Kan ik een claim indienen als ik de reden van vertraging niet weet? We've got your back

Soms gaat niet alles zoals gepland. En wanneer dat gebeurt, kan de reiswereld een flinke uitdaging zijn. Dit moet veranderen, omdat mensen het recht hebben om de ondersteuning te krijgen die ze verdienen en met respect behandeld te worden. Wij zijn er om je te helpen!

Welkom terug bij een nieuwe We've got your back-blog! In deze blogserie beantwoorden we vragen die veel gesteld worden door onze klanten. Heb je vragen die je direct beantwoord wil hebben, stuur ons dan een mailtje naar info@vlucht-vertraagd.nl! We've got your back!

Kan ik een claim indienen als ik de reden van vertraging niet weet? We've got your back!

 

Hi Hanneke, ik zou om 10:15 vertrekken vanaf Schiphol Aiport met Vueling naar Madrid, maar dit werd uitgesteld naar 16:00. Het enige wat ik heb ontvangen is een smsje van Vueling met de nieuwe vertrektijd. Ik weet dus niet wat de reden van vertraging is. Kan ik alsnog een claim indienen om compensatie te ontvangen?


Hanneke: Ja, zeker! Dagelijks komen er talloze claims bij ons binnen waarbij de reden van vertraging of annulering onbekend is. Ons team kan door middel van onze database achterhalen wat de reden van vertaging is geweest. De database die wij hebben opgebouwd, heeft data van jaren terug. Dus zelf als je een claim wil indienen voor een oudere vlucht, kunnen wij de reden van vertraging uitzoeken. Want je kunt namelijk tot 2 jaar na de vertraging of annulering nog compensatie claimen!

 

Groetjes,
Hanneke van Vlucht-vertraagd.nl

 

Hoe claim ik compensatie voor mijn vlucht?

Om je compensatie te claimen moet je vertraagde of geannuleerde vlucht aan een aantal voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je vlucht minstens 3 uur vertraagd zijn. Dit houdt in dat je 3 uur (of langer) later dan gepland moet aan zijn gekomen op de eindbestemming. Let op: dus niet 3 uur later vertrokken van de luchthaven van vertrek. Het vliegtuig kan namelijk nog tijd inhalen tijdens de vlucht.

In geval van een vertraging of annulering is de hoogte van het compensatiebedrag afhankelijk van de bestemming van je vlucht:

 

  • Je hebt recht op een compensatie van € 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer
     
  • Voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer heb je recht op een compensatie van € 400,-
     
  • Voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer heb je recht op een compensatie van € 400,-
     
  • Voor alle overige vluchten heb je recht op een compensatie van € 600,-

 

Wanneer kan ik een claim indienen voor mijn vertraagde of geannuleerde vlucht?


Ondanks dat het compensatiebedrag exact hetzelfde blijft voor een vertraagde en geannuleerde vlucht, verschillen de voorwaarden wanneer je wordt gecompenseerd per voorval. In beide gevallen heb je geen recht op compensatie in geval van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: de reden van de vertraging of annulering moet onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen om een vergoeding te kunnen ontvangen.

 

Wanneer kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

 

The luchtvaartmaatschappij is niet verplicht je te compenseren als je vlucht geannuleerd is wanneer:

  • Ze je 14 dagen voor het geplande vertrek hebben geïnformeerd over de annulering.
     
  • Ze je hebben geïnformeerd over de annulering van je vlucht tussen 7 en 14 dagen van tevoren, maar boden je een alternatieve vlucht aan waarmee je je eindbestemming kon bereiken met een vertraging van minder dan 4 uur. En deze vlucht niet 2 uur eerder dan gepland is vertrokken.
     
  • Ze je binnen zeven dagen na vertrek hebben geïnformeerd over de annulering van je vlucht, maar je een alternatieve vlucht hebben aangeboden waarmee je je eindbestemming kon bereiken met een vertraging van minder dan 2 uur. En deze vlucht niet 1 uur eerder dan gepland is vertrokken.


The luchtvaartmaatschappij is niet verplicht je te compenseren voor een vertraagde vlucht wanneer:

  • De vertraging meer dan drie uur bij aankomst is geweest.


Als je vlucht is vertraagd en je hebt hierdoor je aansluitende vlucht gemist, kom je ook in aanmerking voor compensatie. Maar ook in dit geval alleen als je met een vertraging van 3 uur of meer bent aangekomen op je bestemming.

 

➜ Claim mijn compensatie

 



Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt: dien je claim in!

Wist je dat je tot op 2 jaar na je verstoorde vlucht nog een claim kan indienen bij de luchtvaartmaatschappij? Nee? Zoek dan je mailbox nog eens door voor je vluchtnummer en vluchtdatum en wij claimen die compensatie voor je! Je kunt namelijk (afhankelijk van je bestemming) een vergoeding terugkrijgen die oploopt tot €600,- per persoon. Was je vlucht meer dan drie uur vertraagd? Top, check dan snel, gratis en vrijblijvend je vlucht en wij voorzien jou van een eerste advies.

 


Trustpilot reviews van Vlucht-vertraagd.nl