Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen
Terug naar nieuws

Vlucht-Vertraagd.nl zet Ryanair voor het blok om achterstallige compensatie voor stakingen uit te betalen

In de loop der jaren is de compensatieregeling die van toepassing is bij stakingen een steeds veelbesproken onderwerp van geschil tussen consumentenbelangen en luchtvaartmaatschappijen door heel Europa. De EU-verordening inzake passagiersrechten stelt vast dat passagiers in het geval van een verstoorde vlucht, veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij, recht hebben op compensatie bij een vertraging of annulering van meer dan drie uur. De afgelopen jaren hebben de arbeidsomstandigheden van Ryanair-medewerkers flink wat te wensen overgelaten. Dit leidde tot verschillende personeel stakingen, waardoor vele vluchten werden geannuleerd.

Alle schadeclaims naar aanleiding van deze annuleringen werden door de Ryanair afgewezen, tot grote frustratie van de getroffen passagiers. Vlucht-Vertraagd.nl heeft juridische stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat deze passagiers toch hun rechtmatige compensatie zouden ontvangen. Na verschillende hoorzittingen hebben vele Europese rechtbanken nu bevestigd dat de getroffen passagiers daadwerkelijk recht hebben op compensatie van Ryanair voor annuleringen die door deze stakingen zijn ontstaan.

1,5 miljoen passagiers getroffen door stakingen cabinepersoneel

2018 werd gekenmerkt door de vele stakingen van de piloten en het cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Ryanair. Maandenlang werd er eindeloos onderhandeld over betere werkomstandigheden voor hen. Dit heeft vooral in het hoogseizoen, van juli tot september, geleid tot stakingsgolven. Talloze passagiers in heel Europa werden getroffen door duizenden annuleringen in en trachtten tevergeefs financiële compensatie te claimen bij de vliegmaatschappij. “Volgens onze berekeningen werden ongeveer 1,5 miljoen passagiers getroffen door een geannuleerde vlucht als gevolg van deze stakingen. Zij hebben geen enkele vorm van compensatie ontvangen voor dit ongemak. Aangezien je in Nederland tot wel drie jaar na datum van de vlucht compensatie kunt claimen, blijft het aantal passagiers dat ons vandaag de dag nog steeds om hulp vraagt nog steeds toenemen. In totaal is Ryanair deze passagiers tot nu toe meer dan 468 miljoen euro aan compensatie verschuldigd,” zegt Tom van Bokhoven, CEO van passagiersrechtenorganisatie Vlucht-Vertraagd.nl.

Ryanair toont geen enkel begrip

Om onderhandelingen voor te bereiden en te benadrukken dat deze passagiers daadwerkelijk in hun recht staan, heeft het team van Vlucht-Vertraagd.nl een uitgebreide tijdlijn opgesteld met daarop alle gebeurtenissen rondom de Ryanair-stakingen in 2018. In verschillende gesprekken met de luchtvaartmaatschappij hebben Europese vakbonden om betere arbeidsomstandigheden voor Ryanair-piloten en het cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij gevraagd. Ryanair maakte al heel snel duidelijk dat ze niet “snel zouden buigen voor lachwekkende eisen” gesteld door de piloten. Michael ‘O Leary, CEO van Ryanair, verklaarde dat de maatschappij liever stakingen en verstoringen zien dan dat de productiviteit van de luchtvaartmaatschappij wordt ondermijnd.

Vlucht-Vertraagd.nl zet Ryanair voor het blok om achterstallige compensatie uit te betalen

Het ongenoegen van de bemanning van Ryanair was al een jaar eerder aan de orde gesteld toen, volgens de media, 700 piloten hun baan bij de Ierse low cost-maatschappij verlieten en zich beklaagden over de steeds giftiger wordende werkomgeving. Helaas voor de passagiers leidde dit steeds vaker tot operationele problemen bij de luchtvaartmaatschappij, met vele verstoorde vluchten als gevolg.De eisen van het personeel van Ryanair waren echter lang niet zo vergezocht. “De piloten van Ryanair eisten enkel wat al lang de standaard was in de rest van de luchtvaartindustrie en tevens in elke andere industrie. In plaats van technieken toe te passen die door Ryanair-medewerkers worden omschreven pesten, misbruik van disciplinaire procedures en psychologische conditionering van bemanningsleden, zou Ryanair normen moeten hanteren die door concurrerende luchtvaartmaatschappijen zijn vastgesteld en zouden de piloten professionele juridische bijstand moeten krijgen bij de onderhandelingen met betrekking tot hun contract,” aldus van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl. Piloten van Ryanair waren zelfs bereid een deel van hun verlof op te geven om de bestaande problemen met de luchtvaartmaatschappij uit de weg te ruimen. Vooral de eisen van het cabinepersoneel waren opvallend. Zij pleitten voor niets meer dan een eerlijk loon en contracten op basis van lokale wetgeving in plaats van de Ierse wet.

De Europese Commissie moest ingrijpen

Al deze verzoeken vielen echter in dovemansoren bij Ryanair. Volgens vakbond FNV kwam de airline zelfs na langdurig onderhandelen niet met een beter aanbod. De luchtvaartmaatschappij schoot in de verdediging door te stellen dat alle arbeidscontracten onder Ierse wetgeving worden vastgelegd. Dit was een bijzondere uitspraak, aangezien met name de piloten van de luchtvaartmaatschappij juist voorstander waren van contracten volgens lokale wetgeving. Uiteindelijk besloot de Europese Commissie in september 2018 in te grijpen. In een verklaring van de Commissie werd aangekondigd dat het toepasselijke recht voor contracten niet wordt bepaald door de locatie van de vliegmaatschappij, maar de locatie van de desbetreffende werknemer. EU-commissaris Marianne Thyssen benadrukte opnieuw dat werknemers niet hoeven te vechten voor hun toepasselijke recht en deed een beroep op Ryanair om hier ook verantwoording voor te nemen.

“Wij zijn van mening dat, op basis van de verklaringen van de Europese Commissie en ons eigen onderzoek naar de gehele situatie rondom de stakingen van Ryanair, de juridische situatie nu duidelijk is. De maandenlange onderhandelingen en onze juridische procedures tegen de luchtvaartmaatschappij, die tevens vaak tot een jaar kunnen uitlopen, zouden niet nodig moeten zijn. Aangezien Ryanair al lange tijd onder de huidige EU-wetgeving probeert uit te komen, dienen zij de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor stakingen van hun eigen personeel,” aldus van Bokhoven. Vlucht-Vertraagd.nl sluit zich daarom graag aan bij het vonnis van de rechtbanken, die in deze situatie de kant van de consument kiezen en het recht op compensatie als gevolg van deze stakingen dan ook toekennen. De organisatie dringt er tevens bij alle getroffen passagiers op aan om zich tegen de luchtvaartmaatschappij te verzetten en hun rechten als passagier af te dwingen.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

 

➜ Check mijn vlucht