Europese Commissie: Passagiers mogen voucher weigeren

donderdag 2 april 2020

Eerder deze week werd bekend dat Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het geven van vouchers als compensatie voor geannuleerde vluchten tijdelijk wil gedogen. Volgens de Europese Commissie is dit echter in strijd met Verordening (EG) Nr. 261/2004: passagiers kunnen nog steeds kiezen voor een terugbetaling van de volledige ticketprijs.

Op grond van Europese Verordening 261/2004 staan passagiers in hun recht om bij een annulering kosteloos te worden omgeboekt of binnen zeven dagen een terugbetaling van de volledige ticketprijs te ontvangen. Van Nieuwenhuizen besloot vorige week dat er gezien de huidige coronacrisis wel tegoedbonnen mochten worden uitgegeven, om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen dieper in de financiële problemen zouden komen.

Voucher in strijd met passagiersrechten

De Europese Commissie was niet te spreken met de Nederlandse versoepeling van de regels. Volgens EU-transportcommissaris Adina Valean is dit namelijk in strijd met de rechten van passagiers. De passagier dient akkoord te gaan met zo'n voucher en anders geld terug te krijgen.

Annulering wegens coronavirus: waar heb ik recht op?

Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004.

Benieuwd of jij in aanmerking komt voor een vergoeding voor je geannuleerde vlucht? Check vrijblijvend jouw vlucht in onze claimcalculator en ontdek direct of je recht hebt op een terugbetaling van je ticket. Als blijkt dat de de luchtvaartmaatschappij de ticketkosten moet terugbetalen, kun je jouw claim indienen bij het team van Vlucht-Vertraagd.nl. Wij zetten ons in voor jouw passagiersrechten en zorgen ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt!

➜ Claim hier je terugbetaling

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.