Ombudsman: Geld terug krijgen bij vlucht vertraging blijft lastig
vrijdag 22 juni 2012
Ombudsman: Geld terug krijgen bij vlucht vertraging blijft lastig
Ombudsman trekt aan de bel bij de Tweede kamer. Vliegpassagiers die recht hebben op een vergoeding bij vertraging, annulering of overboeking van hun vlucht worden zelden gecompenseerd. Vervolgens treedt de Inspectie Leefomgeving & Transport niet voldoende op om druk te zetten op de luchtvaartmaatschappijen. Hiervan heeft de Nationale Ombudsman melding gemaakt bij de Tweede kamer. Passagiers horen de compensatie te krijgen waar ze recht op hebben.Vlucht vertraging
Sinds 2004 is het mogelijk om geld terug te krijgen als je vlucht geannuleerd of overboekt is. Na een uitspraak van het Europees hof hebben passagiers bij een vertraging vanaf 3 uur ook recht op een vergoeding tussen de € 250,- en € 600,- echter het terug krijgen van deze vergoeding blijft lastig.De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de Nederlandse instantie die moet handhaven, doet dat onvoldoende zegt de Nationale Ombudsman naar aanleiding van cijfers uit 2010 en 2011. De meeste vergoedingen worden niet betaald door de luchtvaartmaatschappijen.