Airport 2373727 960 720

Instapweigering: wanneer ontvang je een compensatie?

maandag 14 augustus 2017

Wanneer je wordt geweigerd op een vlucht heb je als passagier rechten die vastgelegd zijn in de Europese Verordening 261/2004. Vlucht-vertraagd.nl licht deze rechten graag toe!

Geweigerd worden op een vlucht kan door verschillende redenen komen: drukte op de luchthaven, te laat inchecken, verkeerde documenten of door een overboekte vlucht. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij beroepen op overmacht, omdat het de schuld van de luchthaven of de passagier zelf is geweest.

Drukte op de luchthaven

De afgelopen maanden wordt Schiphol geteisterd door enorme drukte. Hierdoor worden passagiers geadviseerd om ruim van te voren aanwezig te zijn zodat zij niet het risico lopen om de vlucht te missen omdat het bijvoorbeeld erg druk is bij het inchecken of de douane. Als je als passagier te laat bij de gate arriveert, ligt de verantwoordelijkheid niet bij de airline, maar bij de passagier zelf. Je bent immers gewaarschuwd! Helaas dus geen recht op compensatie in dit geval.

Verkeerde documenten

Ben je geweigerd op een vlucht, omdat je niet over de juiste reisdocumenten beschikt? Ook hier kan de maatschappij jammer genoeg niet aansprakelijk voor gehouden worden. Het is aan de passagier om al zijn reisdocumenten te checken op juistheid en geldigheid. Een tip van ons: verloopt je paspoort bijna? Check dan de geldigheid wanneer hij verloopt op de luchthaven van vertrek én aankomst. Deze termijnen kunnen per land verschillen. Dus het kan voorkomen dat je wel wordt toegelaten op de vlucht op de luchthaven waar je van vertrekt, maar wanneer je terug wilt je wordt geweigerd omdat er een andere termijn wordt gehanteerd.

Wanneer dan wel recht?

Je hebt recht op compensatie als je geweigerd bent op een vlucht wanneer er sprake is van een overboeking. Dit is volledig de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en kan jij als passagier niet voorkomen of verhelpen. Wanneer je geweigerd bent, heb je recht op een compensatie die kan oplopen tot €600,- per persoon (afhankelijk van het aantal kilometers van de vlucht) én de luchtvaartmaatschappij moet je een vervangende vlucht aanbieden.

Ben je geweigerd op een vlucht en heeft de luchtvaartmaatschappij je niet direct de vergoeding aangeboden? Dan is het mogelijk om achteraf de compensatie te ontvangen. Vul via onze website je vluchtgegevens in en wij helpen je de compensatie ontvangen waar je recht op hebt!