
Rechten van vliegtuigpassagiers in gevaar door nieuw EU-voorstel
dinsdag 10 juni 2025
In wat lijkt op een toegeving aan de luchtvaartlobby, dreigt het nieuwe herzieningsvoorstel van de Raad van de Europese Unie de essentiële EU261 rechten van luchtvaartpassagiers in heel Europa af te nemen. Circa 60% van de vliegpassagiers verliest hiermee straks zijn rechten.
Vooruitgang of stap terug? Wat de nieuwe EU-regels écht betekenen
Polen klopt zich - als huidige voorzitter van de Raad - op de borst en claimt het voorstel als een “historische mijlpaal” voor meer passagiersrechten, maar in de werkelijkheid is het een zorgwekkende ontwikkeling. De Raad van de EU heeft haar standpunt over de herziening van de passagiersrechten en aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen aangenomen. Hoewel deze stap wordt gepresenteerd als een grote vooruitgang voor consumenten, blijkt uit nader onderzoek dat de voorgestelde wijzigingen belangrijke beschermingen juist terugdraaien: minder bescherming, lagere compensatie en zwakkere handhaving.
"Passagiersrechten worden simpelweg ingeperkt". Positieve suggesties van de Raad worden overschaduwd door het feit dat deze wijzigingen de rechten afnemen van zo’n 60% van de passagiers die onder de huidige wetgeving wel recht hebben op compensatie,” aldus Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl, die sinds 2010 reizigers helpt met het claimen van hun vergoeding bij luchtvaartmaatschappijen.
Hogere drempel voor vertraging en lagere compensatiebedragen
In het voorstel verhoogt de Raad aanzienlijk de drempel voor compensatie bij vluchtvertragingen, waardoor een meerderheid van de reizigers hun rechten volledig verliezen. Onder de nieuwe regels zouden passagiers recht hebben op:
- €300 bij vertraging van meer dan 4 uur en voor vluchten binnen de EU tot 3.500 km
- €500 bij vertraging van meer dan 6 uur en voor langere vluchten van meer dan 3.500 km
Dit is een flinke stap achteruit ten aanzien van de huidige EU-regelgeving, die compensatie vereist vanaf een vertraging van 3 uur, ongeacht de afstand van de vlucht, en de volgende compensaties garandeert:
- €250 voor korteafstandsvluchten tot 1.500 km
- €400 voor vluchten tussen 1.500 km en 3.500 km
- €400 voor vluchten van meer dan 3.500 km binnen de EU
- €600 voor vluchten van meer dan 3.500 km buiten de EU
Vluchtafstand | Compensatie volgens EU261 (huidige wetgeving) | Compensatie volgens EU-voorstel |
Tot 1.500 km | €250 bij 3 uur vertraging | €300 bij 4 uur vertraging |
1.500 km - 3.500 km | €400 bij 3 uur vertraging | €300 bij 4 uur vertraging |
Meer dan 3.500 km binnen EU | €400 bij 3 uur vertraging | €500 bij 6 uur vertraging |
Meer dan 3.500 km buiten EU | €600 bij 3 uur vertraging | €500 bij 6 uur vertraging |
Wat naar voren wordt gebracht als een vereenvoudiging, komt in werkelijkheid neer op het ondermijnen van passagiersrechten en het doorschuiven van ongemakken op naar reiziger.
Waarom de nieuwe EU-regel over wachten op de startbaan tekortschiet
Een ‘tarmac delay’ is wanneer passagiers gedwongen worden in het vliegtuig te blijven zitten tijdens het wachten voor het opstijgen. De Raad heeft onder de nieuwe regels bepaald dat passagiers na 3 uur wachten het vliegtuig mogen verlaten. Hoewel dit positief klinkt, roept de praktische toepassing hiervan ernstige vraagtekens op.
Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen de organisatie van veilig uitstappen tijdens zo’n vertraging regelen? Wat gebeurt er met de bagage van passagiers die het vliegtuig willen of moeten verlaten? Indien bagage vervolgens moet worden uitgeladen, gaat dit alles leiden tot nóg meer vertragingen? Wordt het uitstappen officieel als een vluchtannulering beschouwd? Wie betaalt voor extra hotelkosten, maaltijden of omboekingen?
Zonder duidelijke juridische garanties en handhaving dreigt dit zogenaamd “recht” een lege belofte te worden die passagiers in de praktijk moeilijk kunnen afdwingen.
De werkelijke impact van EU261 op vluchtvertragingen
Willie Walsh, directeur-generaal van IATA (de lobbyorganisatie van luchtvaartmaatschappijen), beweerde recent dat “er in 20 jaar EU261 geen daling is geweest in het aantal vertragingen of annuleringen”. Bewijs hiervan wijst echter op iets anders uit. Een studie van Śpiewanowski en Hinnerk Gnutzmann, PhD, van de Universiteit van Leibniz in Hannover toont aan dat sterke passagiersbescherming financiële druk zet op luchtvaartmaatschappijen om vertragingen te beperken. EU261 heeft de gemiddelde vluchtvertraging met 30% verminderd.
EU261 in zijn huidige vorm betekent betrouwbaardere en minder stressvolle reizen voor Europeanen.
Herziening EU261: minder rechten, meer vertragingen
Het voorstel van de Raad vermindert niet alleen de passagiersrechten, maar opent ook de deur naar frequentere en langere verstoringen. Door de financiële sancties voor vertragingen af te zwakken, verdwijnt een belangrijke prikkel voor luchtvaartmaatschappijen om op tijd te vliegen.
Hogere compensatiedrempels maken het mogelijk voor maatschappijen om vaker te laat te zijn, met minder gevolgen. De lasten van deze verstoringen verschuiven zo naar passagiers. In plaats van verbetering, bedreigen deze wijzigingen de voorspelbaarheid en het comfort van reizen.
Onderteken een petitie en #SaveYourPassengerRights
De luchtvaartlobby probeert al jaren passagiersrechten te verzwakken. Recentelijk hebben Vlucht-Vertraagd.nl en andere leden van Air Passenger Rights Advocates, een non-profitorganisatie die strijdt voor passagiersrechten, een petitie gestart om dit te voorkomen. Laat je stem horen en #SaveYourPassengerRights!
—
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 helpt Vlucht-Vertraagd.nl passagiers hun rechten te claimen bij vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten. Met juridische teams in 9 landen winnen zij 98% van de rechtszaken en werken ze op basis van ‘no win, no fee’.
Over APRA
APRA (Association of Passenger Rights Advocates) is een non-profitorganisatie die zich inzet voor de bescherming van passagiersrechten. Ze werken nauw samen met Europese instellingen, luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en beleidsmakers.



Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!