Laatst bijgewerkt op
Wat is de EU verordening 261 2004?
Sinds 1999 worden de rechten van vliegtuigpassagiers wereldwijd beschermd door het Verdrag van Montreal. Dit verdrag zorgt voor uniforme regels rondom internationaal luchtvervoer, waaronder aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen bij schade aan passagiers, bagage of goederen internationale luchtvervoer. Het Europees Parlement en de Europese Commissie wilden er echter voor zorgen dat de rechten van vliegtuigpassagiers in Europa nog beter worden beschermd en dat passagiers recht hebben op vluchtcompensatie.
In 2004 kwam het EU-parlement met Verordening (EG) nr. 261/2004, ook bekend als EU 261. Deze wetgeving bepaalt dat reizigers recht hebben op vluchtcompensatie bij instapweigering of het op het laatste moment annuleren van een vlucht.
In 2009 volgde het belangrijke Sturgeon-arrest, waarin het Europees Hof van Justitie oordeelde dat passagiers ook recht hebben op compensatie bij een vluchtvertraging van meer dan drie uur. Daarmee werd de bescherming van vliegtuigpassagiers binnen de EU verder uitgebreid.

Wat zijn mijn rechten als vliegtuigpassagier?
De EU 261-verordening beschermt jouw rechten als passagier bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht. Onder deze regelgeving kun je in veel gevallen aanspraak maken op vluchtcompensatie, oplopend tot €600 per persoon.
Je hebt kans op compensatie volgens EU 261 als:
- Je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is op de eindbestemming.
- Je vlucht minder dan 14 dagen vóór vertrek is geannuleerd.
- Je instap is geweigerd (bijvoorbeeld door overboeking) en de aangeboden alternatieve vlucht komt minstens 3 uur later aan.
Let op: je hebt alleen recht op compensatie als de vertraging of annulering te wijten is aan de luchtvaartmaatschappij. Lees meer in het onderdeel over buitengewone omstandigheden.
Geldt EU 261 compensatie ook voor vluchten buiten Europa?
Ja, in veel gevallen wel. Je hebt recht op compensatie als:
- Je vliegt binnen de EU.
- Je vertrekt vanuit een EU-land, ongeacht de bestemming of luchtvaartmaatschappij.
- Je aankomt in de EU vanuit een niet-EU-land, maar alleen als je met een EU-luchtvaartmaatschappij vliegt.
Voorbeeld: een vlucht van New York naar Amsterdam met KLM valt onder EU 261, maar met American Airlines niet.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie EU 261 |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Hoeveel vluchtcompensatie kan ik krijgen?
Het bedrag van de EU 261 vluchtcompensatie hangt af van de afstand van de vlucht:
Vliegafstand | Compensatie EU 261 |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 km binnen de EU | €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.

Geannuleerde vlucht onder de Eu 261
Wanneer je vlucht geannuleerd is, beschermt EU 261 je als passagier. Vaak heb je recht op een volle terugbetaling van je ticket én/of een compensatie tot wel €600 per persoon.
Bij een terugbetaling krijg je het geld terug wat je voor je ticket hebt betaald. Dit geldt als je vlucht wordt geannuleerd en je geen alternatieve vlucht hebt geaccepteerd. Bij compensatie krijg je een vaste extra vergoeding die de luchtvaartmaatschappij moet betalen als je last hebt van een annulering voor de 14 dagen voor vertrek. Het bedrag van deze compensatie hangt af van de afstand van je vlucht en staat los van de ticketprijs.
Kan ik met EU 261 een claim indienen voor een overboekte vlucht of instapweigering?
Ja! EU 261 bepaalt dat als je de toegang tot een vlucht is geweigerd zonder dat je zelf iets verkeerd hebt gedaan, je een compensatie moet krijgen volgens dezelfde beginselen die gelden voor vertraagde en geannuleerde vluchten.
Instapweigering houdt vaak verband met overboeking van de vlucht.
Overboeking is gebruikelijk voor luchtvaartmaatschappijen. Zij verkopen vaak meer tickets dan er plaatsen beschikbaar zijn in het vliegtuig, en als er niet genoeg vrijwilligers zijn om hun reserveringen op te geven, kunnen passagiers tegen hun wil het instappen worden geweigerd.

Staat EU 261 toe dat luchtvaartmaatschappijen vouchers aanbieden voor vertraagde of geannuleerde vluchten?
Veel luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus hebben de neiging om passagiers reisvouchers aan te bieden in plaats van een vluchtcompensatie of -terugbetaling. Echter, dit voucherbeleid is niet in overeenstemming met de Europese wetgeving. Als de luchtvaartmaatschappij een voucher wil aanbieden, moeten zij de passagiers nog steeds duidelijk maken dat het verkrijgen van vluchtcompensatie of een terugbetaling van de vlucht mogelijk is.
Bovendien raden wij af om een reisvoucher te aanvaarden in plaats van een terugbetaling of compensatie. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Het aanvaarden van een reisvoucher bindt je om opnieuw met dezelfde luchtvaartmaatschappij te vliegen. Bovendien geeft de luchtvaartmaatschappij meestal een tijdslimiet op voor het inwisselen van de voucher.
- Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, kan het zijn dat je jouw voucher niet kunt omzetten in een terugbetaling. In andere woorden, je geld zal verloren zijn.
Kan de luchtvaartmaatschappij mij met recht compensatie weigeren op grond van EU 261?
Ja, dat kan, maar alleen als de vertraging, annulering of instapweigering niet hun schuld is. Dit noemen we buitengewone omstandigheden.
Hier zijn een paar voorbeelden:
- Slecht weer, zoals mist, zware regen of onweer
- Stakingen binnen de luchtvaart (let op: stakingen van eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij tellen meestal niet mee)
- Politieke onrust of veiligheidsproblemen, zoals terroristische aanslagen
- Natuurrampen zoals vulkaanuitbarstingen of orkanen
- Een botsing met vogels of andere vreemde voorwerpen
- Lastige of zieke passagiers
- Vertragingen door het luchthavenpersoneel, bijvoorbeeld door lange veiligheidscontroles
Let op: Soms zeggen luchtvaartmaatschappijen dat er buitengewone omstandigheden waren, terwijl dit niet klopt. Ze doen dit om geen compensatie te hoeven betalen.
Wil je zeker weten of jij recht hebt op compensatie of terugbetaling? Vraag dan vandaag nog je claim aan via Vlucht-Vertraagd.nl. Wij checken alles voor je en zorgen dat de luchtvaartmaatschappij betaalt waar ze toe verplicht zijn. En het beste: je betaalt alleen als wij winnen!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Hoe lang heb ik om vluchtcompensatie te vragen?
EU 261 zelf bepaalt niet hoe lang passagiers de tijd hebben om compensatie te vragen. Die verantwoordelijkheid berust bij de bevoegde autoriteiten van elk land. uiteindelijk kan je het recht kiezen van het land wat het meest gunstig is voor jou.
- In het Verenigd Koninkrijk is dat de Civil Aviation Authority, en de termijn bedraagt 6 jaar na de datum van je verstoorde vlucht.Het verschilt van land tot land, dus zorg ervoor dat je jouw vlucht hebt gecontroleerd voor je vertrekt.
- In Frankrijk, Spanje, Schotland en Griekenland kun je aanspraak maken op vluchtcompensatie gedurende 5 jaar
- In Portugal, Duitsland en Oostenrijk heb je 3 jaar om vluchtcompensatie te eisen
- In Italië, Malta en Nederland kun je aanspraak maken op vluchtcompensatie gedurende 2 jaar
Handige links



Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!