The fear 4915904 1920

Alles over jouw passagiersrechten ten tijde van het coronavirus

maandag 23 maart 2020

Nu de uitbraak van het coronavirus overal ter wereld toeneemt, wordt de luchtvaartindustrie hard geraakt en ziet de branche zichzelf op korte termijn krimpen. Het aantal uitgevoerde vluchten neemt aanzienlijk af, er zijn vele reisverboden ingesteld en verschillende landen en luchthavens zijn volledig afgesloten. Volgens Reuters zijn er al meer dan twintig luchtvaartmaatschappijen zwaar getroffen door de pandemie en zal een groot aantal passagiers hun reisplannen heroverwegen nu de crisis steeds ernstiger wordt. Heb je de komende maanden een reis op de planning staan? Dan raden we je aan om deze blog goed door te lezen, zodat je weet wat je te wachten staat en waar je mogelijk recht op hebt als de vlucht niet doorgaat.

Wat zijn mijn rechten als vliegpassagier?

Het Verdrag van Montreal, ook wel MC99 genoemd, speelt een belangrijke rol in de internationale luchtvaartgeschiedenis. Hoewel het concept "passagiersrechten" relatief nieuw lijkt, is het eerste verdrag dat het internationale vliegverkeer regelt al bijna een eeuw oud. In essentie bepaalt dit verdrag dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is als jouw vlucht wordt geannuleerd en je op de luchthaven bent gestrand in afwachting van een vervangende vlucht. Je hebt dan recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij, wat inhoudt dat zij verplicht zijn je te voorzien van:

  • Maaltijden en verfrissingen
    Om je te compenseren voor het geleden tijdverlies heb je recht op maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd.

  • Hotelaccommodatie
    In het geval van een geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat de vervangende vlucht pas de volgende dag vertrekt. Het is dan uiteraard niet nodig om de nacht door te brengen op een bankje op de luchthaven! Als je één of meerdere nachten hebt moeten wachten tot je (vervangende) vlucht vertrekt, dan heb je recht op een (hotel)accommodatie.

  • Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie
    De luchtvaartmaatschappij is ook verantwoordelijk voor het eventuele vervoer van en naar de accommodatie.

  • Twee gratis telefoon-, fax- of e-mailberichten
    Je hebt recht op twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mail berichten.

In landen als Canada, Israël en lidstaten van de Europese Unie worden jouw passagiersrechten nog verder beschermd. De uitbraak van het coronavirus wordt echter beschouwd als een buitengewone omstandigheid, waardoor je geen aanspraak kunt maken op een compensatiebedrag voor een vertraagde of geannuleerd vlucht.

Mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus, krijg ik mijn geld terug?

De meeste luchtvaartmaatschappijen die hebben besloten om vluchten naar gebieden die zwaar zijn getroffen door de uitbraak van het coronavirus te annuleren, zullen afzien van eventuele annuleringskosten en bieden passagiers een volledige terugbetaling van de ticketkosten aan. Als jouw vlucht onder de voorwaarden van Europese Verordening 261/2004 valt, dan dien je te worden omgeboekt naar een later tijdstip of een latere vluchtdatum. Als de luchtvaartmaatschappij niet bereid is om andere vluchten uit te voeren, zoals veelal het geval is in de gebieden die zwaar getroffen zijn door het virus, moet de maatschappij je een volledige terugbetaling van het ticket aanbieden.

Het is belangrijk om te onthouden dat luchtvaartmaatschappijen in deze situatie zullen handelen op basis van de reisbeperkingen die door de overheid worden opgelegd. Daarom is het goed om je te verdiepen in de algemene reisbeperkingen voordat je contact opneemt met de luchtvaartmaatschappij. Zo kun je hier per land het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken lezen, of kijk ook eens op de website van de World Health Organization voor meer informatie over de uitbraak van het coronavirus.

Ik heb besloten niet meer te reizen, heb ik recht op een terugbetaling?

Als het ministerie van Buitenlandse Zaken geen officiële reiswaarschuwing heeft afgegeven voor jouw bestemming, kun je in principe geen aanspraak maken op een teruggave van de ticketprijs of een compensatiebedrag. Vanwege de daling van het aantal boekingen en de huidige economische situatie hebben veel luchtvaartmaatschappijen echter besloten om gratis omboekingen naar andere vluchten en terugbetaling van ticketkosten aan te bieden als de passagiers niet op korte termijn willen reizen.

Kunnen we meer verstoorde reizen verwachten door het coronavirus?

Er wordt een sterke daling in boekingen verwacht voor de zomermaanden. Dit zal ertoe leiden dat er aanzienlijk minder vluchten zullen worden uitgevoerd. Aangezien de dienstregelingen normaal gesproken maanden, of zelfs jaren van tevoren worden gemaakt, was het voor luchtvaartmaatschappijen onmogelijk om deze daling te zien aankomen en zullen er in de komende maanden nog veel vluchten worden geschrapt.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en easyJet, zijn al begonnen met bezuinigingen om het financiële verlies dat nog moet komen te beperken. Zo stoppen beide maatschappijen tijdelijk met het aannemen van nieuw personeel.

Compensatie claimen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht door het coronavirus

De uitbraak van het coronavirus wordt beschouwd als een buitengewone omstandigheid. In de nabije toekomst zullen luchtvaartmaatschappijen echter te maken krijgen met een daling in boekingen en zullen ze hun vluchtschema op passende wijze moeten aanpassen. Ook in deze situatie blijven jouw passagiersrechten leiden. Mocht de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht hierdoor niet op tijd kunnen uitvoeren of wordt het schema, ten nadele van de passagier, gewijzigd en wordt je hier niet op de hoogte van gesteld? Dan kun je nog mogelijk nog steeds aanspraak maken op compensatie.

Moeten passagiers zich zorgen maken over de situatie?

Het is belangrijk dat je als passagier het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken opvolgt. Luchtvaartmaatschappijen werken onder de strengste veiligheidsregels en zullen dat blijven doen.

Vertragingen en annuleringen die niet het gevolg zijn van buitengewone omstandigheden

Ondanks het feit dat er natuurlijk situaties zijn waar overduidelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, komt het helaas vaak voor dat de airline zich onterecht beroept op overmacht. In dat geval dient de luchtvaartmaatschappij te bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van zo’n buitengewone omstandigheid en dat zij ondanks het treffen van maatregelen de vertraging of annulering van de vlucht niet konden voorkomen.

Twijfel je of de airline zich met recht heeft beroepen op een buitengewone omstandigheid? Dan is het verstandig om onze hulp in te schakelen. Met behulp van onze database en onze jarenlange ervaring met luchtvaartmaatschappijen zullen wij de claim beoordelen en brengen wij de zaak indien nodig voor de rechter.

➜ Check mijn vlucht


De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!