Ryanair

Vliegen met Ryanair gevaarlijker dan gedacht?

vrijdag 28 december 2012

De KRO biedt vanavond in ‘Reporter’ een interessante kijk op het huidige beleid van de Ierse prijsvechter Ryanair. Deze zou haar piloten onder druk zetten zo min mogelijk te tanken en op deze manier de kosten te reduceren. Echter heeft dit rigide beleid ernstige gevolgen voor de vliegveiligheid. Eerder dit jaar schreven we al over vliegveiligheid versus commerciële beslissingen. ryanairDagelijks krijgen we claims binnen van vluchten die vertraagd of geannuleerd zijn als gevolg van technische mankementen. Van problemen met motoren tot kapotte cockpitramen: er is in meer dan 70% van de gevallen iets mis met het vliegtuig dat vertraagd is. Luchtvaartmaatschappijen proberen vluchten zolang mogelijk uit te blijven voeren, ondanks kapotte onderdelen aan het toestel. Reparaties kosten immers geld. 

Tot op heden was het echter lastig te geloven dat er  beslissingen worden genomen die daadwerkelijk levens in gevaar brengen. Mogelijk komt deze waarheid nu toch gevaarlijk dichtbij.

Vier piloten van Ryanair klappen in de uitzending uit de school. Eén van de piloten zegt in de uitzending onder andere:  “Ik hoop niet dat er een vliegtuigcrash nodig is om iedereen wakker te schudden.  Er wordt druk uitgeoefend om zo min mogelijk brandstof te tanken, zodat kosten kunnen worden bespaard. 
Piloten van Ryanair voelen de druk om kostte wat het kost te vliegen, ook als ze eigenlijk te ziek zijn om een vlucht uit te voeren . Door de arbeidsomstandigheden zitten piloten vaak oververmoeid in de cockpit. 'Als je ziek bent krijgen we niet betaald', aldus de piloten. Volgens Europese regelgeving is het strafbaar piloten te laten vliegen als ze daar niet toe in staat zijn.De piloten van Ryanair zien een verband met incidenten op 26 juli j.l. in Valencia, toen drie vliegtuigen van Ryanair als gevolg van een tekort aan brandstof moesten landen met een noodoproep. Uit de reconstructie van vanavond blijkt dat hier bijna sprake was een catastrofe. Volgens één van de piloten was dit het logische gevolg van het nieuwe, strikte brandstofbeleid van Ryanair en zal het bergafwaarts gaan met de vliegveiligheid als er niet snel iets verandert. 

De beroepsverenigingen nemen de beschuldigingen van de desbetreffende piloten hoog op, en zowel de Spaanse als Ierse luchtvaartautoriteiten hebben al onderzoeken ingesteld. De autoriteiten maken zich ernstige zorgen over het feit dat de prijsvechter vaak met gevaarlijk lege tanks zou vliegen. Vanuit Nederland is door de VNV al opgeroepen dit tot op de Europese bodem uit te zoeken.