3 tips om te voorkomen dat jij je recht op compensatie verliest

We kunnen het ons goed voorstellen dat, als je te horen krijgt dat jouw vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is, je het gevoel krijgt dat je ieder aanbod van de airline zomaar moet accepteren. Hier gaan veel reizigers echter de mis in! Kom je met een vertraging van drie uur of later aan op je eindbestemming? Dan kan je al afhankelijk van je bestemming tot € 600,- per persoon terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. Geannuleerde vlucht? Ook hiervoor kan je een vergoeding ontvangen. Hetzelfde geldt voor wanneer je geweigerd wordt op een vlucht omdat deze overboekt is. Wil je je mannetje staan op de luchthaven? Lees dan snel verder voor 3 tips om je recht op compensatie niet te verliezen!

1. Zie niet af van je vertraagde vlucht

Wanneer eenmaal je vlucht op ‘Delayed’ staat, voel je je vanaf dat punt een klein beetje machteloos. Vaak wordt immers niet aangegeven hoe lang de vertraging zal duren. Zelfs als dit wel staat aangegeven op een bord bij de luchthaven, wil deze tijd nog wel eens verspringen. Wij raden je in ieder geval aan om rustig af te wachten. Als jij namelijk besluit af te zien van de vlucht en een andere vlucht boekt, heb je niet langer recht op een vergoeding op grond van de Europese VerordeningHierdoor kan je geen compensatie of refund van van de door jou geboekte nieuwe vlucht ontvangen.

2. Ga niet all out bij het boeken van een vervangende vlucht

Als je vlucht is geannuleerd is de luchtvaartmaatschappij wettelijk verplicht je een vervangende vlucht aan te bieden. Afhankelijk van de omstandigheden moet tevens een hotelovernachting en vervoer naar de luchthaven voor de volgende dag geregeld worden. Het kan echter voorkomen dat dit aanbod jou niet goed uitkomt. In dat geval kan je zelf een alternatieve vlucht boeken, maar pas hiermee op! Je ontvangt alleen een ‘refund’ ter waarde van de tickets die je oorspronkelijk hebt geboekt. Als je bijvoorbeeld zelf kiest voor een ‘fancy’ business class vlucht ter vervanging van je oorspronkelijke lowbudget-ticket, dan betaal je ondanks je vergoeding flink bij.

3. Accepteer geen lager aanbod

Veel passagiers zijn niet op de hoogte van hun rechten en zien elk aanbod van de airline als mooi meegenomen. Maar wees gewaarschuwd! Luchtvaartmaatschappijen maken graag misbruik van deze onwetendheid. Ze gebruiken daarom verschillende trucjes om je genoegen te laten nemen met minder dan waar je recht op hebt. Als een vliegmaatschappij je een voucher aanbiedt van € 100,-, dan weet je nu dat dit bedrag lager is dan het minimum van € 250,- per persoon. Accepteer je dit aanbod wel, dan wordt het al een stuk lastiger om de rest van het bedrag te ontvangen. De airline neemt dan namelijk het standpunt in dat jij al gecompenseerd bent.

Ken je rechten als luchtvaartpassagier en claim compensatie!

Het zou zonde zijn als je jouw welverdiende compensatie misloopt omdat je in de haast, of omdat je niet op de hoogte was, een ander aanbod van de luchtvaartmaatschappij hebt geaccepteerd. Verdiep je daarom goed in waar je recht op hebt voordat je iets accepteert van de luchtvaartmaatschappij. Vlucht-Vertraagd.nl staat altijd voor je klaar om alle rompslomp van een claim van je over te nemen. Zodra jij je claim hebt ingediend, gaan wij voor je aan de slag!
 

➜ Dien direct jouw claim in