Luchtvaartmaatschappijen wijzen terechte schadeclaims af

vrijdag 8 november 2013

Luchtvaartmaatschappijen wijzen op grote schaal schadeclaims voor vluchtvertraging af, ook als er wettelijk gezien wel recht is op compensatie. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, meldt RTL Nieuws vandaag. Hiermee ontduiken de airlines massaal de wet. 

EU: vertraagde passagier heeft recht op compensatie

Binnen de EU is bepaald dat vliegpassagiers recht hebben op compensatie als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is, of als ze een instapweigering krijgen en daardoor meer dan 3 uur later dan gepland op hun bestemming aankomen. Afhankelijk van de afstand van de vlucht moet de luchtvaartmaatschappij deze passagiers dan 250, 400 of 600 euro betalen als compensatie voor de tijd die verloren is. De enige uitzondering is 'buitengewone omstandigheden': als de airline geen schuld heeft gehad van de vertraging is op deze vergoeding geen recht.

Maar veel luchtvaartmaatschappijen zijn niet eerlijk over de werkelijke oorzaak van vertragingen met hun maatschappij en geven bij elke claim 'buitengewone omstandigheden' op als excuus om niet te hoeven betalen. De consument kan vervolgens nauwelijks bewijzen dat het tegendeel waar is, vooral omdat de vertrouwelijke technische vluchtrapporten niet snel worden vrijgegeven. Passagiers druipen daarom in grote getale af. En dit in het voordeel van de luchtvaartmaatschappijen. Miljoenen aan compensatiegelden blijven nu liggen.

Onderzoek Consumentenbond

Dat het zo slecht is gesteld met de correcte toepassing van de wetgeving blijkt nu ook uit onderzoek van de Consumentenbond, zo meldt RTL Nieuws vandaag. Slechts in een op de vijf gevallen worden rechtmatige claims van passagiers uitbetaald. Pas als een incassobureau door de passagier wordt ingeschakeld, of als een rechter tussenbeide komt, gaat de luchtvaartmaatschappij overstag. Van alle verzoeken die worden ingediend wordt 95 procent direct afgewezen, ook als hier wettelijk gezien wel recht is op de compensatie.

Daarnaast wordt gestrande passagiers op grote schaal zorg geweigerd, toont het onderzoek ook aan. Onderdeel van de wetgeving is ook dat bij vertraging van meer dan 2 uur zorg moet worden geboden door de luchtvaartmaatschappij. Passagiers hebben volgens EU Verordening 261/2004 dan recht op maaltijden en verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken, en zo nodig een hotelaccommodatie. Maar ook deze afspraken worden in het gros van de gevallen niet nagekomen: in slechts 17 procent van de gevallen worden eetbonnen uitgedeeld.

Schade verhalen

Het klopt dat luchtvaartmaatschappijen onterecht schadeclaims afwijzen zegt ook belangenorganisatie Vlucht-vertraagd.nl. Luchtvaartmaatschappijen zijn er niet happig op om schadevergoedingen te betalen maar ze zijn het wel wettelijk verplicht. Wil je dat de luchtvaartmaatschappij de vergoeding betaalt dan gaat het vaak om volharendheid maar ook moet je weten hoe te reageren op de juridische brieven die je als consument ontvangt als je een verzoek indient. Juridische brieven om onder de betaling uit te komen. Hulp daarbij is vaak geen overbodige luxe.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de (papieren) Reisgids van de consumentenbond.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl