Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen

Coronavirus: 5 handige reistips voor je zomervakantie in 2020

Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus was het Schengengebied maandenlang in lockdown. Net voor de start van het zomerseizoen zijn de meeste grenzen in Europa weer opengesteld. Toch gelden er nog steeds strenge regels, die overigens niet voor ieder land gelijk zijn. Wij hebben de 5 belangrijkste reistips op een rijtje gezet, zodat je je goed kunt voorbereiden op je vliegreis, óók in tijden van het virus. 

Wist je trouwens dat Vlucht-Vertraagd.nl passagiers nu ook bijstaat bij annuleringen wegens het coronavirus? In een paar simpele stappen check je of je in aanmerking komt voor een terugbetaling van de reissom. Als je besluit je claim in te dienen, neemt ons team van ervaren claimspecialisten al het werk van je over. Wij zorgen ervoor dat jij het bedrag zo snel mogelijk krijgt teruggestort!
 

➜ Claim mijn terugbetaling

 

#1: Houd het reisadvies van je vakantiebestemming goed in de gaten

Sinds 15 juni zijn de grenzen binnen de Europese Unie weer geopend. Dit houdt in dat je dus gewoon weer op vakantie kunt gaan naar landen als Spanje, Griekenland en Frankrijk. Uiteraard is het reisadvies verschillend per land en kan dit elk moment veranderen, afhankelijk van het aantal besmettingen in het land.

Benieuwd naar het meest actuale reisadvies voor jouw vakantiebestemming? Bekijk hier welk reisadvies het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft gegeven voor je bestemming.

Coronavirus: 5 handige reistips voor je zomervakantie in 2020

#2: Check voordat je op reis gaat online in

Door thuis al online in te checken voor je vlucht hoef je niet aan te sluiten in een wachtrij, is het contact met medepassagiers en medewerkers op de luchthaven minimaal én voorkom je eventueel contact met incheck machines. Het bespaart je tijd en moeite en zo ben je ook nog eens veilig bezig!

Tip van Vlucht-Vertraagd.nl: Reserveer bij het inchecken een plek bij het raam, zo kun je voldoende afstand van medereizigers houden.

 

#3: Gebruik de elektronische instapkaart op je telefoon

Om contact met het grondpersoneel zoveel mogelijk te vermijden, kun je je mobiele telefoon gebruiken om je boarding pass te tonen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM of easyJet kun je de boarding pass aan je wallet toevoegen of deze openen via je e-mail of de app van de luchtvaartmaatschappij. Heel veilig, en het scheelt ook nog eens papier!

 

#4: Pak je bagage verstandig in

Zorg er voor dat je alleen het noodzakelijke meeneemt en je bagage verstandig inpakt: dit scheelt tijd en gedoe bij de security check. Leg bijvoorbeeld je elektronische apparaten en vloeibare producten bovenop in je handbagage, zodat je gemakkelijk en snel door de check kunt gaan. Heel belangrijk om mee te nemen: je mondkapje! Deze moet je na de incheck en totdat je op de plaats van bestemming bent ophouden. Vergeet niet een mondkapje voor de terugreis mee te nemen of aan te schaffen!

Coronavirus: 5 handige reistips voor je zomervakantie in 2020

#5: Claim een terugbetaling bij een geannuleerde vlucht wegens het coronavirus

Wegens de toch nog onstabiele situatie in veel Europese landen, is het goed mogelijk dat je vlucht op korte termijn toch nog wordt geannuleerd. Heel vervelend natuurlijk, maar er is ook een lichtpuntje: je kunt mogelijk je volledige reissom terugclaimen!

Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je geen recht op een compensatie, maar wél op een volledige terugbetaling van je ticket. Het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is op passagiers te compenseren voor de geannuleerde vlucht.

Een aanvullende compensatie is echter iets anders dan het recht op terugbetaling van je ticket! Ook ten tijde van het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht het volledige bedrag binnen 7 dagen na de geannuleerde vlucht terug te storten.

 

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten. Maak gebruik van onze claimcalculator en ontdek of waar jij recht op hebt!
 

➜ Check mijn vlucht



Wat onze klanten over ons zeggen:

Check mijn vlucht