Guillaume perigois w Vq C9dty3 VQ unsplash

Europees Parlement slaat terug in strijd om passagiersrechten

woensdag 18 juni 2025

“Een dolksteek in de rug van passagiers, onacceptabel en onuitlegbaar naar de burger, de lobby en grote luchtvaartmaatschappijen mogen niet het beleid bepalen”: het Europees Parlement heeft in een uur lang durend debat geen goed woord over voor het voorstel van de Raad van de Europese Unie (“de Raad”) om passagiers hun rechten te ontnemen. 

Op 5 juni 2025 kwam de Raad tot een omstreden voorstel om Verordening EU261 te herzien — de regelgeving die al meer dan twintig jaar de rechten van luchtvaartpassagiers binnen de Europese Unie beschermt. De voorgestelde aanpassingen lijken vooral in het voordeel van luchtvaartmaatschappijen te zijn en gaan ten koste van essentiële rechten van reizigers.

Volgens het conceptvoorstel van de Raad zouden de regels rond compensatie significant worden verslechterd. Hierdoor zal zeker 60% van de passagiers die nu recht hebben op een vergoeding buiten de boot vallen. De meest zorgwekkende wijzigingen zijn onder andere:

  • Het verhogen van de minimale vertragingstijd voor compensatie van 3 uur naar 4 of zelfs 6 uur, afhankelijk van de afstand van de vlucht.
  • Het verlagen van de compensatiebedragen, waardoor het voor reizigers moeilijker wordt om een eerlijke vergoeding te krijgen bij vertragingen of annuleringen.
Vluchtafstand Compensatie volgens EU261 (huidige wetgeving) Compensatie volgens EU-voorstel
Tot 1.500 km€250 bij 3 uur vertraging€300 bij 4 uur vertraging
1.500 km - 3.500 km €400 bij 3 uur vertraging€300 bij 4 uur vertraging
Meer dan 3.500 km binnen EU €400 bij 3 uur vertraging€500 bij 6 uur vertraging
Meer dan 3.500 km buiten EU €600 bij 3 uur vertraging€500 bij 6 uur vertraging

Europees Parlement gaat de strijd aan

Vandaag had het Europees Parlement voor het eerst de mogelijkheid om op het voorstel van de Raad te reageren en deed dat onomwonden. In de laatste minuten van het debat concludeerde een van de leden van het Europees Parlement terecht dat het lang geleden is dat het Parlement zo unaniem was: deze verslechtering is onacceptabel en het Parlement zal zich verzetten tegen elke poging om de rechten van passagiers te verslechteren. De vertragingstijd verhogen naar 4 of zelfs 6 uur, compensatiebedragen die naar beneden gaan, elk excuus kan worden aangegrepen om onder het betalen van compensatie uit te komen en het is schering en inslag wat betreft het betalen voor je bagage.

Europese consumentenorganisaties zoals BEUC spraken zich hier afgelopen week al sterk over uit en het Parlement sluit zich hier nu bij aan. “De strijd is echter nog niet gestreden”, stelt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl. “De airline lobby gaat onverminderd hard door over de ruggen van passagiers en heeft al aangegeven dat de aanpassingen niet ver genoeg gaan, passagiers hebben in hun ogen te veel rechten. In de opkomende stemming moet het Parlement wel de rug recht zien te houden.”

In september wordt er naar verwachting gestemd over het voorstel. 

Onderteken een petitie en #SaveYourPassengerRights

Het huidige standpunt van de Raad zou een forse achteruitgang voor de rechten van luchtvaartpassagiers betekenen. In plaats van consumenten te beschermen, lijken winstbelangen van luchtvaartmaatschappijen voorop te staan. Maar de strijd is nog niet gestreden. De definitieve stemming over het voorstel wordt in september verwacht. Als het in de huidige vorm wordt aangenomen, dreigt het de rechten van miljoenen Europese reizigers ernstig uit te hollen.

Als reactie hierop is de Association of Passenger Rights Advocates (APRA) een petitie gestart waarin zij EU-wetgevers oproept het voorstel van de Raad te verwerpen en zich uit te spreken vóór sterke en afdwingbare passagiersrechten. Inmiddels hebben al zo’n 40.000 mensen de petitie ondertekend uit steun voor eerlijke behandeling en passende compensatie.

Laat je stem horen en verdedig je rechten: teken vandaag nog de petitie!

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!