EasyJet annuleerde een vlucht vanwege het nachtregime op Schiphol – maar moest alsnog compensatie betalen
donderdag 6 november 2025
EasyJet annuleerde een avondvlucht van Amsterdam (AMS) naar Kopenhagen (CPH), met als reden dat de terugvlucht te laat zou landen vanwege de nachtregeling op Schiphol. Maar dankzij het werk van het juridische team van Vlucht-Vertraagd.nl oordeelde de rechter dat EasyJet geen geldig beroep kon doen op “buitengewone omstandigheden” – en dat passagiers recht hadden op compensatie.
Het verhaal: een vlucht geannuleerd vanwege het nachtregime
Het ging om vlucht EZY7939, die van Amsterdam naar Kopenhagen en weer terug zou vliegen. De terugvlucht stond gepland om 22:20 te landen op Schiphol – ruim voor de nachtelijke sluiting van 23:00 tot 06:00.
Door een vertraging van 57 minuten zou het toestel echter pas om 23:17 kunnen landen als de vlucht was uitgevoerd. EasyJet besloot daarom om de heenreis te annuleren, met als reden dat de terugvlucht anders binnen de nachtelijke sluiting zou vallen.
Wat is de nachtregeling op Schiphol en hoe werkt die precies?
De nachtregeling op Schiphol is bedoeld om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Tussen 23:00 en 06:00 uur mag er slechts een beperkt aantal vluchten plaatsvinden – vooral vrachtvluchten en enkele intercontinentale verbindingen.
Passagiersvluchten, zoals die van EasyJet naar Kopenhagen, mogen in principe niet opstijgen of landen tijdens deze uren, tenzij de maatschappij over een speciale nachtslot beschikt.
Dat betekent dat luchtvaartmaatschappijen hun schema’s zorgvuldig moeten plannen: als een vertraging ervoor zorgt dat een toestel na 23:00 zou landen, moet de airline óf een nachtslot aanvragen óf de vlucht annuleren om een overtreding te voorkomen.
Ook andere Europese luchthavens hanteren vergelijkbare nachtelijke beperkingen:
- Frankfurt Airport (FRA) – geen geplande vluchten tussen 23:00 en 05:00
- London Heathrow (LHR) – beperkt aantal starts en landingen tussen 23:30 en 06:00
- Zürich (ZRH) – gesloten tussen 23:30 en 06:00
- Paris Orly (ORY) – volledig gesloten van 23:30 tot 06:00
Hoewel deze regels begrijpelijk zijn vanuit milieuoogpunt, moeten luchtvaartmaatschappijen nog steeds de rechten van passagiers respecteren als hun schema’s hierdoor worden beïnvloed.
Het argument van EasyJet: “buitengewone omstandigheden”
Volgens EasyJet ging het om buitengewone omstandigheden onder EU-verordening 261/2004 – situaties buiten de invloed van de luchtvaartmaatschappij, zoals extreem weer of stakingen van de luchtverkeersleiding.
De luchtvaartmaatschappij stelde dat het risico bestond dat het vliegtuig “gestrand” zou raken in Kopenhagen door de nachtregeling, en dat annulering daarom onvermijdelijk was.
Onze juridische experts: dit was een bedrijfskeuze, geen overmacht
Het juridische team van Vlucht-Vertraagd.nl verdedigde de passagier en voerde aan dat EasyJet de vlucht wél had kunnen uitvoeren. De geplande vertrektijd was 18:35, dus zelfs met een vertraging van 57 minuten had het vliegtuig nog om 19:32 kunnen vertrekken – ruim vóór de start van de nachtregeling.
Het besluit om te annuleren was daarom een interne, zakelijke beslissing, geen onvermijdelijke gebeurtenis. EasyJet koos wat voor haar bedrijf het handigst was, maar dat ontslaat de luchtvaartmaatschappij niet van haar wettelijke plicht om passagiers te compenseren.
De uitspraak: EasyJet moet betalen
De rechter ging mee in de redenering van ons juridische team en oordeelde dat EasyJet zich niet kon beroepen op buitengewone omstandigheden.
De luchtvaartmaatschappij mag keuzes maken die voor haar bedrijf het meest gunstig zijn, maar dat ontslaat haar niet van de verplichting om getroffen passagiers te compenseren. Passagiers mogen niet de dupe worden van bedrijfseconomische beslissingen van de luchtvaartmaatschappij.
De volledige uitspraak is te vinden op Rechtspraak.nl
Het argument dat het toestel “gestrand” zou raken in Kopenhagen werd verworpen. De rechtbank stelde vast dat EasyJet de vlucht had kunnen uitvoeren en dat de annulering geen gevolg was van overmacht.
EasyJet werd daarom veroordeeld om de compensatie aan de passagiers te betalen zoals vastgelegd in EU261.

Wat passagiers hiervan kunnen leren
Deze uitspraak benadrukt een belangrijk punt: luchtvaartmaatschappijen mogen zich alleen beroepen op buitengewone omstandigheden als de annulering echt buiten hun macht lag.
Wanneer een vlucht geannuleerd wordt om operationele of zakelijke redenen, blijft de compensatieplicht bestaan. Ook beperkingen zoals een nachtregime vormen geen geldige reden als de airline zelf beslist om niet te vliegen.
Hoe Vlucht-Vertraagd.nl passagiers helpt
Bij Vlucht-Vertraagd.nl helpen we dagelijks reizigers die te maken hebben met een vlucht vertraagd of vlucht geannuleerd. Ons juridisch team heeft uitgebreide ervaring met rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen in heel Europa.
Wij nemen het volledige proces over:
- Communicatie met de luchtvaartmaatschappij
- Verzamelen van bewijs en documenten
- Juridische procedure indien nodig
Zo hoeft de reiziger niets te doen — behalve wachten op zijn compensatie.
Conclusie
De rechter maakte korte metten met EasyJet’s beroep op het nachtregime. Passagiers hoeven niet op te draaien voor de zakelijke keuzes van luchtvaartmaatschappijen.
Is jouw vlucht vertraagd of vlucht geannuleerd? Controleer binnen 3 minuten of je recht hebt op compensatie.
Reizigerservaringen
Zeer vakkundig geholpen en altijd netjes op de hoogte gehouden met een positief resultaat
- Roy
Goede en heldere communicatie via mail. En al binnen 4 weken had ik het geldbedrag ter compensatie van mijn geannuleerde vlucht op mijn rekening staan. Heel tevreden met de geboden service van vluchtvertraagd.nl
- Gerda
Compensatie van Ryanair ontvangen! Vlucht Vertraagd heeft er zelfs een juridische zaak van moeten maken, dit was ons nooit gelukt. Het hele proces heeft wel een klein jaar geduurd maar we zijn goed op de hoogte gehouden van de verloop van het traject.
- Karin
Vlucht-Vertraagd.nl maakt deel uit van Yource B.V. Onze merken in andere landen zijn onder andere Vlucht-Vertraagd.nl, Flight-Delayed.com, Vol-Retarde.fr, Flug-Verspaetet.de en anderen.

Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!