Dubbele klap UK airlines: miljoenen euro’s voor passagiers

vrijdag 31 oktober 2014

Londen – Het Hoogste gerechtshof (Supreme Court) in Engeland heeft vandaag bepaald dat Engelse luchtvaartmaatschappijen passagiers niet langer mogen weigeren uit te betalen als hun vlucht vertraagd is door een technisch mankement. Ook deden de rechters in het Hooggerechtshof vandaag een uitspraak over de verjaringstermijn van claims: deze blijft in Engeland staan op zes jaar en mag daarmee niet worden teruggeschroefd naar twee jaar, zoals de Engelse luchtvaartmaatschappijen bepleitten. Een zege dus voor alle passagiers die tegen Engelse maatschappijen vechten voor de vertragingscompensatie.

Technische problemen

In Nederland vinden Nederlandse rechters al lange tijd dat luchtvaartmaatschappijen een vergoeding moeten betalen als passagiers een vertraging oplopen als gevolg van een technisch probleem. Luchtvaartmaatschappijen zijn het daar niet mee eens en passagiers moeten dus vaak naar juridische middelen grijpen. De passagiers die deze stap nemen krijgen via deze route doorgaans alsnog de wettelijke compensatie toegewezen. Ook het Engelse rechtssysteem lijkt deze lijn nu over te nemen. In de zogenaamde 'Huzar vs Jet2.com'-zaak werd door luchtvaartmaatschappij Jet2.com aan het hoogste rechtsorgaan van Engeland gevraagd om zich opnieuw te buigen over de vraag of een technisch mankement tot overmacht zou behoren. Jet2.com was het namelijk niet eens met de afwijzingen van hun beroep in eerdere rechtszaken. Dit veegde het gerechtshof vandaag van tafel. Het gerechtshof stelde dat het geen wettelijke grond zag om de zaak te heropenen en Jet2.com dus toestemming te verschaffen de zaak nogmaals te aan te vechten.

Verjaringstermijn

Naar de Europese vervaltermijn moeten passagiers die een vertraging of annulering hebben gehad in principe binnen twee jaar na de vlucht een claim hebben ingediend (of moeten een rechtszaak hiertoe gestart zijn). Doet de passagier dat niet dan verloopt de claim en kan geen vergoeding meer aangevraagd worden. In Engeland geldt echter niet de Europese maar de Engelse wettelijke vervaltermijn. Claims bij Engelse (en Ierse) luchtvaartmaatschappijen konden daarmee tot zes jaar na de vluchtdatum ingediend worden. De Engelse luchtvaartmaatschappijen kwamen ook hiertegen in opstand en stelden dat deze verjaringstermijn in strijd was met het Verdrag van Montreal. Vandaag bevestigde het Supreme Court dat de termijn van zes jaar wel degelijk wettelijk is en de luchtvaartmaatschappijen claims dan ook tot dit moment in behandeling moeten nemen.

Claim indienen met terugwerkende kracht

Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair, Virgin en British Airways zijn lastige maatschappijen om vergoeding van te krijgen, zelfs als daar wettelijk gezien wel recht op is. Heb je in het verleden een vertraging gehad of was je vlucht met een Engelse maatschappij geannuleerd dan kun je met terugwerkende kracht een claim indienen, aldus Tom van Bokhoven namens Vlucht-vertraagd.nl, een bedrijf dat de belangen van vliegpassagiers behartigt. In Engeland kan dat dus zelfs tot 6 jaar terug en ook als je vliegtuig vertraagd was door een technisch mankement. Deze uitspraken gelden voor alle passagiers, en deze regels gaan dus ook voor Nederlandse passagiers op.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl