Gebrekkige informatie op één van de vijf reissites

maandag 14 april 2014

Aan de consumentvriendelijkheid van reissites ontbreekt vaak nog het een en ander. Eén op de vijf Nederlandse reiswebsites heeft namelijk de voorwaarden en prijsinformatie niet goed op orde. Hierdoor voldoen de sites niet aan de regels van de Europese Unie.

Dit maakte de Europese Commissie bekend. Vorig jaar werden in de hele EU reissites onder de loep genomen; hierbij is ook naar 41 Nederlandse reissites gekeken. Hieruit bleek dat slechts één van deze sites op alle terreinen aan de Europese regels voor toegankelijkheid en duidelijke prijsinformatie voldeed. De andere websites werden berispt en inmiddels hebben 33 reissites zich nu verbeterd. Acht reissites voldoen nog steeds niet aan de voorwaarden.

Misleidende prijsinformatie

De websites bevatten misleidende prijsinformatie; hier waren dan ook de meeste klachten over. Een voorbeeld hiervan zijn de toeslagen en extra opties die tijdens het online boekingsproces standaard waren aangevinkt. Hierdoor viel de uiteindelijke prijs vele male hoger uit dan de prijs waarmee de klant aanvankelijk naar de site gelokt was. Verder ontbrak ook vaak informatie over de bereikbaarheid van de reisorganisator voor het geval er klachten waren. Doorgaans zijn de reisvoorwaarden ook onduidelijk.

In 2013 zijn door de Europese Commissie in totaal 552 boekingssites gecontroleerd in alle lidstaten; hiervan voldeed maar liefst 70 procent niét aan de eisen. Inmiddels is dit gedaald naar 38 procent.

Onderzoek consumentenbond 2012 & 2013

Ongeveer een jaar geleden werd er in totaal 370.000 euro aan boetes opgelegd voor overtredingen in het onlineboekingsproces. Voor uitgebreidere informatie lees ons vorige artikel.

In 2012 bleek ook al dat de reisaanbieders op internet prijzen niet duidelijk en correct weergeven uit een onderzoek van de Consumentenbond; ze nemen een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen. Meer hierover is te lezen in dit artikel.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl