Siim Kallas rechten vliegpassagiers

Spannende tijden voor rechten vliegpassagier

woensdag 13 maart 2013

Brussel -- De rechten van vliegpassagiers worden steeds verder uitgebreid: consumenten hadden al recht op een vergoeding bij langdurige vertraging; vandaag heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend waarin deze rechten op een aantal belangrijke punten worden uitgebreid. Het voorstel bevat echter ook een aanpassing die deze rechten zou inperken, en die haaks staat op eerdere uitspraken door het Europese Hof van Justitie. Siim Kallas rechten vliegpassagiers

Technische mankementen

Sinds 23 oktober 2012 is het voor passagiers mogelijk een vergoeding te krijgen als hun vlucht drie uur of meer vertraagd is. Vergoedingen zijn afhankelijk van de afstand van de vlucht en kunnen oplopen tot 600 euro per persoon. Echter, de wetgeving kent nu een groot grijs gebied, namelijk ‘technische mankementen’. Voor passagiers is het erg moeilijk om vast te stellen wanneer een technisch mankement geldt als ‘overmacht’, en wanneer dit gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij behoort. Het nieuwe wetsvoorstel zal deze voorwaarden verduidelijken. Goed nieuws, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl, het bedrijf dat passagiers helpt om geld terug te krijgen, want: “In bijna 40% van de gevallen beroepen luchtvaartmaatschappijen zich op buitengewone omstandigheden omdat er sprake zou zijn van een technisch mankement. Daar zou nu dankzij dit voorstel een einde aan komen.”

Missen aansluitende vlucht

Een tweede belangrijk verbeterpunt in het voorstel ten opzichte van de huidige wetgeving is het recht bij ‘missed connections’. Nu is het zo dat passagiers in het geval van een gemiste vlucht door een kleine vertraging van hun eerste vlucht geen recht op compensatie hebben, ook al komen ze door het missen van de aansluitende vlucht veel later aan dan gepland. Met het nieuwe voorstel zal de uiteindelijke totale vertraging van de passagier bepalend worden: is deze meer dan de minimale ondergrens, dan heeft de passagier recht op een vergoeding.

Beperking passagiersrechten

Met deze twee belangrijke aanpassingen lijkt de Europese Commissie, net als het Europese Hof, bescherming van de consument voorop te stellen. Opvallend is dan ook dat de Commissie met een ander belangrijk standpunt in het nieuwe voorstel passagiersrechten juist inperkt. Waar passagiers nu bij 3 uur vertraging recht hebben op een vergoeding, stelt de Europese Commissie voor een grens van minimaal 5 uur te hanteren. Bij langeafstandsvluchten zou dat zelfs 9 of 12 uur worden. Na jarenlange strijd had de passagier sinds oktober 2012 eindelijk duidelijkheid over het toch al ingewikkelde proces van compensatie aanvragen. Als het voorstel aangenomen zou worden, zou dat opnieuw een chaos bij luchtvaartmaatschappijen en lokale rechtbanken teweeg kunnen brengen.

Brian Simpson, voorzitter van de Commissie van vervoer en toerisme in het Europees Parlement: “Ik betwijfel ten zeerste of het Parlement deze aanpassing zal goedkeuren. Ik weet dat de andere leden van het Europese Parlement ook gefrustreerd zijn over de manier waarop sommige luchtvaartmaatschappijen de wetgeving proberen te negeren. Ik denk zelfs dat het eerder de andere kant op zal gaan.” Attje Kuiken van de PvdA reageerde: "Dat lijkt me een aanmerkelijke verslechtering van de huidige regeling. Dit lijkt bijna een aanmoediging voor luchtvaartmaatschappijen om voortaan niet meer op tijd te vliegen."

Het voorstel is vandaag in Brussel ingediend en zal de komende tijd worden besproken in het Europese Parlement. Vooralsnog is het een voorstel en zal het nog lange tijd in beslag nemen voordat nieuwe regels van kracht zullen zijn.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd