Laatst bijgewerkt op
Expedia-vlucht vertraagd — wanneer kan ik vluchtcompensatie claimen?
Volgens de Europese regelgeving (EU261) hebben passagiers bij een vertraging van meer dan 3 uur recht op vluchtcompensatie van de luchtvaartmaatschappij.
Vluchtcompensatie is alleen beschikbaar als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Je vlucht vertrok uit Europa of werd uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij (meer details in onderstaande tabel).
EN
- De luchtvaartmaatschappij was verantwoordelijk voor de vertraging. Met andere woorden, de vertraging werd niet veroorzaakt door een derde partij of door een onverwachte gebeurtenis (zie de rubriek “Buitengewone omstandigheden” op deze pagina).
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Expedia-vlucht geannuleerd — compensatie- en terugbetalingbeleid volgens EU261
Als je Expedia-vlucht werd geannuleerd, heb je verschillende opties. In bepaalde omstandigheden kun je in aanmerking komen voor vluchtcompensatie, een volledige terugbetaling van je ticket in geld, of beide. Lees verder voor meer informatie!
Vluchtcompensatie voor mijn geannuleerde Expedia-vlucht
Volgens de EU261 kun je vluchtcompensatie claimen voor een geannuleerde Expedia-vlucht als aan alle van de volgende voorwaarden is voldaan:
- Je vlucht was afkomstig uit Europa of werd uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
- Je vlucht werd minder dan 14 dagen van tevoren door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd.
- De luchtvaartmaatschappij was verantwoordelijk voor de annulering, niet een derde partij of een onvoorziene gebeurtenis (zie het gedeelte van deze pagina over buitengewone omstandigheden).
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Vluchtterugbetaling voor een geannuleerde Expedia-vlucht
Je komt in aanmerking voor een terugbetaling van je vlucht, ongeacht de luchtvaartmaatschappij of je vluchtroute, zodra je vlucht werd geannuleerd en:
- Je het aanbod van de luchtvaartmaatschappij voor een alternatieve vlucht afwees.
OF
- De luchtvaartmaatschappij je helemaal geen alternatieve vlucht aanbood.
Werd de vlucht die je bij Expedia boekte geannuleerd?
Claim vluchtcompensatie en vraag om een terugbetaling met behulp van Vlucht-Vertraagd.nl
Claim nuExpedia-vlucht geannuleerd — voucher of terugbetaling?
We raden je ten zeerste aan om geen vouchers van luchtvaartmaatschappijen te accepteren. Als je een voucher accepteert, ben je verplicht om opnieuw met dezelfde luchtvaartmaatschappij te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kan tevens een deadline stellen voor het inwisselen van de voucher. Bovendien, als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, kan het zijn dat je moeite zult hebben om je geld terug te krijgen.
Vluchtcompensatiebedrag voor vertraagde of geannuleerde Expedia-vlucht
Het compensatiebedrag is afhankelijk van de afstand van je vlucht. Je ontvangt dit bedrag per passagier.
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Buitengewone omstandigheden — kan de luchtvaartmaatschappij mij vluchtcompensatie weigeren?
Helaas kunnen ze dat. Zelfs als je vlucht meer dan drie uur vertraagd was of op het laatste moment werd geannuleerd, kan de luchtvaartmaatschappij je compensatie weigeren op basis van buitengewone omstandigheden. Dit zijn situaties waarin niet de luchtvaartmaatschappij, maar een derde partij of een onvoorziene gebeurtenis verantwoordelijk is voor de storing.
Hier volgen enkele veelvoorkomende voorbeelden van buitengewone omstandigheden:
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Airlines misbruiken soms buitengewone omstandigheden!
Claim bij ons en krijg de compensatie die je verdient!
Claim nuExpedia-vlucht vertraagd of geannuleerd: moet je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of met je reisbureau?
Beide zijn een optie. Als het gaat om het claimen van vluchtcompensatie, raden we passagiers echter aan altijd een sterke juridische partner in de hand te nemen.
Zodra je alle benodigde informatie over je vlucht op onze website hebt ingevoerd, neemt een expert het over die ervoor zorgt dat jouw claim correct wordt afgehandeld. Op Vlucht-Vertraagd.nl analyseren we je claim, zorgen we ervoor dat alle benodigde documenten worden opgesteld, nemen we contact op met de luchtvaartmaatschappij en brengen we, indien nodig, je claim voor de rechtbank om ervoor te zorgen dat je je vluchtcompensatie ontvangt! Dit alles onder het motto: geen winst, geen kosten.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Over Expedia
Expedia is een Amerikaans bedrijf. Hun hoofdkantoor is gevestigd in Seattle en van daaruit (samen met andere locaties) exploiteren ze verschillende online reisbureaus, waaronder Expedia.com, Hotels.com, Hotwire.com, Abritel en meer. Expedia exploiteert ook meer dan 90 merken met verkooppunten in meer dan 60 landen over de hele wereld!
Expedia biedt reizigers de mogelijkheid om te zoeken naar de beste deal als het gaat om hotels, vluchten en meer, en helpt hen hun reis zo efficiënt mogelijk te organiseren. Ze bieden ook vakantiepakketten, waarbij alles inbegrepen is, en andere opties.
Handige links
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!