Aeroplane 1840245 960 720

Waarom een airline nooit exact de vliegtijd benoemt

maandag 13 november 2017

Wanneer je al meer dan twee uur van te voren op de luchthaven bent of net voordat de gate sluit aan komt rennen, je wacht altijd langer op de luchthaven dan je eigenlijk zou moeten.

De vertrek- en aankomsttijden die de luchtvaartmaatschappijen delen met hun passagiers zijn lang niet altijd de tijden dat een vliegtuig daadwerkelijk onderweg is. Luchtvaartmaatschappijen overdrijven vaak hoe lang de vlucht echt duurt zodat er zelfs wanneer er een vertraging is de vlucht nog steeds ‘op tijd’ aankomt. Deze strategie wordt wel in het Engels schedule padding (roosteropvulling) genoemd.

De Telegraph heeft opgemerkt dat de vluchttijd tussen Heathrow (Londen) en Edinburgh (Schotland) tussen 1996 en 2015 merkwaardig is gestegen ondanks de verbeteringen in technologie. Een AirTrain Airways piloot heeft toegegeven aan Reader’s Digest dat luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk hun vliegtijden hebben aangepast zodat ze jaarlijks een hogere on-time performance hebben en hiermee in de prijzen vallen.

En om het allemaal nog erger te maken: volgens Flightstat.com, een website die prijzen uitreikt aan maatschappijen met een hoge on-time performance, wordt een vertraging pas geregistreerd wanneer de vlucht met een kwartier of langer vertraagd is geweest. Zelfs met deze ruime definitie van op tijd arriveren, proberen luchtvaartmaatschappijen zich nog steeds in te dekken voor wat er verder nog mogelijk fout kan gaan.