Vliegtuigen moeten beter gevolgd worden

dinsdag 3 maart 2015

Wanneer vliegtuigen over afgelegen gebieden van oceanen vliegen, moeten deze beter worden gevolgd. Dat zegt de directeur van de Vereniging van Aziatische en Pacifische Luchtvaartmaatschappijen (AAPA).

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat vlucht MH370 van de radar verdween. Kort na middernacht verdween het toestel van Malaysia Airlines vanaf Kuala Lumpur (Maleisië) om vervolgens te landen op de luchthaven van Beijing (China). Maar na 40 minuten verdween het toestel van de radar. Sindsdien is de Boeing evenals diens 239 inzittenden spoorloos.

‘Deze zaak heeft duidelijk gemaakt hoe moeilijk het is om een vermist vliegtuig te vinden’, aldus Andrew Herdman, directeur-generaal van de Vereniging van Aziatische en Pacifische Luchtvaartmaatschappijen (AAPA). De Australische vicepremier Warren Truss kondigde eerder deze week al aan samen met Maleisië en Indonesië een proef te zullen gaan starten voor het beter volgen van vliegtuigen boven oceanen. Deze plannen sluiten aan bij de nieuwe richtlijnen van de International Civil Aviation Organisation (ICAO) en de International Air Transport Association (IATA) voor het uitvoeren van vluchten boven afgelegen gebieden.

Satellietverbinding

Begin dit jaar overlegden de leden van de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO) in het Canadese Montreal. Hier werd voorgesteld om vliegtuigen elke vijftien minuten automatisch via satellietverbinding te volgen. Vanaf uiterlijk november 2016 zouden alle lidstaten daaraan moeten voldoen. Momenteel is deze interval ingesteld op dertig tot veertig minuten voor vluchten boven oceanen. ‘Dankzij zo’n systeem kan je nauwkeuriger zoeken als het fout gaat’, aldus luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. Hij geeft aan dat vliegtuigen via het systeem gegevens zoals locatie en brandstofgebruik naar een thuisbasis kunnen sturen.

Maar het probleem is dat de bemanning zo’n systeem kan uitzetten. Baksteen verwijst naar het geval van vlucht MH370: ‘Alles wijst er naar mijn mening op dat dat in dit geval is gebeurd. ‘Je zou dus kunnen eisen dat het systeem niet uitgezet kan worden, maar dan is er een risico op kortsluiting en die kans is veel groter’.

‘Het systeem moet uit kunnen’

Wanneer er kortsluiting ontstaat, moet de bemanning systemen kunnen uitschakelen om de elektronische brand in te dammen. Dergelijke incidenten met brand in vliegtuigen doen zich regelmatig voor in de luchtvaart. Bij slechts één incident zijn alle communicatie- en volgsystemen met opzet uitgezet, namelijk op vlucht MH370. Baksteen besluit dat het onmogelijk is om een risicovrije samenleving te creëren, maar dat de risico’s wel zo goed mogelijk moeten worden afgedekt. ‘Het systeem moet uit kunnen’.

Vliegtuigrampen

De zoektocht naar de vermiste Boeing van Malaysia Airlines stopt mogelijk over een aantal weken. Het toestel is vanaf komende zondag 8 maart precies één jaar spoorloos en de kans is groot dat hij in de Indische Oceaan is verdwenen.

Ook de zoektocht naar het gecrashte Air Asia toestel zal binnenkort gestaakt worden. Vlucht QZ8501 verdween in december van de radar en stortte neer in de Javazee. Daarbij kwamen alle 162 inzittenden om het leven. Hoewel de locatie van het toestel wel min of meer bekend was, bleek het toch erg lastig het toestel en de inzittenden te vinden. Inmiddels zijn wel enkele onderdelen van het toestel gevonden, en daarnaast zijn 103 lichamen geborgen. ‘Ik respecteer de hoop van de families, maar gezien de ervaring van de afgelopen weken is het onmogelijk om alle mensen die aan boord zaten te vinden’, aldus de Indonesische reddingsdiensten.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl