Dreamliner klein

Problemen Dreamliner nog niet ten einde

woensdag 6 februari 2013

De 787 Dreamliner van vliegtuigfabrikant Boeing was deze week wederom in het nieuws. Na veelvuldige technische problemen diende de fabrikant maandag een verzoek in bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om testvluchten met het probleemtoestel uit te gaan voeren. De Dreamliner 787 is al jaren in ontwikkeling en werd in 2007 voor het eerst aan het publiek getoond. Het toestel, een verkeersvliegtuig van het Amerikaanse Boeing, zou een revolutionair zuinig vliegtuig worden. Dit zou onder andere bereikt worden door zijn samenstelling uit koolstofvezel en plastic (in plaats van het veel zwaardere metaal), een nieuwe generatie motoren en verbeterde aerodynamica. Hiermee is het toestel maarliefst 20 procent zuiniger dan vergelijkbare toestellen van concurrenten, aldus Boeing. Ook voor passagiers zou de Dreamliner zijn naam eer aan doen: met een verhoogd comfortniveau dankzij een ruimere cabine, minder geluidsoverlast en zelfs aangepaste verlichting zou de klant zonder jetlag op zijn bestemming aankomen.Maar wat een droom moest worden leek vanaf de geboorte van het nieuwe toestel een illusie. Na een succesvolle eerste vlucht, op 15 december 2009, liet de typegoedkeuring lang op zich wachten. In plaats van in mei 2008, werd het toestel daardoor pas in augustus 2011 operationeel – drie jaar later dan aanvankelijk gepland. De Japanse maatschappij All Nippon Airways was de eerste koper, en voerde in 26 oktober 2011 ook de eerste commerciële vlucht met de Dreamliner uit, van Narita (Japan) naar Hong Kong. Boeing kreeg voor zijn nieuwe toestel veel bestellingen, en wist in 2012 twee keer zoveel van de Boeings te leveren als was verwacht.Dreamliner-kleinCritici waren bezorgd dat het hoge tempo van productie ten koste zou gaan van de kwaliteit van de geleverde toestellen. En in januari van 2013 kreeg een aantal Dreamliners inderdaad te maken met technische problemen. Een van de toestellen van All Nippon Airways moest toen een noodlanding maken, nadat zich een kwartier na opstijgen rookvorming had voorgedaan in de cockpit. De rook werd vermoedelijk veroorzaakt door batterijproblemen. ANA besloot haar vloot na de noodlanding aan de grond te houden, waarna collegamaatschappij Japan Airlines hetzelfde deed. Naar aanleiding van deze en andere soortgelijke problemen, zoals een scheur in een cockpitraam en een brandstoflek, werd door de Amerikaanse FAA besloten de Dreamliner wereldwijd voorlopig aan de ketting te houden. De gezaghebbende luchtvaartdienst stelde toen een onderzoek in naar de Boeings.

Deze week meldde de Seattle Times dat Boeing nu een verzoek bij de FAA heeft ingediend om nieuwe testvluchten uit te voeren. De producent denkt een oplossing te hebben gevonden voor de oververhitting van de accu's. Volgens de krant kan het echter nog weken of zelfs maanden duren voordat passagiers weer vervoerd zullen mogen worden met de Dreamliner.

Air France/KLM heeft ook een aantal van de 787's in bestelling staan. KLM laat weten voorlopig niet naar een alternatief te kijken voor de 25 toestellen die in 2015 worden verwacht: "We houden de kinderziektes van de Dreamliner nauwgezet in de gaten, maar hebben voorlopig nog geen reden om ons zorgen te maken of de levering wel door kan gaan," aldus een woordvoerder.

Afbeelding: NU.nl
Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd