Cockpit 79525 640

Glamourbaan met topsalaris in de luchtvaart?

donderdag 30 april 2015

Je vliegt naar mooie bestemmingen, bent omringd door prachtige stewardessen/stewards en verdient bergen met geld. Maar komt dit beeld (nog) wel overeen met de werkelijkheid? Hoe ziet het leven van een piloot er tegenwoordig uit en waar in de luchtvaartindustrie valt het meest te verdienen?

Salarissen piloten

Je kunt stewardess of grondmedewerker worden, of het meteen goed aanpakken en piloot worden. Zo vang je het mooiste salaris én hoef je nooit met klagende passagiers te maken te hebben. Als piloot kun je momenteel rekenen op onderstaand salaris (gemiddeld startsalaris voor First Officer op korte-afstandsvluchten):

1. British Airways: € 70.000,- per jaar

2. Lufthansa: € 65.000,- per jaar

3. KLM: € 48.800,- per jaar

4. EasyJet: € 48.100,- per jaar

5. Transavia: € 48.000,- per jaar

6. Ryanair: € 28.000,- per jaar

De afgelopen jaren is het beroep van piloot wel enigszins onder druk komen te staan. Vanwege de economische crisis zijn veel luchtvaartmaatschappijen gaan bezuinigen met onder andere als gevolg dat de salarissen van piloten dalen. Toch is tot zover niet veel aan de hand: hoewel de salarissen niet meer zijn wat ze ooit waren mogen piloten nog steeds niet echt klagen zou je zeggen.

Beroep van piloot onder druk

Maar: vergeet niet dat de opleiding tot piloot vaak meer dan een ton kost. Door een overschot op de arbeidsmarkt duurt het daarnaast doorgaans jaren voordat een afgestudeerde piloot een baan vindt. En het blijft niet bij de salarissen: door onder andere de komst van lowbudgetmaatschappijen zijn ook de contracten en arbeidsvoorwaarden verslechterd. De pensioenleeftijd gaat omhoog en het is zelfs niet ongewoon voor piloten om onder nul-urencontracten te werken. Personeel wordt daarnaast efficiënter ingepland waardoor de rusttijden tussen diensten bijvoorbeeld korter worden.

Piloten van Ryanair klaagden veelvuldig over de misstanden bij de maatschappij. De piloten zouden bij ziekte niet doorbetaald worden en zouden daarnaast onder druk gezet worden om door te vliegen onder onveilige omstandigheden. Er gingen zelfs geruchten de ronde dat Ryanairpiloten werkervaring zouden moeten inkopen… Veel piloten gaan met deze ongunstige voorwaarden akkoord want het alternatief is meestal helemaal geen baan.

In ieder geval lijkt de charme van het ooit zo glamoureuze pilotenbestaan dus grotendeels te zijn verdwenen. Wil je lekker verdienen dan zal je ervoor moeten zorgen dat je bij British Airways, Lufthansa of KLM aan het werk kan: daar zijn zowel de salarissen als de werkomstandigheden nog redelijk, hoewel ook daar sprake is van druk op de werkomstandigheden als gevolg van de economische crisis en prijzenoorlogen met lowbudgetmaatschappijen. Kom je niet binnen een paar jaar aan een baan dan ben je het haasje en zit je met een grote schuld, en word je aangenomen door een goedkopere maatschappij dan zul je dus flink moeten aanpoten en tegen weinig slaap kunnen…

Grote geld bij de top

Maar valt er dan helemaal geen groot geld meer te verdienen in de luchtvaartindustrie en is dat simpelweg een fabel uit het verleden? Als consumenten steeds goedkopere tickets willen en het personeel daarvoor de prijs moet betalen, betekent dat dan dat de maatschappijen bijna over de kop gaan? Dit blijkt toch niet helemaal het geval. Hoewel de cijfers de laatste jaren tegenvallen maken de meeste luchtvaartmaatschappijen toch nog flinke winst.

Zo had KLM in het derde kwartaal van 2014 een omzet van 2,8 miljard euro en een operationele winst van 265 miljoen euro. Zelfs Ryanair kon in diezelfde periode rekenen op een winst van 49 miljoen euro. Maar waar gaat dit geld dan naartoe? Het blijkt dat een flinke portie van deze berg naar de directeuren van de maatschappijen gaat: zij verdienen miljoenen! Gek genoeg zijn het vooral de lowbudgetmaatschappijen waar fors verdiend wordt door de top. Mogelijk is dit omdat daar het meest strikte beleid doorgevoerd moet worden en dit dus wel een pittige baan genoemd kan worden. Wie verdient wat?

1. EasyJet: Carolyn McCall verdiende in 2014 maar liefst € 10.500.000,-

2. British Airways: Keith Williams verdiende in 2013 € 3.547.000,-

3. Ryanair: Michael O’Leary ontving in 2014 € 1.800.000,-

4. Lufthansa: Carsten Spohr kreeg in 2013 het mooie bedrag van € 1.675.000,- mee

5. KLM-topman Peter Hartman verdiende in 2011 ruim € 1,4 miljoen,- en Camiel Eurlings werd de laan uitgestuurd met een fooi van € 475.000,-

En: Ook als directeur van een luchthaven kun je goed boeren: president en CEO van de Schiphol Group Jos Nijhuis verdiende € 840.075,- in 2012.

De conclusie is dus helder: vergeet die droom als stoere piloot en word CEO van een luchtvaartmaatschappij! Pas dan word je echt miljonair. Ook een baan in de luchtverkeersleiding valt echter te overwegen: als ervaren luchtverkeersleider verdien je € 120.000,-. Dat is toch ook een flinke boterham!

cockpit-79525_640

Dit artikel werd oorspronkelijk op 31 maart 2015 geplaatst op Telegraaf.