten van passagiers. Je hebt mogelijk recht op een financiële compensatie en kunt in veel gevallen een volledige terugbetaling van je ticket aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. De airline dient het bedrag binnen 7 dagen na annulering van de vlucht terug te storten aan de passagier. Vaak bieden luchtvaartmaatschappijen echter vouchers aan als vergoeding voor het ongemak. Dit is toegestaan, maar passagiers kunnen niet worden gedwongen om deze te accepteren. Als gedupeerde passagier sta je in je recht op te kiezen tussen een voucher of een volledige terugbetaling van je ticketkosten. Heb je hulp nodig bij het claimen van je terugbetaling? Check je vlucht snel en eenvoudig in onze gratis claimcalculator:

 

➜ Claim indienen

 

Meer informatie over je rechten:

Annulering wegens het coronavirus
Passagiersrechten
Compensatie of een terugbetaling
Mijn claim indienen
Claim afgewezen


 

Was je vlucht geannuleerd wegens het coronavirus? Dan heb je recht op een terugbetaling van je ticket of boeking!

De luchtvaartsector is zwaar getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het luchtverkeer en luchtvaartmaatschappijen, maar juist nu zijn de rechten van vliegpassagiers van groot belang. De Europese Commissie heeft bevestigd dat luchtvaartmaatschappijen de passagier bij een annulering de keuze moet laten tussen het ontvangen van een voucher of een volledige terugbetaling van het ticket.

Coronavirus: waar heb ik recht op bij een geannuleerde vlucht?

Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004. Naast het feit dat veel luchtvaartmaatschappijen zich momenteel niet aan deze wetgeving houden, geven vouchers vaak geen enkele garantie. In het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, ben je als passagier je geld kwijt.

Heb ik recht op compensatie bij een annulering wegens COVID-19?

Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je geen recht op een compensatie, maar wél op een volledige terugbetaling van je ticket. Het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is op passagiers te compenseren voor de geannuleerde vlucht. Let op, een aanvullende compensatie is iets anders dan het recht op terugbetaling van je ticket! Ook ten tijde van het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht het volledige bedrag binnen 7 dagen na de geannuleerde vlucht terug te storten.

Ik heb reeds een voucher ontvangen, kan ik alsnog kiezen voor een terugbetaling van mijn ticketkosten?

Ook als de luchtvaartmaatschappij je reeds een voucher heeft aangeboden, kun je een claim indienen om over te gaan op een volledige terugbetaling van je ticketkosten.

Annulering wegens het coronavirus? Vlucht-Vertraagd.nl helpt je bij je claim

Was je vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus maar weigert de luchtvaartmaatschappij het bedrag terug te betalen of bieden ze je alleen een voucher aan? Het team van Vlucht-Vertraagd.nl heeft jarenlange ervaring op het gebied van passagiersrechten en helpt je graag bij het claimen van je terugbetaling. Maak gratis gebruik van onze gratis claimcalculator en ontdek waar je recht op hebt:

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Wat zijn mijn rechten bij een geannuleerde vlucht?

Als jouw vlucht geannuleerd is, moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief bieden. Jouw rechten in het geval van een geannuleerde vlucht zijn afhankelijk van of je wel of niet de alternatieve vlucht het geaccepteerd.

  • Als je de alternatieve vlucht hebt geaccepteerd, heb je recht op een kosteloze omboeking naar de alternatieve vlucht en compensatie voor het geleden tijdsverlies.
  • Als je de alternatieve vlucht hebt geweigerd omdat het alternatief niet toereikend is (bijv. een dag later), dan kun je besluiten om niet meer te reizen of om zelf een andere vlucht te boeken en heb je recht op een restitutie van de ticketprijs.

Wanneer ben je geïnformeerd over de annulering?

Jouw recht op compensatie is afhankelijk van het moment waarop de luchtvaartmaatschappij je op de hoogte heeft gesteld van de annulering.

Als je binnen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering, heb je recht op:

  • €250 p.p. voor vluchten tot en met 1.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later

  • €400 p.p. voor vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later

  • €600 p.p. voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later

Als je minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering, heb je recht op:

  • €250 p.p. voor vluchten tot en met 1.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later

  • €400 p.p. voor vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later

  • €600 p.p. voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later


Compensatie of geld terug?

Compensatie en restitutie zijn twee verschillende dingen. De meeste passagiers verwarren compensatie met een restitutie, maar in de Verordening staat beschreven dat je je kunt beroepen op beiden! Bij een annulering heb je altijd recht op een vervangende vlucht naar de eindbestemming. Als de luchtvaartmaatschappij je geen vervangende vlucht aanbiedt of als je uiteindelijk zelf je reis naar de bestemming hebt geregeld, dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Houd er rekening mee dat je hier geen recht op hebt als je de aangeboden vervangende vlucht wél accepteert. Dit is afhankelijk van de aankomst- en vertrektijden van de vervangende vlucht.

Hoe kan Vlucht-Vertraagd.nl helpen bij mijn claim?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van de vergoeding waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

Wat zijn de voordelen?

  • Geen papierwerk of rompslomp met de luchtvaartmaatschappij: wij nemen al het werk uit handen.
  • No cure, no pay! Onze 25% servicekosten rekenen wij alleen als we succes behalen met de claim.
  • Indien nodig brengen we de luchtvaartmaatschappij voor de rechter! Ons succespercentage is 98%.

 

➜ Claim mijn terugbetaling

 


Mijn claim is afgewezen door de luchtvaartmaatschappij: kunnen jullie helpen?

Heb je zelf een claim ingediend bij de airline en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.


De hulp van Vlucht-Vertraagd.nl inschakelen: hoe werkt dit?

Vlucht-Vertraagd.nl helpt je graag bij het claimproces, van het indienen van de claim tot het dagvaarden van de luchtvaartmaatschappij bij het uitblijven van betaling. Sinds 2010 zetten wij ons in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Vul je vluchtgegevens in en ontdek direct of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling van je ticket. In slechts 3 minuten dien je jouw claim op basis van 'no cure, no pay' in. Mocht de luchtvaartmaatschappij het proces tegenwerken, dan brengen wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter. Alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Je kunt tot 2 jaar na de vlucht aanspraak maken op een vergoeding!
 

➜ Claim indienen

 

Check vrijblijvend of je recht hebt op compensatie of een terugbetaling!

Check mijn vlucht