Reis boeken via internet vaak duurder dan men denkt

vrijdag 21 december 2012

Den Haag -- Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat reisaanbieders op internet prijzen niet duidelijk en correct weergeven; ze nemen een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen. Van de zestig websites die ze onderzochten geeft geen enkele website de prijzen helemaal duidelijk en correct weer.Voor veel mensen is het heel herkenbaar: de verrassingen die altijd weer opduiken bij het boeken van een reis of vlucht via internet. De Consumentenbond deed er onderzoek naar en kwam tot interessante bevindingen. Er werd naar een zestigtal websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen gekeken. De conclusie? "Geen enkele site geeft de prijzen helemaal duidelijk en correct weer".In bijna de helft van de gevallen kwamen er onvermijdelijke kosten naar boven tijdens het boekingsproces. Bij 24 websites stonden annulerings- of reisverzekeringen standaard aangevinkt. In ruim de helft van de gevallen ging er iets mis met de reserveringskosten; die werden niet verwerkt in de beginprijs, of er werd niet vermeld dat reserveringskosten überhaupt van toepassing waren. World Ticket Center maakte het wel heel bont, volgens Consumentenbonddirecteur Bart Combée. Deze website rekende een zogenaamde 'customer service charge' van maar liefst 59 euro. Bij websites zoals onder andere Easyjet is het alleen mogelijk om via creditcard te betalen, waarvoor een vergoeding van zes euro wordt gerekend. Volgens de Consumentenbond zouden al dit soort kosten, en alle andere eventuele kosten in de advertentie- of beginprijs moeten worden opgenomen.