Nieuw: claim nu je ticketkosten terug bij annulering van de vlucht vanwege het coronavirus. Terugbetaling claimen
Terug naar nieuws

Overwinning vliegpassagiers met uitspraak hoger beroep Engeland

Gister deed de Engelse rechtbank een uitspraak in de zaak Huzar tegen luchtvaartmaatschappij Jet2.com. De uitspraak in deze zaak, die gevoerd werd over compensatie voor een 27-uur durende vluchtvertraging, zou de sluizen kunnen openen voor duizenden vliegpassagiers. Jet2.com en andere luchtvaartmaatschappijen hebben tot op heden bij veel claims geweigerd uit te betalen, omdat technische problemen overmacht zouden zijn. Hier is nu een eind aan gekomen.

Symbolische overwinning op luchtvaartmaatschappijen: technische mankementen niet buitengewoon

Het hof van beroep (Court of Appeal) in Engeland bepaalde gisteren dat Jet2.com passagier Ronald Huzar moet betalen. Huzar liep in 2011 een vertraging op van 27 uur tijdens een vlucht van Malaga naar Manchester. Toen hij een claim bij de luchtvaartmaatschappij indiende, wees deze de claim af. Huzar ging met zijn zaak naar de rechter in Manchester, die hem gelijk gaf. Maar Jet2.com weigerde alsnog uit te betalen, onder het argument dat de uitspraak in strijd zou zijn met andere wetgeving. De zaak kwam voor de hogere rechtbank, waar gister eindelijk het verlossende woord werd gesproken. Huzar zal nu 600 euro ontvangen, maar de uitspraak is vooral een symbolische overwinning.

Advocaten zeggen dat met deze uitspraak bijna 20 miljoen passagiers die de afgelopen zes jaar met vertragingen of annuleringen als gevolg van een technisch mankement te maken hebben gehad, nu mogelijk alsnog recht hebben op een schadevergoeding. De luchtvaartmaatschappij gaf in de Huzar zaak destijds aan dat omdat er sprake was van een technisch probleem, dit zou betekenen dat dit niet onder de schadevergoedingsplicht zou vallen. De luchtvaartmaatschappij kenmerkte dit als ‘buitengewone omstandigheden’. Deze term verwijst echter alleen naar omstandigheden als slecht weer of politieke onrust, oordeelde de rechter. Hiervan was in deze zaak geen sprake. De advocaat die Huzar vertegenwoordigde gaf aan dat zo’n 90% van de vertragingsclaims afgewezen worden op basis van technische mankementen.

Jet2.com in hoger beroep tegen Huzar uitspraak

Jet2.com heeft aangegeven de beslissing teleurstellend te vinden. Volgens de luchtvaartmaatschappij zou deze uitspraak 'een significante impact kunnen hebben op de gehele luchtvaartindustrie.' De airline is van plan de zaak voor te laten komen voor het hooggerechtshof (Supreme Court). "We zullen doorgaan helderheid en consistentie te eisen door naar hogere rechtbank te gaan," aldus een woordvoerder. Hij voegde hier nog aan toe dat de luchtvaartmaatschappij het ongemak van de passagiers betreurde.

Specialisten in de claimbusiness hebben meteen laten weten wat gedupeerde passagiers het best kunnen doen. Guy Anker van website MoneySavingExpert.com zegt: "We hebben niet alle ins en outs, maar iedereen die eerder afgewezen werd, moet opnieuw de claim indienen om zo de bal weer aan het rollen te krijgen.." Richard Lloyd van consumentenwebsite Which? zei: "Deze uitspraak toont aan dat luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheden niet langer kunnen ontlopen door te zeggen dat het om ‘buitengewone omstandigheden’ gaat."

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl