Sky 414199 960 720

3 manieren om te voorkomen dat jij je recht op compensatie verliest

maandag 13 februari 2017

In Europa is wetgeving van kracht die jou het recht op compensatie kunnen geven wanneer jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is, óf als je bijvoorbeeld door overboeking geweigerd wordt op een vlucht. Voor vertraagde vluchten geldt dat er minimaal drie uur vertraging moet zijn. Voor geannuleerde vluchten geldt dat je niet meer dan twee uur later op je eindbestemming mag aankomen. Het kan voorkomen dat er sprake is van slecht weer of politieke onrust, met als gevolg dat je geen recht op compensatie hebt, ondanks je vertraagde reis. Dit noemt men ook wel ‘buitengewone omstandigheden’.

Mocht de reden van jouw vertraging of annulering niet vallen onder de lijst met buitengewone omstandigheden, dan kan de compensatie hiervoor oplopen tot € 250,-, € 400,- of zelfs € 600,- per persoon. Dat is natuurlijk mooi meegenomen! Bij de vaststelling van dit bedrag wordt dan gekeken naar de afgelegde afstand in kilometers, niet de duur van de vertraging.

1. Niet afzien van je vertraagde vlucht

Wanneer eenmaal je vlucht op ‘Delayed’ staat, voel je je vanaf dat punt een klein beetje machteloos. Vaak wordt immers niet aangegeven hoe lang de vertraging zal duren. Zelfs als dit wel staat aangegeven op een bord bij de luchthaven, wil deze tijd nog wel eens verspringen. Wij raden je in ieder geval aan om rustig af te wachten, want als jij besluit af te zien van de vlucht en een andere vlucht boekt, heb je niet langer recht op een vergoeding op grond van de Europese Verordening. Hierdoor kan je geen compensatie of refund van van de door jou geboekte nieuwe vlucht ontvangen.

2. Ga niet all out bij het boeken van een alternatieve vlucht

Als je vlucht is geannuleerd, is de luchtvaartmaatschappij wettelijk verplicht om je een alternatieve vlucht aan te bieden. Afhankelijk van de omstandigheden moet tevens een hotelovernachting en vervoer naar de luchthaven voor de volgende dag geregeld worden. Het kan echter voorkomen dat dit aanbod jou niet goed uitkomt. In dat geval kan je zelf een alternatieve vlucht boeken, maar pas hiermee op! Je ontvangt alleen een ‘refund’ van de tickets die je oorspronkelijk hebt geboekt. Als je bijvoorbeeld zelf kiest voor een ‘fancy’ business class vlucht ter vervanging van je oorspronkelijke lowbudget-ticket, dan betaal je ondanks je vergoeding flink bij.

3. Accepteer geen lager aanbod

Veel passagiers zijn niet op de hoogte van hun rechten en zien elk aanbod van de airline als mooi meegenomen. Maar wees gewaarschuwd! Luchtvaartmaatschappijen maken graag misbruik van deze onwetendheid. Ze gebruiken daarom verschillende trucjes om je genoegen te laten nemen met minder dan waar je recht op hebt. Als een maatschappij je een voucher aanbiedt van €100,-, dan weet je nu dat dit bedrag lager is dan het minimum van €250,- per persoon. Accepteer je dit aanbod wel, dan wordt het al een stuk lastiger om de rest van het bedrag te ontvangen. De airline neemt dan namelijk het standpunt in dat jij al gecompenseerd bent.

Verdiep je daarom goed in waar je recht op hebt voordat je iets accepteert van de luchtvaartmaatschappij. Vlucht-Vertraagd.nl staat altijd voor je klaar om alle rompslomp van een claim van je over te nemen. Het enige wat jij hoeft te doen is de vluchtnummer en vluchtdatum in te vullen en eventueel wat aanvullende documentatie te uploaden (dit verschilt per airline). Zodra jij je claim hebt ingediend, gaan wij voor je aan de slag!

Ben je niet zeker of je nu wel recht hebt op compensatie of niet? Check onze vluchtcalculator en ontvang van ons een eerste advies!