Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen
Terug naar nieuws

Storm Ciara zorgt voor honderden vertragingen en annuleringen

Het vliegverkeer op Schiphol Airport wordt sinds afgelopen weekend flink geteisterd door storm Ciara. Op zowel 9, 10 en 11 februari zijn tientallen vluchten geannuleerd. Het hoogtepunt van de storm is inmiddels voorbij, maar ook in de afgelopen dagen kregen vele passagiers te maken met een vertraagde of geannuleerde vlucht.

Voor gedupeerde passagiers helaas geen goed nieuws; het is niet mogelijk om compensatie te claimen voor vertraagde of geannuleerde vluchten door extreme weersomstandigheden. 

Honderden annuleringen

Zondag kondigde het KNMI code oranje af wegens zware windstoten van 75 tot 100 km per uur. Er werden toen ruim 132 vluchten aan de grond gehouden. Maandagochtend werden er ten minste 220 vluchten geschrapt. Dinsdag kwamen hier nog eens 50 vluchten bij. Onder andere KLM, easyJet, Lufhansa, SWISS, SAS Scandinavian Airlines en Pegasus Airlines hielden hun toestellen aan de grond.

Niet genoeg capaciteit op Schiphol

Wegens de harde wind zijn bepaalde banen op Schiphol gesloten, omdat vliegtuigen niet met een te harde zijwind kunnen landen. Er was hierdoor niet genoeg capaciteit om alle vluchten uit te voeren en daarom werden er vluchten geannuleerd.

British Airways behaalt nieuw record

Toch waren er ook vluchten die juist profiteerden van de storm. Een vlucht van British Airways, van New York naar Londen, brak een nieuw record; het eerste passagiersvliegtuig dat in minder dan 5 uur met succes de Atlantische Oceaan overstak. De laatste keer dat dit gebeurde was toen de Concorde, het snelste vliegtuig ter wereld, nog tussen New York en Londen vloog.

Storm Ciara zorgt voor honderden vertragingen en annuleringen

Houd de website van Schiphol in de gaten

Op de officiële website kondigt luchthaven Schiphol aan dat er ook op 11 februari sterke wind wordt verwacht en dat passagiers rekening moeten houden met vertragingen en annuleringen. Vlieg je van of naar Schiphol? Houd de actuele vluchtinformatie op de website van Schiphol in de gaten of neem contact op met de luchtvaartmaatschappij.

Kan ik een vergoeding claimen voor een vertraging of annulering vanwege storm Ciara?

Helaas kom je niet in aanmerking voor compensatie als jouw vlucht is vertraagd of geannuleerd als gevolg van storm Ciara. Omdat de storm op basis van Europese Verordening 261/2004 wordt aangemerkt als een 'buitengewone omstandigheid', kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. 

De volgende situaties worden volgens Europese wetgeving als buitengewoon beschouwd en geven je in het geval van een vertraging of annulering helaas geen recht op een schadevergoeding:

  • Slechte weersomstandigheden, zoals onweer, zware regen, dichte mist, sneeuw en harde windvlagen
  • Een staking in de luchtvaartsector, bijvoorbeeld door bagageafhandelaars of luchtverkeersleiding
  • Politieke omstandigheden, zoals terreuraanslagen, politieke onrust of veiligheidsrisico's
  • Natuurrampen, zoals een orkaan of een vulkaanuitbarsting
  • Bird strike; een botsing met een of meerdere vogels

Wil je meer lezen over mogelijke buitengewone omstandigheden? Klik dan hier.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

 

➜ Check jouw vlucht