Shutterstock 217435939

COVID-19: Europese Commissie publiceert richtlijnen voor luchtvaart

woensdag 18 maart 2020

Om de economische gevolgen van het coronavirus te beperken, heeft de Europese Commissie vandaag richtlijnen gepubliceerd om ervoor te zorgen dat Europese passagiersrechten in de gehele Europese Unie op consistente wijze worden toegepast en nagevolgd.

Rechtszekerheid voor passagiers

Vele landen binnen de Euopese Unie hebben verschillende maatregelen ingevoerd, waaronder reisbeperkingen en grenscontroles. Het doel van deze richtlijnen is om passagiers en hun rechten te beschermen. “In het licht van de massale annuleringen en vertragingen waarmee passagiers en vervoerders worden geconfronteerd als gevolg van de COVID-19-pandemie, wil de Commissie rechtszekerheid bieden over de wijze waarop de passagiersrechten van de EU moeten worden toegepast. Als passagiers zelf besluiten hun reis te annuleren, hangt de terugbetaling van het type ticket af en kunnen de maatschappijen vouchers aanbieden voor later gebruik. De richtlijnen van vandaag zullen de broodnodige rechtszekerheid bieden over de manier waarop de EU-passagiersrechten in de hele Unie op gecoördineerde wijze kunnen worden toegepast. We blijven de snel evoluerende situatie volgen en indien nodig zullen verdere stappen worden gezet.”

Duidelijkheid in een ongekende situatie

Deze richtlijnen zullen passagiers, de luchtvaartindustrie en nationale autoriteiten helpen in deze ongekende situatie, waarin er door regeringen beperkende maatregelen worden opgelegd aan het passagierverkeer. Ook zorgen de richtlijnen voor duidelijkheid en dragen bij aan een verlaging van de kosten voor de vervoersector, die zwaar wordt getroffen door de uitbraak van het virus.

De richtlijnen hebben betrekking op de rechten van passagiers die per lucht, spoor, schip, bus of touringcar, over zee of over binnenwateren reizen, en op de overeenkomende verplichtingen voor vervoerders.

Terugbetaling van ticketkosten

Alls passagiers geconfronteerd worden met een annulering van hun reis, kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor een terugbetaling van de ticketprijs of hun reis omboeken naar een ander tijdstip. Tegelijkertijd wordt er in de richtlijnen duidelijk gemaakt dat de uitbraak van het virus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor er geen aanspraak kan worden gemaakt op compensatie op basis van Europese Verordening 261/2004.

Hoe kan ik een terugbetaling van mijn ticketkosten claimen?

Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004.

Benieuwd of jij in aanmerking komt voor een vergoeding voor je geannuleerde vlucht? Check vrijblijvend jouw vlucht in onze claimcalculator en ontdek direct of je recht hebt op een terugbetaling van je ticket. Als blijkt dat de de luchtvaartmaatschappij de ticketkosten moet terugbetalen, kun je jouw claim indienen bij het team van Vlucht-Vertraagd.nl. Wij zetten ons in voor jouw passagiersrechten en zorgen ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt!

➜ Claim hier je terugbetaling


Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.