Nieuw: claim nu je ticket kosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Klik hier
Terug naar nieuws

Europese Commissie: Passagiers mogen voucher weigeren

Eerder deze week werd bekend dat Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het geven van vouchers als compensatie voor geannuleerde vluchten tijdelijk wil gedogen. Volgens de Europese Commissie is dit echter in strijd met Verordening (EG) Nr. 261/2004: passagiers kunnen nog steeds kiezen voor een terugbetaling van de volledige ticketprijs.

Op grond van Europese Verordening 261/2004 staan passagiers in hun recht om bij een annulering kosteloos te worden omgeboekt of binnen zeven dagen een terugbetaling van de volledige ticketprijs te ontvangen. Van Nieuwenhuizen besloot vorige week dat er gezien de huidige coronacrisis wel tegoedbonnen mochten worden uitgegeven, om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen dieper in de financiële problemen zouden komen.

Voucher in strijd met passagiersrechten

De Europese Commissie was niet te spreken met de Nederlandse versoepeling van de regels. Volgens EU-transportcommissaris Adina Valean is dit namelijk in strijd met de rechten van passagiers. De passagier dient akkoord te gaan met zo'n voucher en anders geld terug te krijgen.

Annulering door COVID-19: waar heb ik recht op?

Als een vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd en deze onder de Europese regelgeving valt, dan zijn er meerdere opties:

  • Een volledige terugbetaling van de ticketprijs, of
  • Een voucher ter waarde van minimaal de betaalde ticketprijs, of
  • Kosteloos een alternatieve vlucht onder gelijke vervoersvoorwaarden

Wanneer een vlucht twee weken of korter voor de vluchtdatum wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij dan heeft de passagier onder normale omstandigheden daarbovenop ook nog recht op een financiële compensatie voor de mogelijk verloren tijd en voor het ongemak. COVID-19 wordt echter als een buitengewone omstandigheid beschouwd. Om deze reden is het niet mogelijk om aanspraak te maken op extra financiële compensatie.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.