Piton Qantas

Hoe kan ik geld terug krijgen bij een vertraagde of geannuleerde vlucht?

dinsdag 7 augustus 2018

De zomer is begonnen, Nederland pakt massaal het vliegtuig naar het buitenland. Samen romantisch op reis, een party vakantie met de hele vriendengroep, ontstressen met het hele gezin of misschien wel alleen op avontuur, backpacken in Azië. Uit onderzoek blijkt dat vliegbewegingen in Nederland harder stijgen dan ooit tevoren. Helaas stijgen het aantal vertraagde en geannuleerde vluchten ook harder dan ooit. Eindhoven Airport bereikte in juni zelfs een dieptepunt met een on time performance van slechts 34%. Buiten dat een vertraging of een last minute annulering nooit leuk is, kan het ook de vakantie behoorlijk overhoop gooien. Wat kan je doen als dit jou overkomt? Kan je geld terug vragen? Ja, dat kan! 

➜ Ontdek of je recht hebt op compensatie!


Zo krijg je geld terug bij een langdurige vertraging of annulering

Geld terug krijgen bij een langdurige vertraging is zelfs vastgelegd in de Europese wet: Verordening 261/2004. In die verordening staat passagiers bij een vertraagde of geannuleerde vlucht een compensatie kunnen ontvangen van tussen de 250,- en 600,- euro per persoon. De compensatie staat totaal los van de prijs van je vliegticket en is gebonden aan het aantal kilometers en het aantal vertraagde uren (minimaal 3 uur in veel gevallen).

Op hoeveel compensatie heb ik recht bij een vertraagde vlucht?

  • 250,- euro bij vluchten tot 1.500 km
  • 400,- euro bij vluchten tussen de 1.501 km - 3.500 km
  • 600,- euro voor vluchten vanaf 3.500 km (dit zijn altijd vluchten vanaf de Europese Unie naar buiten de Europese Unie)

Hoe kan ik compensatie aanvragen?

Compensatie aanvragen kan op twee manieren. Je kan zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij of een claim indienen bij Vlucht-vertraagd.nl. Dien je zelf een claim in bij de luchtvaartmaatschappij? Bereid je voor om van het kastje van de muur en terug gestuurd te worden. Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om onder uitbetaling van compensatie uit te komen en staan klaar met een waslijst aan smoesjes om het proces te vertragen.

Geen zin in heen en weer gesteggel met een luchtvaarmaatschappij? In acht jaar ervaring heeft Vlucht-vertraagd.nl al honderdduizenden passagiers bijgestaan in de aanvraag van compensatie. Wij kennen alle smoesjes, hebben een groot inhouse legal team, een team van claims specialisten dat de Verordening uit het hoofd kent, een data center ter ondersteuning van claims en zorgen dat jouw claim uitbetaald wordt. Daar vragen we een win-fee van 25% voor. Maar no worries, mocht het ons in de zeldzame situatie niet lukken om compensatie te claimen, dan hoef je uiteraard niets te betalen. No win, no fee!

Waar moet mijn vlucht aan voldoen om compensatie te krijgen?

Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is, is het belangrijk om te weten waar je vlucht aan moet voldoen om in aanmerking te komen tot compensatie. Er zijn namelijk een aantal randvoorwaarden gesteld:

  • De luchthaven van aankomst moet in een land van de Europese Unie gelokaliseerd zijn en de luchtvaartmaatschappij moet Europees zijn;
  • De vertraging van je vlucht moet meer dan 3 uur zijn
  • Bij annulering moet je met vervangende vlucht 2 uur later dan gepland aangekomen zijn

Wil je direct weten waar je recht op hebt voor je vertraagde vlucht? Check je vlucht met onze claim calculator. Deze is gratis en vrijblijvend!

➜ Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Compensatie bij een staking of annulering?

Het luchtruim is onrustig, er zijn veel stakingen waaronder stakingen van Ryanair. Ook de Nederlandse werknemers van Ryanair dreigen met een staking. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft een referendum gehouden waar 99,5% van de VNV-leden heeft laten weten werkonderbrekingen bij Ryanair te steunen. Ryanair blijft volhouden dat alle werknemers onder het Ierse arbeidsrecht vallen en het personeel verzet zich hiertegen en willen onder de wetgeving vallen van het land waar zij zijn gestationeerd.

Ben je slachtoffer geworden van een staking van een luchtvaartmaatschappij? Dan heb je in veel gevallen recht op compensatie. Benieuwd of je recht hebt? Gebruik onze claim calculator, die rekent automatisch uit of je recht hebt op compensatie.

Vragen? Neem contact met ons op!

Vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zien hier om jou te helpen. Je kunt ons bellen van maandag tot en vrijdag tussen 9:00 en 12:00 en van 14:00 tot 17:00 op +31 20 261 67 61 . Ook kan je ons een mailtje sturen met je al je vragen via info@vlucht-vertraagd.nl.