Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen
Terug naar nieuws

'Vliegveiligheid prijsvechters in gevaar door uitbuiting piloten'

De veiligheid van het vliegverkeer wordt in gevaar gebracht door de toenemende schijnconstructies in de luchtvaart. Dat stelt een aantal Europarlementariërs in de Volkskrant maandag. Veel piloten die net beginnen bij prijsvechters werken als zzp’er of moeten zelfs betalen om te mogen vliegen. Het Europarlement wil dan ook een einde maken aan de uitbuiting van piloten door budgetmaatschappijen.

In een rapport van de Universiteit van Gent wordt gesteld dat de helft van de piloten van goedkope luchtvaartmaatschappijen als zzp’er werkt. Daarnaast werken de piloten via een uitzendbureau met een nulurencontract en in zogenoemde pay-to-fly- constructies. Bij deze constructie heeft de piloot een schuld bij de luchtvaartmaatschappij die wordt terugbetaald door vluchten te maken. Hiermee verdient de piloot vlieguren, maar heeft wel een onzekere verhouding met zijn werkgever. Onder andere Ryanair en Norwegian Airlines zouden gebruik maken van deze constructie.

“Het is schrikbarend dat een piloot zich niet durft ziek te melden, omdat hij anders zijn baan kwijt is”, aldus Europarlementariër Agnes Jongerius van de PvdA. CDA-Europarlementariër Wim van de Camp zegt: “Het kenmerk van deze sector is juist dat je, vooral ook al vanwege de veiligheid, een vertrouwensband moet hebben tussen de vliegtuigmaatschappij en de piloot en dat wordt met dit systeem helemaal om zeep geholpen”.

Het onderzoek is gestart na incidenten bij Ryanair twee jaar geleden. Toen bleek dat drie vliegtuigen van de maatschappij op één dag net aan voldoende kerosine aan boord hadden. De Europese Commissie gaf daarop opdracht tot het onderzoek.

Situatie aanpakken

Staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu geeft aan dat de pay-to-fly-constructies door Brussel aangepakt moeten worden. Zij zegt op landelijk niveau onderzoek te doen naar maatregelen om de concurrentiekracht en werkgelegenheid van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen te bevorderen.

Al enige tijd reuring bij Ryanairpersoneel

Bij Ryanair kwam al in 2012 aan het licht dat piloten onder zware omstandigheden werk moesten verrichten. De piloten brachten in november van dat jaar in een KRO-programma misstanden aan het licht, waarop Ryanair de KRO aanklaagde. In augustus 2013 bleek uit een onderzoek dat de piloten van de Ierse prijsvechter zich niet vrij voelden veiligheidsproblemen te melden bij hun werkgever uit angst voor represailles.

cockpit-79525_640

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl