Terug naar nieuws

Vermiste Malaysia Airlines-vlucht MH370: een tijdlijn

Enkele weken na de mysterieuze vermissing van het Malaysia Airlines vliegtuig met aan boord 239 mensen brengen we een terugblik op de belangrijkste ontwikkelingen. Volgens de Maleisische autoriteiten is vlucht MH370 in de Indische Oceaan gestort. Er wordt momenteel nog gezocht naar mogelijke wrakstukken. Vandaag is het twee weken geleden dat de Malaysia Airlines-vlucht MH370 spoorloos verdween.

Een tijdlijn van de afgelopen twee weken, als vervolg op ons vorige artikel.

Tijdlijn van Malaysia Airlines-vlucht MH370: zaterdag 8 maart – 14 maart

8 maart 2014 – Malaysia Airlines-vlucht MH370 vertrekt op 8 maart om 00:41 uur. De vlucht moet om 6:30 uur dezelfde dag landen in Beijing. De luchtvaartmaatschappij verliest na 1 tot 2 uur na het opstijgen het contact met het vliegtuig. Er is op dat moment geen noodsignaal afgegeven, noch is er sprake van slechte weersomstandigheden. Er zijn volgens Interpol twee ongeïdentificeerde personen aan boord die met gestolen paspoorten bij geboard; het is niet duidelijk of zij iets met de vermissing te maken hebben. Het vermiste vliegtuig heeft voor het laatst contact met de luchtverkeersleiders op 120 nautische mijl voor de oostkust van de stad Kota Bharu in Maleisië. In Maleisië is er later die dag al gezocht met schepen; helaas zijn er geen wrakstukken gevonden. Vietnam zegt wel een gigantische olievlek en een rookkolom te hebben gezien in het water.

9 maart 2014 – Malaysia Airlines werkt samen met een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in rampen. De radar geeft aan dat het vliegtuig zich hoogstwaarschijnlijk niet aan de geplande route heeft gehouden. Onderzoekers zeggen dat de mogelijkheid bestaat dat het vliegtuig in volle vaart uit elkaar gevallen is.

10 maart 2014 – De Verenigde Staten bestuderen de satellietbeelden en komen tot de conclusie dat er geen teken is van een 'mid-air explosie'. Tientallen schepen en vliegtuigen van zeven verschillende landen speuren de zeeën rond Maleisië af. 

11 maart 2014 – Een van de ongeïdentificeerde passagiers die met een gestolen paspoort reisde blijkt een jonge immigrant te zijn, wiens moeder hem opwachtte in Frankfurt.

12 maart 2014 – De zoektocht naar de vermiste Malaysia Airlines-vlucht breidt zich uit naar een groter gebied van China naar India. Inmiddels is het vliegtuig al vijf dagen verdwenen zonder enkel spoor.

13 maart 2014 – Op een Chinees satellietbeeld verschijnt een signaal van een drijvend wrak in de Zuid-Chinese zee. De Vietnamese autoriteiten kunnen echter geen enkel spoor van dit wrak vinden. Luchtvaartexperts zeggen dat het mogelijk is dat het vliegtuig nog vier uur heeft doorgevlogen nadat het contact verbroken was.

14 maart 2014 – Een satellietbedrijf onthult dat zij signalen ontvangen hebben van de vlucht MH370, vijf uur nadat het vliegtuig verdween. Het vliegtuig is ogenschijnlijk nog niet neergestort en de zoektocht wordt abrupt verplaatst naar grote delen van de Indische Oceaan.

Zaterdag 15 maart – 21 maart

15 maart 2014 – Uit onderzoek blijkt dat het verdwenen vliegtuig opzettelijk honderden mijlen van de koers is afgeweken. Maleisische autoriteiten bevestigen op een persconferentie dat ze geloven dat dit een ‘opzettelijke actie’ was waarbij ook het communicatiesysteem opzettelijk is platgelegd. Nieuwe informatie van de satelliet suggereert dat het vliegtuig richting het westen is gevlogen, in de Straat van Mallakka. Kort hierna doorzoekt de politie de woningen van piloten Zaharie Ahmad Shah en Fariq Abdul Hamid.

16 maart – Piloot Zaharie Ahmad Shah staat op een foto met een t-shirt met daarop een opvallende tekst, 'Democracy is Dead'. Dit brengt vermoedens en angst naar boven van een mogelijke kaping. Onderzoekers vinden een vluchtsimulator in de woning van Zaharie. Inmiddels is het aantal zoekende landen gestegen van 15 naar 25. Op een persconferentie wordt gesuggereerd dat vlucht MH370 mogelijk op de grond stond terwijl het laatste satellietsignaal verstuurd werd.

17 maart – Er komt een theorie naar boven waarin wordt gespeculeerd over de mogelijke locatie van het vliegtuig. Het bevindt zich mogelijk op een Talibangecontroleerde basis, waar het vliegtuig klaargemaakt zou worden voor verder gebruik.

18 maart – Na dagen van frustratie over het gebrek aan informatie over het vermiste vliegtuig dreigen familieleden van de Chinese passagiers in hongerstaking te gaan.

19 maart – De FBI sluit zich aan bij de zoektocht naar het Malaysia Airlines-vliegtuig; zij nemen de harde schijven van de piloten in beslag om deze te analyseren.

20 maart – In een afgelegen deel van de Zuidelijke Indische Oceaan, 1500 mijl voor de westkust van Australië, worden twee mogelijke wrakstukken van 78 en 25 voet lang gevonden.

21 maart – Er wordt nog een tweede dag gezocht naar mogelijk wrakstukken rond de kust van Australië; helaas wordt er niks gevonden. 

Zaterdag 22 maart – 26 maart

22 maart – Maleisische autoriteiten krijgen bericht dat een drijvend voorwerp is waargenomen door een Chinese satelliet. Het object wordt gemeten op de plek waar een Australische satelliet ook al eerder twee voorwerpen heeft waargenomen.

23 maart – Een Franse satelliet is inmiddels de derde die een object op de radar ziet.

24 maart – Er vindt een emotionele persconferentie plaats, waarin wordt gemeld dat er niet langer twijfel bestaat over dat alle 239 passagiers van de vlucht zijn omgekomen in de Indische Oceaan. 

25 maart – Malaysia Airlines biedt nabestaanden een compensatie aan van $5000,- per passagier.

26 maart – De foto’s die door de Franse satelliet gemaakt zijn worden vrijgegeven. Hierop worden 122 voorwerpen weergegeven die in een mogelijk ‘puingebied’ gevonden zijn, 2.557 km ten westen van Perth. De minister van Transport, Hishammuddin Hussein, vindt dit de ‘meest geloofwaardige ontwikkeling’ die heeft plaatsgevonden. Het zoeken wordt voortgezet.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl