Hoe Yource zich inzet voor passagiersrechten middels AI

maandag 16 november 2020

Wie een vlucht vertraging van 3 uur of meer heeft opgelopen of wordt geconfronteerd met een geannuleerde vlucht, kan op basis van de EU-verordening inzake passagiersrechten aanspraak maken op compensatie tot €600 per persoon, indien de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de verstoring. Toch is het voor veel passagiers lastig om hun kans op compensatie in te schatten of de werkelijke oorzaak van de vertraging of annulering te weten te komen.

Juridisch-technologische bedrijven zoals Yource, met haar lokale domeinen in negen Europese landen, waaronder het Nederlandse Vlucht-Vertraagd.nl, zet zich in voor de rechten van deze passagiers. Met behulp van een geautomatiseerd systeem waarin vluchtgegevens, weersinformatie en data van eerdere vluchten wordt verzameld, vergroten zij de kans dat de passagier de compensatie of terugbetaling van ticketkosten daadwerkelijk ontvangt.

Passagier claimt compensatie zonder hulp van Vlucht-Vertraagd.nl

De slagingskans van een claim berekenen op basis van AI

Artificial Intelligence stelt Yource in staat om de slagingskans van een claim binnen enkele seconden te analyseren. "Ons systeem volgt automatisch alle verstoringen op de luchthaven, maar houdt ook rekening met gegevens met betrekking tot weersomstandigheden en overige incidenten, van vluchten over de hele wereld. Deze data gebruiken wij vervolgens om de exacte omstandigheden van een verstoorde vlucht vast te stellen en zo de kans van slagen voor de getroffen passagiers te bepalen", legt Mario Wester, CTO van Yource, uit.

Passagiers zijn vaak niet op de hoogte van alle exacte omstandigheden die tot een vertraagde of geannuleerde vlucht kunnen leiden, zoals eerdere vertragingen van een vliegtuig als gevolg van technische problemen. Het verzamelen van zoveel mogelijk relevante informatie kan dus dienen als bewijsmateriaal dat een luchtvaartmaatschappij verplicht is haar klanten compensatie te betalen op basis van EU-verordening 261/2004 inzake passagiersrechten. De kans op een verstoorde vlucht is bij het ene toestel groter dan bij de ander. Als juridisch-technologische scale-up focust Yource zich op het opzetten van een database die alle mogelijke gegevens bevat met betrekking tot omstandigheden die tot een verstoorde vlucht kunnen leiden. Deze data vormt de basis voor het bijstaan van passagiers bij het claimen van compensatie of een terugbetaling.

Wat AI voor gedupeerde passagiers kan betekenen

"Met behulp van de verzamelde informatie scant ons systeem duizenden claims per dag. Moest dit handmatig gebeuren, dan zou dit een taak zijn die per claim maar liefst 10 uur in beslag zou nemen. Ons systeem stelt ons in staat om dezelfde taak binnen slechts enkele seconden uit te voeren", aldus Mario Wester van Yource.

Het toepassen van Artificial Intelligence bij het verzamelen van gegevens en het analyseren van claims geeft juridisch-technologische bedrijven als Yource een groot voordeel ten opzichte van claims die op individuele basis worden ingediend of middels advocaten die claims handmatig beoordelen. Omdat Yource al deze verschillende gegevensbronnen combineert, kan er uit het systeem precies worden opgemaakt wanneer een passagier recht heeft op een vergoeding of een terugbetaling. Hierdoor kan het team van Yource de exacte slagingskans per claim in slechts enkele seconden berekenen.

Passagiers claimen compensatie met hulp van Vlucht-Vertraagd.nl

Als de slagingskans groot genoeg blijkt te zijn, is Yource in staat om sneller vooruitgang te boeken met het claimproces dan wanneer een passagier dit op zelfstandige basis doet of wanneer de passagier zelf een advocaat in de armen neemt. De combinatie van een intelligent systeem en een competent team van advocaten in negen Europese landen geeft Yource inzicht in welke gevallen een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor een vertraging of annulering en dus gebonden is aan de EU-wetgeving om hun passagiers hiervoor te compenseren. Claims die bij Yource in behandeling zijn hebben daarom een grotere kans van slagen en passagiers worden tevens ontzorgd van alle rompslomp rondom het juridische proces tegen de vliegmaatschappij. De passagiersrechten specialist neemt het gehele claimproces voor haar rekening; net zolang tot het gewenste resultaat is bereikt en de klant het bedrag heeft ontvangen.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

➜ Check mijn vlucht


Wat onze klanten over ons zeggen: