Gertjan Mentink foto1

Wat waren de ervaringen van Vlucht-Vertraagd klanten in 2014?

dinsdag 16 december 2014

Dagelijks helpen wij gedupeerde passagiers bij het verkrijgen van de compensatie waar zij recht op hebben. Daarom weten wij haarfijn wanneer er wel recht is en wanneer niet, wat er doorgaans gebeurt als het blijkt dat een vlucht vertraging heeft, en wat er allemaal komt kijken bij het claimproces. Maar hoe ervaren de passagiers zelf dit alles? Om hier een idee van te geven delen wij op onze website verhalen van klanten en de ervaringen met het claimen van compensatie en onze service. Hieronder lichten wij een aantal van deze verhalen van het afgelopen jaar uit.

Kwartfinale Europa League

Gertjan Mentink foto1

Uiteraard zijn vertragingen en annuleringen nooit gewenst, en daarom zijn ze ook altijd een domper of zelfs een grote last voor de passagiers. Zo ging Gertjan speciaal naar Lissabon om hier de kwartfinale van de Europa League van AZ tegen Benfica te zien. 'Gelukkig' ontstond zijn vertraging op de terugweg en niet op de heenweg! Anders had hij de wedstrijd moeten missen vanwege de acht-uur-durende vertraging.

Gertjan over de vertraging met vlucht HV 6204: "Gelijk de volgende dag heb ik een claim ingediend. Ik had eerder gehoord van de Europese wetgeving over het recht op compensatie. Toen ben ik gaan googlen en kwam ik Vlucht-Vertraagd.nl tegen." Maar ondanks meerdere verzoeken en brieven weigerde de luchtvaartmaatschappij uit te betalen. De trap van het vliegtuig was verkeerd afgekoppeld, waardoor er een flinke beschadiging was ontstaan. Volgens Transavia was dit een buitengewone omstandigheid, en zij bleven de claim daarom afwijzen, ondanks de bewijslast. Het leek een hopeloze zaak te worden. "Maar toen kwam Vlucht-Vertraagd nieuwe informatie op het spoor die erop zou wijzen dat Transavia mogelijk toch zou uitbetalen. Na een nieuw verzoek via een sommatie werd toen wel het gevraagde bedrag uitgekeerd van 400 euro per persoon. Omdat we met z’n tweeën reisden kregen we in totaal 800 euro terug,” aldus Gertjan.

Welverdiende zonvakantie

Of neem het verhaal van Victor van Hoorn, waarbij het op de terugweg ook mis ging! Hij was met zijn gezin op welverdiende zonvakantie in de buurt van Malaga geweest in februari 2014, maar liep op de terugweg helaas vertraging op met Transaviavlucht HV 6116. De vertraging werd om het uur uitgesteld en duurde uiteindelijk zo'n 20(!) uur! Victor: "Het vliegtuig stond al klaar bij de startbaan, maar bleef daar een tijdje stilstaan. Na verloop van tijd werd omgeroepen dat er een probleem was met een van de systemen en dat we even teruggingen naar de gate. Daar kwam er een Spaanse techneut bij en na een uurtje hoorden we dat het langer ging duren en dat we allemaal het vliegtuig uit moesten. Er werd ons verteld even in de hal te wachten. Uiteindelijk werd dat een paar uur, met regelmatige updates van de piloot. Er was iets met het neuswiel en dat kon die dag niet meer gerepareerd worden."

Victor van Hoorn foto1

“Het personeel van Transavia had een brief opgesteld voor iedereen die een afspraak van werk of school zou missen, dus dit was allemaal prima geregeld. De stewardessen verklaarden dat er geen recht was op compensatie omdat ‘overmacht’ de oorzaak van de vertraging was. Dit is echter anders uitgepakt.” Victor diende een claim in Green Claim oftewel Vlucht-Vertraagd, en kreeg uiteindelijk de compensatie van €1200,- Over het claimproces vertelt hij: "Wat gegevens invullen, kopietjes van documenten uploaden en klaar is Kees. Het verloop van het proces was daarna via de tijdlijn te volgen. Het is een heel gemakkelijke en overzichtelijke website." Een prachtig resultaat dus, en een tevreden klant.

“Schiphol is best leuk, maar niet 5 uur lang!”

Jordan van Es foto1

Ook Jordan van Es liep vorig jaar zomer een fixe vertraging op met Onur Air. Hij ging met een groep van zes personen (4 volwassenen en 2 kinderen) op vakantie om lekker te ontspannen in Turkije. Helaas was de pret al snel gedrukt toen zij op Schiphol aankwamen. En alsof een vertraging van 5 uur niet al genoeg was, hebben ze ook geen consumptiebonnen gekregen, terwijl zij hier wel recht op hadden aangezien de vertraging langer dan 2 uur was. De reden van de vertraging? Een vertraging van het vliegtuig in Moskou en de wisseling van de bemanning in Turkije.

Na terugkomst schakelde Jordan Vlucht-Vertraagd in. Onur Air gaf echter telkens geen gehoor. Na meerdere brieven gestuurd te hebben, kregen we uiteindelijk reactie van de luchtvaartmaatschappij met helaas negatief bericht. Ze waren niet van plan de claim uit te betalen vanwege 'overmacht'. "Hierop is door Vlucht-Vertraagd – in samenwerking met mij – een brief opgesteld naar de Luchtvaartinspectie, omdat we het niet eens waren met de afwijzing. De inspectie heeft een onderzoek ingesteld en heeft na 6 maanden geconstateerd dat wij wel degelijk recht hadden op compensatie. Vervolgens is er een begeleidende brief verzonden naar Onur Air en binnen enkele weken gingen ze overstag en kreeg ik het geld overgemaakt.” Jordan en zijn gezin en vrienden kregen maar liefst €2400.

Meer verhalen

Dit is een kleine greep uit de vele claims die met succes zijn afgehandeld. Ben je benieuwd naar de volledige verhalen van deze en andere tevreden klanten? Je kunt ze lezen op deze pagina. Mocht jij nou ook een vertraging van meer dan drie uur gehad hebben, dien dan nu je claim in bij www.vlucht-vertraagd.nl.