Vlucht vertraagd door een technisch mankement: heb ik recht op een vergoeding?
Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd naar aanleiding van een technisch probleem aan het vliegtuig? Dan heb je recht op een vergoeding op basis van Europese Verordening 261/2004, tenzij er sprake was van buitengewone omstandigheden. Wij leggen je graag uit wat je kunt doen als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd was door een technisch mankement aan het toestel.
Wil jij snel zien op hoeveel compensatie jij recht hebt of wil je jouw claim voor jouw vertraagde vlucht gelijk indienen? Check dan jouw vlucht in onze claimcalculator!
Wat houdt een technisch mankement in?
Een vluchtvertraging door een technisch mankement kan verschillende dingen betekenen, waaronder:
- een fabricagefout
- een mankement door een botsing met een object of vogel (birdstrike)
- een onvoorziene reparatie voor een mankement
Wanneer heb ik recht op compensatie bij een technisch probleem?
Als de luchtvaartmaatschappij het technische probleem aan het vliegtuig gewoon had kunnen verhelpen, behoort deze tot de operationale verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. In principe heb jij dan gewoon recht op een compensatie van de airline. Echter kom je alleen in aanmerking voor een vergoeding op basis van de EU Verordening 261/2004 als jouw vlucht voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Minimale vertragingstijd: De vlucht moet minstens drie uur vertraagd zijn om in aanmerking te komen voor een vergoeding op basis van de Europese Verordening.
- De vliegroute: De Europese verordening is geldig in Europese lidstaten. Dit betekent dat je vertraagde vlucht alleen rechtsgeldig is wanneer je vlucht start vanuit een EU-land. Als je vanuit buiten de EU naar een land binnen de EU vliegt is deze alleen rechtsgeldig als deze wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
- Buitengewone omstandigheden: De Europese Verordening geeft je recht op een vergoeding als er geen sprake is van buitengewone omstandigheden.
- Claimtermijn: In Nederland kun je tot twee jaar na je vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht een claim indienen.
Hoeveel kan ik claimen voor een vertraagde vlucht wegens technische problemen?
Het recht op vergoeding bij vertraging hangt af van de afstand van de vlucht, de duur van de vertraging en wat de reden van de vertraging is. Je kunt tot wel € 600,- per persoon ontvangen voor je vertraging of annulering vanwege een technisch probleem aan het vliegtuig.
Volgens Europese Verordening 261/2004 heb je recht op de volgende bedragen:
- Je hebt recht op een compensatie van € 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer.
- Je hebt recht op een compensatie van € 400,- voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer.
- Je hebt recht op een compensatie van € 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer.
- Voor alle overige vluchten heb je recht op een compensatie van € 600,-.
* Let op: betreft het een langeafstandsvlucht van meer dan 3500 kilometer en was jouw vlucht tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van € 600,- halveren.
Vluchtvertraging door een technisch probleem: claim jouw compensatie!
De luchtvaartmaatschappij is het daar vaak niet mee eens en zal zich proberen te beroepen op een geval van overmacht. Zo kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij jouw verzoek tot compensatie afwijst. Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het er dan bij te laten zitten.
Ons team van internationale experts staat voor je klaar! Jij dient jouw claim in - wij nemen het werk voor je uit handen. Wij werken op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat je alleen betaalt voor onze service wanneer we succes hebben behaald. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Wordt de claim afgewezen en vinden wij dit een terechte afwijzing, dan sluiten we je dossier kosteloos! Wil je direct je claim indienen? Maak dan gebruik van onze claimcalculator waarbij je snel, gratis én vrijblijvend je vlucht kunt checken!