Booking.com krijgt waarschuwing van Reclame Code Commissie

maandag 28 april 2014

Booking.com, de machtigste hotelsite van Europa, heeft voor de eerste keer een waarschuwing gekregen van de Reclame Code Commissie. Klanten van de website worden massaal misleid door de boodschap dat er ‘nog maar 1 kamer beschikbaar’ is. Vervolgens worden zij hierdoor aangespoord onmiddellijk te boeken, terwijl dit berust op misleidende informatie.

De Reclame Code Commissie is van mening dat termen als ‘we hebben nog 1 kamer vrij!’ misleidend zijn. Booking.com geeft namelijk niet aan dat dit aanbod alleen op hun eigen website geldt, terwijl er mogelijk op andere websites nog wel kamers beschikbaar zijn. Het oordeel was als volgt: "De aanduiding ‘we’ maakt onvoldoende duidelijk dat de schaarste alleen betrekking heeft op de website van Booking.com."

Marketingdeskundige Max Kohnstamm heeft deze zaak op poten gezet. Hij noemt de uitspraak van de Reclame Code Commissie "goed nieuws voor de toeristen die maar al te vaak op het verkeerde been worden gezet om zo snel mogelijk te boeken." Het is nog niet duidelijk of Booking.com tegen deze uitspraak bezwaar zal maken; hiervoor heeft zij twee weken de tijd.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl