KLM schrapt uit voorzorg vluchten vanwege storm: recht op een vergoeding?

vrijdag 21 september 2018

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft donderdag uit voorzorg honderd vluchten geannuleerd vanwege de storm op vrijdag. De geannuleerde vluchten zijn vluchten van en naar Europese bestemmingen en passagiers worden omgeboekt naar vluchten later op de dag. In sommige gevallen kan er een refund van het ticket teruggekregen worden. Voor de reizigers die een vlucht op 21 september hebben gepland, zou de vertrekdatum niet later dan 26 september moeten zijn, volgens KLM. "U kan uw vlucht omboeken tot uiterlijk maandag 24 september”.

KLM schrapt uit voorzorg vluchten vanwege storm: recht op een vergoeding?
Herfstachtige storm

Het KNMI heeft voor vrijdag code geel afgegeven voor alle provincies, behalve Limburg. Hierdoor is er op Schiphol minder baancapaciteit voor het opstijgen en lande van toestellen.

Compensatie in geval van annulering uit voorzorg

Volgens de Europese wetgeving kan een luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht wanneer er sprake is van extreme weersomstandigheden. Voor KLM is dit een buitengewone omstandigheid waarvoor de airline geen compensatie hoeft uit te keren. Maar hoe zit het wanneer een luchtvaartmaatschappij vluchten annuleert uit voorzorg? In dat geval kan Vlucht-vertraagd.nl je helpen. KLM moet kunnen aantonen dat de storm de specifieke vlucht had kunnen treffen door de storm. In sommige gevallen had de vlucht op dat moment gewoon als gepland kunnen vertrekken, omdat de omstandigheden niet zo ernstig waren dan verwacht. Vlucht-vertraagd.nl heeft de middelen om het tegendeel te bewijzen en hierdoor alsnog compensatie voor de op voorhand geannuleerde vluchten te claimen. Het is dus altijd de moeite waard om een claim in te dienen in dit soort gevallen. We werken op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat we alleen servicekosten vragen als we succes behalen.