Problemen voor Surinam Airways door mankement aan enige toestel

vrijdag 21 april 2017

Door een technisch mankement aan haar enige toestel heeft Surinam Airways alle mogelijke krachten moeten inzetten om het passagiersvervoer tussen Suriname en Nederland op gang te houden. Het toestel heeft meerdere keren terug moeten keren naar Schiphol.

Het toestel was na een onderhoudsbeurt vertrokken van Schiphol naar Paramaribo. Hierdoor ging het personeel van SLM ervan uit dat het toestel in orde was. Woensdag begonnen er problemen met de flaps, de verlengstukken van de vleugels, waardoor het toestel moest terugkeren naar Schiphol. Nadat het probleem was verholpen is het vliegtuig opnieuw naar Paramaribo vertrokken. Na 15 minuten in de lucht merkte de gezagvoerder weer een mankement op en keerde het toestel voor de tweede keer terug naar Amsterdam. Hier werd besloten dat het vliegtuig de grond niet meer kon verlaten.

Problemen voor Surinam Airways door mankement aan enige toestel

Problemen met onderbrengen van gestrande passagiers

Doordat de vlucht door het technisch mankement niet kon vertrekken, moest er accommodatie geregeld worden voor de gestrande passagiers. Er was echter geen hotel in de omgeving van Schiphol beschikbaar die de gehele passagiersgroep kon onderbrengen. De passagiers zijn uiteindelijk naar een hotel in Eindhoven gebracht.

Om de passagiersstroom toch gaande te houden, heeft Surinam Airways een toestel van Spaanse airline Wamos Air ingehuurd. Dit toestel is vele malen groter dan hun eigen Airbus A340 en hierdoor konden extra tickets worden verkocht.

Compensatie bij technisch mankement

Een technisch mankement is de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en kan niet als overmacht worden gezien. Hierdoor hebben passagiers in geval van vertraging op basis van een technisch probleem met het toestel recht op compensatie die kan oplopen tot €600,- per persoon.

Geschreven door: Team Vlucht-Vertraagd.nl