Hawk 75378 960 720

Birdstrike: hoe vaak komt het voor en is het gevaarlijk?

woensdag 5 juli 2017

Eerder dit jaar heeft het Europese Hof besloten dat een birdstrike, een aanvaring van een vliegtuig met een vogel, een buitengewone omstandigheid is en dat luchtvaartmaatschappijen geen schadevergoeding hoeven te betalen bij vertraging hierdoor. Bij Vlucht-vertraagd.nl komen veel claims binnen waarbij de reden van vertraging birdstrike is geweest. Helaas dus geen compensatie, maar hoe vaak komt zoiets voor en is het gevaarlijk? Vlucht-vertraagd.nl licht het toe!

Volgens de British Airline Pilots Association (BALPA) is een aanvaring met een vogel niet gevaarlijk, tenzij je een vogel bent natuurlijk. Vliegtuigen zijn zo gebouwd dat een vogel in de motor geen directe schade aanricht en piloten worden getraind om met dit soort situaties om te gaan. Vaak hebben piloten niet eens door dat er een vogel in de motor terecht is gekomen.

Wat gebeurt er bij een birdstrike?

In principe vermorzelt de kracht van de vliegtuigmotor de vogel. Één vogel kan daarom weinig kwaad, maar een zwerm vogels of vogels van een groter formaat kunnen voor meer gevaar zorgen, bijvoorbeeld door deuken in de bladen van de motor te slaan. De motoren moeten dan zorgvuldig gecheckt worden op vogelresten en dit zorgt in veel gevallen voor vertraging. In het ergste geval valt er tijdens de vlucht een motor uit, maar dat zorgt er nog niet voor dat het vliegtuig crasht: vliegtuigen zijn zo ontworpen dat ze kunnen vliegen en landen met één motor.

Ongevallen door birdstrike

Er zijn daarom vrij weinig incidenten als gevolg van een birdstrike. Volgens de Federal Aviation Administration (FAA) zijn er tussen 1990 en 2013 25 incidenten voorgekomen waarbij mensen omgekomen zijn door een aanvaring met een vogel en in diezelfde periode zijn er 297 mensen gewond geraakt door een birdstrike.

Een birdstrike klinkt misschien spectaculair en van grote impact, maar in feite zorgt het niet voor veel schade. De meeste vertraging wordt veroorzaakt door het opruimen van de vogelresten en het dubbelchecken van de motoren.