9.000 passagiers getroffen door de computerstoring bij KLM

Vanwege een storing op 28 februari in de operationele systemen van KLM op Schiphol heeft KLM 34 vluchten geannuleerd. Ook tientallen vluchten hebben vertraging opgelopen. Tussen 12:30 en 15:30 was er een storing waardoor de computersystemen van KLM niet werkten. Hierdoor was de helpdesk van de luchtvaartmaatschappij ook onbereikbaar. Het is onduidelijk wat de oorzaak is geweest van de storing.

Ook is het niet mogelijk geweest om op woensdag vluchten te boeken via de website van KLM. 'We hebben momenteel te maken met een technische storing waardoor er geen boeking gemaakt kan worden', reageert KLM op Twitter. Op Twitter verschijnt een waterval aan reacties van passagiers over vertraagde vluchten en hoe ze nu verder moeten reizen.

Geld terug bij vertraging door storing

Ook vandaag is het vliegverkeer nog ontregeld door de storing. Sinds vanochtend zijn er tientallen vluchten geannuleerd of met vertraging vertrokken waardoor vanochtend zo’n 4.500 passagiers op Schiphol nog last ondervinden van de computerstoring. De gedupeerde passagiers hebben hierdoor recht op compensatie volgens de Europese wetgeving voor passagiersrechten, omdat de verantwoordelijkheid bij KLM ligt. Bij annulering is het ook de taak van KLM om haar passagiers van een nieuwe vlucht te voorzien. Volgens de Europese wetgeving hebben KLM-passagiers recht op een vergoeding tot €600,- persoon. Helaas is de helpdesk van KLM niet erg behulpzaam, zo blijkt uit een aantal tweets. Vlucht-vertraagd.nl kan de compensatie voor jou claimen. WIj nemen het hele proces uit handen.

De storing in cijfers:

  • 34 vluchten geannuleerd
  • 9.000 passagiers getroffen in binnen- en buitenland
  • Bij alleen korte vluchten zou de totale compensatie al €225.000 zijn
  • Enkel 15% van de passagiers heeft kennis van Europese compensatiewetgeving

Wat te doen als jouw vlucht geannuleerd is door de systeemstoring?

Ben jij (of ken je iemand) die niet met KLM heeft kunnen vliegen vanwege de systeemstoring? Dit is wat je moet doen: is je vlucht vertraagd, dan heb je bij een vertraging van meer dan drie uur recht op compensatie.

  • Check je vlucht nadat je geland bent op je eindbestemming via de Vlucht-vertraagd.nl calculator. Als je vlucht is geannuleerd, dan moet KLM een vervangende vlucht voor je regelen of een teruggave van het bedrag van de vliegticket. Daarnaast heb je recht op compensatie tot €600,- per persoon. De hoogte van je compensatie wordt bepaald door de lengte in kilometers van je vlucht. In Nederland kun je nog tot twee jaar na je vlucht je compensatie claimen.

  • Het is van belang dat je je vluchtnummer en vluchtdatum bij de hand hebt, om een claim te kunnen indienen. Als je het ingevoerd hebt, gaan wij voor jou aan het werk bij KLM.