Verzorging bij een vertraagde of geannuleerde vlucht

Een vliegreis verloopt helaas niet altijd even soepel en er bestaat altijd een kans dat je de dupe wordt van een vertraagde of geannuleerde vlucht. Het doel van een vakantie is natuurlijk om je stressniveau omlaag te krijgen en als je uren moet wachten op een luchthaven werkt dan niet bepaald in je voordeel! Daarom vinden wij het belangrijk dat je op de hoogte bent van jouw passagiersrechten.

Claim binnen minuten!

Direct jouw claim indienen

Naast verzorging van de luchtvaartmaatschappij zijn zij je mogelijk ook een geldbedrag schuldig ter compensatie. Dit bedrag kan oplopen tot wel €600 per persoon! Maak vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator om te zien op welk bedrag je mogelijk recht hebt. Dien vervolgens jouw claim in en wij nemen het werk uit handen. Zo simpel is het!

Jouw passagiersrechten bij een verstoorde vlucht

De Europese Unie heeft Europese Verordening (EG) Nr. 261/2004 in het leven geroepen om de rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht te beschermen. Zoals in de Verordening te lezen is heb je vaak recht op zowel verzorging van de luchtvaartmaatschappij als een geldbedrag.

Lees hier de volledige Europese Verordening: =>Europese Verordening 261/2004

Daarnaast bestaat er ook het Sturgeon arrest, wat de basis vormt om te bepalen of je recht hebt op een schadevergoeding. Met de komst van het Sturgeon arrest in 2009 heeft Het Europese Hof duidelijkheid gebracht in de rechten van luchtvaartpassagiers in het geval van een vertraagde vlucht.

Lees hier het volledige Sturgeon arrest: =>Sturgeon arrest

Wat houdt deze verzorging in?

Voor het verkrijgen van de verzorging kun je dus verwijzen naar Artikel 9 van Europese Verordening 261/2004. Maar waar heb je precies recht op? En wat moet je doen als de luchtvaartmaatschappij zich hier niet aan houdt? Wij zetten het graag voor je op een rijtje:

  • Maaltijden en verfrissingen
    Om je te compenseren voor het geleden tijdverlies heb je recht op maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd.
  • Hotelaccommodatie
    In het geval van een geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat de vervangende vlucht pas de volgende dag vertrekt. Het is dan uiteraard niet nodig om de nacht door te brengen op een bankje op de luchthaven! Als je één of meerdere nachten hebt moeten wachten tot je (vervangende) vlucht vertrekt, dan heb je recht op een (hotel)accommodatie.
  • Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie
    De luchtvaartmaatschappij is ook verantwoordelijk voor het eventuele vervoer van en naar de accommodatie.
  • Twee gratis telefoon-, fax- of e-mailberichten
    Je hebt recht op twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mail berichten.

Wanneer heb ik recht op verzorging?

Op basis van Artikel 9 van de Europese Verordening heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij als wordt verwacht dat de vertraging oploopt tot:

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
  • Drie uur of meer bij vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • Drie uur of meer bij overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
  • Vier uur of meer bij alle andere vluchten

De luchtvaartmaatschappij heeft mij geen verzorging aangeboden

Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit in redelijke verhouding tot de wachttijd zelf aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je alle bonnetjes en aankoopbewijzen bewaart!

De luchtvaartmaatschappij heeft mij vouchers aangeboden

Jouw passagiersrechten zijn afhankelijk van het soort voucher dat je accepteert. Als je vouchers hebt gekregen voor eten en drinken, wil dat niet gelijk zeggen dat je geen recht meer heeft op een schadevergoeding. Let wel: als je vouchers of korting accepteert die je kunt gebruiken voor een geheel nieuwe reis in de toekomst, doe je in de meeste gevallen wel afstand van jouw recht op compensatie.

Recht op een compensatiebedrag

Naast het recht op verzorging heb je vaak ook recht op een compensatiebedrag voor de Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal €600 per persoon. Het exacte bedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.

Op basis van de eerder genoemde Europese Verordening heb je recht op:

VliegafstandCompensatie
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 kmbedraagt de compensatie €250
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kmkomt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU
komt de compensatie neer op €400
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU*
bedraagt de vergoeding €600

*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Wij houden ons bezig met het opstellen en versturen van alle specifieke brieven die nodig zijn voor het claimen van de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Ga naar de prijslijst voor meer informatie.

Waarom niet zelf claimen?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor jouw vertraging zorgen wij ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt.

Hoe werkt het?

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van al deze informatie behoefte hebt aan een duidelijk stappenplan. Je kunt snel en gemakkelijk gebruik maken van onze claimcalculator, maar het is wel van belang dat je een aantal stappen doorloopt om er zeker van te zijn dat je jouw claim correct indient.

Het enige wat wij van je vragen is om ons te vertellen om welke vlucht het gaat en wat er is gebeurd. Om jouw claim vervolgens compleet te maken hebben wij enkele reisdocumenten van je nodig. Met behulp van onze claimcalculator kun je vrijblijvend checken of je mogelijk in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Jij dient jouw claim bij ons in - wij doen de rest!

  1. Bewaar reisdocumenten zoals tickets, boekingsbevestigingen en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
  2. Noteer je vluchtgegevens zoals het vluchtnummer en de geplande en werkelijke vertrek- en aankomsttijd
  3. Zorg ervoor dat de reden voor de vertraging bekend is
  4. Check waar je recht op hebt in onze claimcalculator
  5. Je kunt de claim gelijk bij ons indienen, dan handelen wij alles verder af met de luchtvaartmaatschappij!