Nederlandse vrouw heeft meer dan 24 uur vluchtvertraging door ongenodigde gasten bij Finnair

Het zal je gebeuren: je staat op het vliegveld te wachten en hoort dat je vlucht meer dan 24 uur vertraagd is. Het is de nachtmerrie van menig vakantieganger. Dit overkwam een Nederlandse vrouw tijdens haar vlucht met Finnair. Toen de Nederlandse verhaal ging halen kwam de Scandinavische airline met een opmerkelijke reden voor haar vertraging: er zaten muizen in het toestel en de vlucht kon niet vertrekken.

Dit was volgens de airline een buitengewone omstandigheid en dus kon de Nederlandse ook fluiten naar een compensatie. Haar verzoek werd direct afgewezen. Ze liet het er niet bij zitten en schakelde hulp in!

Opmerkelijk: vertraging niet de schuld van de airline, het waren de muizen

Een forse vertraging van meer dan 24 uur kan een reis behoorlijk overhoop gooien. Toen de Nederlandse dan ook te horen kreeg dat ze geen compensatie kon krijgen voor haar leed, schakelde zij onze service in. “Meestal worden vertragingen veroorzaakt door technische mankementen, slechte weersomstandigheden of stakingen. Dit is voor ons ook een opmerkelijke zaak. We zijn er direct dieper ingedoken”, aldus onze Claim Specialist van het Nederlandse team.

Wat bleek? Omdat er muizen aan boord van het vliegtuig waren, hadden de Chinese autoriteiten het vliegtuig in quarantaine geplaatst voor 24 uur. Dit veroorzaakte de flinke vertraging. Vlucht-vertraagd.nl zocht voor de Nederlandse uit of dit wel echt een buitengewone omstandigheid was, of dat de luchtvaartmaatschappij zich verschuilde achter iets waar ze wel degelijk wat aan konden doen.

De aanhouder wint!

Aangezien Finnair weigerde compensatie te betalen na meerdere verzoeken van ons, besloot het juridische team namens de passagier gerechtelijke stappen te nemen tegen de luchtvaartmaatschappij. De rechter besloot in deze zaak dat de aanwezigheid van knaagdieren in een toestel geen buitengewone omstandigheid oplevert, dit is namelijk een gebeurtenis die tot de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij behoort. Zij moet er immers voor zorgen dat het toestel wordt onderhouden en schoongemaakt. De reiziger krijgt nu eindelijk, 3 jaar na uitvoering van de vlucht, waar zij recht op heeft. “De aanhouder wint!”

“Helaas proberen luchtvaartmaatschappijen vaak op allerlei manieren onder de compensatieverplichting uit te komen.  Als zij de compensatie niet uit willen betalen, stapt Vlucht-vertraagd.nl naar de rechter om de voor de rechten van passagiers op te komen. We weten dat we in ons recht staan voor de passagier en op deze manier krijgen wij de airlines zo ver dat ze de compensatie toch uitbetalen. Zo ook in dit geval.”, aldus Enid Heenk, Head of Legal.
 

Opmerkelijke vluchtvertragingen-reeks

We beginnen een reeks met opmerkelijke vluchtvertragingen om meer aandacht te vragen voor de Europese compensatie-wetgeving: EU Regulation EC 261/2004. Slechts 15% van alle reizigers kent hun compensatierechten. In deze reeks leggen we uit hoe zo'n proces eruit ziet en wat consumenten kunnen doen om airline compensatie te claimen.