Nieuw: claim nu je ticket kosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Klik hier
Terug naar nieuws

Luchtvaartmaatschappijen die niet betalen krijgen hoge boetes

Loopt je vlucht vertraging op, dan heb je recht op een vergoeding tot 600 euro. Toch is het daadwerkelijk terugkrijgen van een vergoeding niet altijd even gemakkelijk. Je kunt je dan wenden tot de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om een objectief oordeel te krijgen. Legt de luchtvaartmaatschappij het oordeel van de ILT vervolgens naast zich neer, dan kan de ILT echter geen verdere druk uitoefenen. Daar komt nu verandering in: luchtvaartmaatschappijen kunnen rekenen op hoge boetes die de ILT mag gaan opleggen.

Dat zei staatssecretaris Mansveld gister in een debat met Tweede Kamerleden. "Zij willen dat de ILT de Europese regels strenger moet handhaven. Nu moeten vliegtuigpassagiers meestal naar de rechter om hun gelijk te halen". Door het opleggen van hoge boetes voor luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de regels houden kunnen deze straks harder aangepakt worden.

Onduidelijkheid afspraken in Europa

Luchthaven foto

Het boete-instrument bestaat al langer, maar de ILT gebruikt deze niet. Dit betekent dat er tot op heden geen boetes opgelegd worden aan luchtvaartmaatschappijen als zij zich niet houden aan de regels, terwijl dit wel mogelijk is. Mansveld gaf aan dat dit te wijten is aan het feit dat er geen eenduidige afspraken waren in Europa. Zo is het nergens duidelijk vastgelegd in welke gevallen luchtvaartmaatschappijen oorzaken wel en niet als 'buitengewoon' en dus als overmacht mogen bestempelen. Oude richtlijnen hiervoor zijn inmiddels achterhaald, waardoor passagiers weinig houvast hebben voor het beoordelen of ze een rechtmatige claim hebben.

Terecht wijzen Kamerleden vervolgens op uitspraken van rechters, die heel duidelijk stellen wanneer iets wel en niet overmacht is. De werkwijze van de ILT loopt ver achter op deze uitspraken en verklaart klachten ongegrond die al wel worden toegewezen door rechters. Technische mankementen – een veel gehoorde oorzaak – zou bijvoorbeeld veel strenger aangepakt moeten worden. Dit is doorgaans namelijk geen overmacht, maar gewoon onderdeel van de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, zo oordelen EU rechters.

Wetgeving rechten van vliegtuigpassagiers

Sinds 2004 zijn vliegtuigpassagiers al beschermd door Europese wetgeving voor annulering en overboeking van vluchten. Vervolgens is in oktober 2012 definitief bevestigd dat een vertraging van 3 uur of meer ook recht geeft op een vergoeding. Luchtvaartmaatschappijen hebben zich hier altijd tegen verzet en maken het passagiers nog steeds lastig: zij zien de wetgeving liever verdwijnen. Het Europees Parlement denkt daar anders over en wil niet tornen aan de rechten van vliegtuigpassagiers. In februari zal het onderwerp in Brussel weer ter sprake komen.

Tekst geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl