Mijn vlucht is geannuleerd wat moet ik doen

Mijn vlucht is geannuleerd: wat moet ik doen!

maandag 18 juni 2018

Airlines hebben maar één taak en dat is haar passagiers van A naar B vliegen, toch? Oké, natuurlijk komt er veel meer bij kijken dan alleen simpelweg tussen bestemmingen vliegen. Maar je zou denken dat van alles wat erbij komt kijken, de airline op zijn minst haar vluchten netjes zou moeten uitvoeren. Helaas is dat vaak niet het geval! Airlines zijn soms genoodzaakt haar vluchten te annuleren en daar ben jij als passagier de dupe van. Een vertraagde vlucht is vervelend, maar die vertrekt tot op een zekere hoogte nog, maar een geannuleerde vlucht is nog irritanter! Want wat moet je dan doen?


Gelukkig is Vlucht-vertraagd.nl het leven in geroepen om antwoord te geven op al jouw vragen en neemt zelfs het werk voor je uit handen. Wij dienen voor jou een claim in bij de airline zodat jij er verder geen rompslomp van ervaart. Jij hoeft alleen maar het bedrag te cashen!

Vlucht geannuleerd: wanneer ontvang ik geld?

Het klinkt natuurlijk allemaal als muziek in de oren: een geannuleerde vlucht = geld, maar er zijn wat voorwaarden vastgesteld in de Europese wetgeving waar jouw vlucht en jij als passagier aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze compensatie.

Allereerst in de reden van de annulering leidend in dit hele verhaal. Is je vlucht geannuleerd vanwege een harde storm? Dan heb je helaas geen recht op compensatie, omdat dit een gevalletje van overmacht. Overmacht betekent volgens de wetgeving situaties waar de airline geen controle over heeft en worden buitengewone omstandigheden genoemd. Vertrekt je vlucht niet omdat er een technisch probleem met het vliegtuig was: dat is goed nieuws (voor jou natuurlijk, het kost de airline een kleine rib). Een technisch mankement met het vliegtuig is iets wat de airline had kunnen voorkomen en dat betekent dus dat zij haar passagiers moet compenseren.

Naast de reden van annulering, moet je ook met je vervangende vlucht minstens 1 uur eerder óf 2 uur later op je eindbestemming komen. Kom je met je vervangende vlucht op hetzelfde tijdstip aan als gepland, dan heb je helaas geen recht op een vergoeding.

Wanneer ben je geïnformeerd over je geannuleerd vlucht?

Ook het moment dat jij te horen hebt gekregen is een voorwaarde om gecompenseerd te worden. Het zit namelijk zo: tot op twee weken voor het geplande vertrek mag de airline volgende de wetgeving je vluchtschema zonder consequenties wijzigen. Gebeurt dit binnen deze twee weken, dan kom je in aanmerking voor compensatie!

Krijg ik een nieuwe vlucht?

Het vervelende aan een geannuleerde vlucht is dat het veel onzekerheden met zich meebrengt. Het is daarom belangrijk dat je op het moment dat je vlucht geannuleerd wordt, weet waar je precies recht op hebt, want dit is meer dan je verwacht.

Allereerst is het niet de taak aan jou om een andere vlucht te regelen. Dat is volledig aan de airline. Zij annuleert de vlucht, dus zij moet ervoor zorgen dat jij netjes op je eindbestemming komt! Is er nergens een vertegenwoordiger van de airline te bekennen en mag je het lekker zelf uitzoeken. Dan kun altijd zelf een andere vlucht boeken (mag ook bij een andere airline), maar zorg dat je het betalingsbewijs hiervan goed bewaard. Deze kosten moet je achteraf claimen bij de airline. Als je je claim bij ons indient, kun je deze extra gemaakte kosten ook bij je claim toevoegen zodat wij alle kosten voor je kunnen claimen.

Heb je wel een nieuwe vlucht aangeboden gekregen van de airline, maar vertrekt deze pas de volgende dag? Dan is de airline ook verplicht accommodatie en vervoer ernaar toe voor je te regelen. Ook allemaal niet gekregen? Dan kun je dit ook zelf boeken en hier geldt ook weer dat je alle bewijzen moet bewaren om achteraf te extra kosten terug te kunnen krijgen. Hetzelfde geldt voor eten en drinken wat je hebt moeten halen vanwege de annulering!

Over hoeveel compensatie praten we?

Het is natuurlijk interessant te weten hoeveel jouw geannuleerde vlucht waard is! Volgende Europese Verordening hangt de hoogte van je compensatie af van de duur van de vertraging en de lengte van je vlucht. Hieronder het overzicht:

  • Vloog je tot 1500 kilometer, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Barcelona (1200 km) dan heb je recht op €250,- per persoon

  • Was de vlucht meer dan 1500 kilometer, maar minder dan 3500 km, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Tenerife (1551 km), dan ontvang je €400,- per persoon

  • Is de vlucht meer dan 3500 kilometer, bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York (5907 km), dan kun je €600,- per persoon ontvangen


Onze slimme claim calculator berekent gratis en vrijblijvend op hoeveel compensatie je recht hebt. Wil je het toch zelf berekenen, zorg dan dat je de vliegafstand pakt en niet de afstand per auto, die is natuurlijk langer!

Ik denk dat ik recht heb! Wat nu?


Dat is mooi! Dan kunnen we aan de slag met het opbouwen van je dossier. Dien je claim in via onze claim calculator en je kunt direct doorgaan met het invullen van je gegevens en het beschrijven van de situatie van je vlucht. Voordat we contact opnemen met de airline, valideren we je claim. Dit houdt in dat we na de eerste check van de claim calculator nog een tweede inhoudelijke check doen om te kijken of je in aanmerking komt voor compensatie. Vanaf dat punt kunnen wij aan de slag voor jou en houden we geüpdate over de status van je claim!