Shutterstock 324012875

5 tips om er zeker van te zijn dat je de juiste compensatie ontvangt

maandag 8 juli 2019

Als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is wil je er natuurlijk zeker van zijn dat je de juiste compensatie ontvangt. Wil jij verzekerd zijn van de beste kans op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij? Volg dan deze 5 tips!

Ben je er al (bijna) zeker van dat jij recht hebt op compensatie? Check jouw vlucht in onze claimcalculator om te zien op welk bedrag jij recht hebt:

➜ Check jouw vlucht


1. Is je vlucht vertraagd? Boek dan niet zelf een andere vlucht!

Dit weet lang niet iedereen: als jouw vlucht is vertraagd, om welke reden dan ook en je besluit niet te wachten en een andere vlucht te boeken dan verlies jij als passagier het recht op het claimen van compensatie voor je origineel geboekte vlucht. Dit staat heel duidelijk vermeld in Europese Verordening 261/2004.

Het besluit om niet te vliegen wanneer de luchtvaartmaatschappij nog steeds "in staat" is om te vertrekken, ondanks dat de vlucht vertraagd is, wordt gezien worden als het annuleren van een vliegticket. Daardoor wordt de airline vrijgesteld van de compensatie die zij moeten uitkeren voor de vertraging.

De reden waarom je hebt besloten niet te vliegen, is niet relevant als het gaat om het betalen van een vergoeding voor de vertraging. Als je een andere vlucht moest boeken vanwege gezondheidsredenen, een belangrijke zakelijke afspraak of een familiegelegenheid dan is dat helaas irrelevant voor de luchtvaartmaatschappij.

2. Accepteer niks, tenzij je zeker weet dat het aanbod beter is dan de vergoeding die de airline je verschuldigd is voor je vluchtvertraging of annulering

Het is zeker niet simpel om op de hoogte te blijven van alle kleine veranderingen en details van je passagiersrechten. Daarom is het aan te raden wanneer je een vluchtvertraging of annulering hebt gehad te vertrouwen op de expertise en kennis van claim services. Een claim service helpt jou door het hele proces heen en zorgt ervoor dat jij het juiste compensatiebedrag ontvangt waar je recht op hebt.

Wanneer luchtvaartmaatschappijen passagiers een ander soort compensatie aanbieden, in de vorm van reisvouchers of iets soortgelijks, streven ze er over het algemeen naar om de zaak op te lossen zonder te voldoen aan wat in de Verordening is vastgelegd. Reisvouchers zorgen ervoor dat het geld binnen het bedrijf blijft. Daarnaast hebben ze een vervaldatum, waardoor de kans dus groot is dat je ze niet int. Beide gevallen zijn een winst voor de luchtvaartmaatschappij, vooral als de reisvoucher niet eens het bedrag dekt dat de airline je verschuldigd is. Bovendien is het na het accepteren van een reisvoucher bijna onmogelijk om de vergoeding te claimen.

3. Bewaar het bewijs van je vluchtvertraging of annulering

Los van het soort verstoring van je vlucht, is het belangrijk om te weten dat de meeste luchtvaartmaatschappijen iets van een contractverklaring nodig hebben in de vorm van een boarding pass, e-ticket of boekingsbevestiging. Als je één van deze documenten niet meer in bezit hebt, kunnen sommige luchtvaartmaatschappijen de vergoeding weigeren te betalen. In het ergste geval, kun je geen compensatie claimen of een terugbetaling van je geannuleerde vlucht ontvangen. Bewaar dus altijd kopieën van je reisdocumenten!

Vaak is een boekingsbevestiging zelfs niet genoeg. Sommige luchtvaartmaatschappijen staan bekend om het vragen van de boarding pass als bewijs dat je op tijd was toen je aankwam op de luchthaven of dat je daadwerkelijk met de verstoorde vlucht onderweg was. Luchtvaartmaatschappijen maken het proces van het claimen van compensatie moeilijker voor passagiers met dubieuze tactieken, zoals het argument dat er geen gegevens zijn dat bepaalde passagiers op de vlucht zaten. Als je dan niet over voldoende bewijs beschikt, loop je ook het risico je recht op een vergoeding te verliezen!

Het is ook belangrijk dat als je extra kosten hebt gemaakt vanwege de vertraging of annulering van je vlucht, je alle betalingsbewijzen bewaart om die kosten vergoed te krijgen. Zonder bewijs dat je je eigen maaltijden hebt moet kopen en je eigen accommodatie hebt moeten boeken vanwege een verstoorde vlucht, zullen luchtvaartmaatschappijen deze extra kosten nooit terugbetalen.

4. Check op tijd in, zelfs als je vlucht al vertraagd is

Het komt regelmatig voor dat je op het vliegveld aankomt om op het scherm te zien: je vlucht is minstens 3 uur vertraagd. Hierdoor kom je misschien in de verleiding terug te gaan naar het centrum van de stad of een kopje koffie te drinken met een vriend. Allemaal goede ideeën, maar vergeet niet om eerst op tijd in te checken! Ongeacht wat op het scherm is weergegeven, moeten passagiers op tijd bij de incheckbalie aanwezig zijn om op de passagierslijst te worden opgenomen. De luchtvaartmaatschappij mag het inchecken voor een vlucht op het oorspronkelijk vastgestelde tijdstip nog steeds afsluiten, zelfs als deze is vertraagd. Als je dus niet incheckt, kan dit ertoe leiden dat je wordt geweigerd bij de gate omdat je niet op de passagierslijst staat.

Als je bent geweigerd omdat je niet op tijd bij de incheckbalie was, heb je geen recht op compensatie. Zelfs als je vlucht langer dan 3 uur is vertraagd!

5. Laat Vlucht-Vertraagd.nl je helpen met jouw claim!

Zelfs als jouw claim al door de luchtvaartmaatschappij is afgewezen, kunnen wij nogmaals naar de omstandigheden kijken om te controleren of jouw claim ten onrechte is afgewezen. Je kunt zelf jouw vlucht gratis checken en vervolgens beslissen of je jouw claim bij Vlucht-Vertraagd.nl wilt indienen. Het beste van alles is dat we op no cure no pay basis werken en dus alleen 25% servicekosten inhouden als we succes behalen. Zelfs wanneer we juridische stappen moeten nemen!

➜ Claim jouw schadevergoeding


Kort samengevat:

  1. Boek geen andere vlucht wanneer je vlucht vertraagd is

  2. Neem geen genoegen met minder en accepteer geen reisvouchers (tenzij je er zeker weet dat het een beter aanbod is)

  3. Bewaar je reisdocumenten en betalingsbewijzen van extra gemaakte kosten

  4. Check altijd op tijd in, zelfs als je vlucht vertraagd is

  5. Zoek professionele juridische hulp bij een claim service als Vlucht-Vertraagd.nl

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!