Airplane 691949 1920

Hoe gevaarlijk is vliegen tijdens een heftige storm?

vrijdag 17 november 2017

In Nederland hebben luchtvaartmaatschappijen hun handen vol aan flinke stormen rond Schiphol waardoor vluchten vertraagd of geannuleerd moeten worden. Niet gunstig voor de geplande vluchtschema’s van de maatschappijen, maar ook niet voor de passagiers. Hun vlucht is uitgesteld en kunnen hier ook nog eens geen compensatie voor ontvangen, omdat slechte weersomstandigheden geen recht geven op een vergoeding. Ondanks deze nadelen, vroegen we ons af hoe gevaarlijk het nu is om voor een vliegtuig vol bemanning en passagiers de grote storm te trotseren. Het internet staat vol met video’s van dappere piloten die het toestel zwabberend veilig proberen te landen, maar wat zijn de risico’s van vliegen tijdens een storm?

Piloten worden getraind

Ten eerste, piloten zouden niet een vliegtuig instappen als zij niet getraind waren op specifieke situaties of weersomstandigheden. Dus het zwabberend vliegen is eigenlijk een techniek om een toestel veilig te landen. British Airways traint haar piloten iedere zes maanden om in wind een toestel te landen en de moeilijkheidsgraad hiervan heeft alles te maken met de windsnelheid en richting. Het is daarom vaak niet mogelijk om het vliegtuig direct in een keer juist te landen en heeft de piloot meerdere pogingen nodig om de landing succesvol in te zetten. In het ergste geval raakt de vleugel de landingsbaan, maar dit komt haast niet voor.

Hoe gevaarlijk is vliegen tijdens een heftige storm

Windschering

Een ander voorval bij stevige wind is windschering, waarbij de windsnelheid en/of de richting abrupt verandert wat voor turbulentie of een afname of toename in snelheid zorgt. Dit is de oorzaak van de meeste incidenten die met wind te maken hebben. Wanneer dit op tijd bekend is, wordt het toestel omgeleid naar een andere bestemming waar het wel veilig is om te landen.

Wind mee

Stormen kunnen voor reizigers vliegen heel oncomfortabel maken, maar is in zelden gevallen fataal en kan er zelfs voor zorgen dat je vakantie eerder begint. Want sterke wind kan natuurlijk ook betekenen dat je wind mee hebt en daardoor sneller op je bestemming bent.

Veilige landing

Buiten alle windsnelheden en algoritmes om is het uiteindelijk de keuze van de piloot om te landen met deze weersomstandigheden. Hij oordeelt of zijn ervaring goed genoeg is om het toestel veilig aan de grond te krijgen.

Vertraging of annulering door een storm: heb ik recht op compensatie?

Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd door slechte weersomstandigheden zoals een storm? Helaas kun je hiervoor geen aanspraak maken op compensatie. Extreme weersomstandigheden worden gezien als een buitengewone omstandigheid en geven je geen recht op een schadevergoeding op basis van Europese wetgeving.

Was de vertraging of annulering veroorzaakt door iets anders, bijvoorbeeld door een technische storing of een pilotenstaking? Dan is er wel een kans dat je je kunt beroepen op jouw passagiersrechten en je het bedrag kunt claimen waar je recht op hebt. Check snel en vrijblijvend jouw recht op compensatie in onze claimcalculator, je hebt mogelijk recht op een schadevergoeding die kan oplopen tot wel €600 per persoon!

➜ Check jouw vlucht


De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Ons team van claimspecialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

Wat onze klanten over ons zeggen: