Shutterstock 351751730 1

Vlucht geannuleerd wegens het coronavirus: al je vragen beantwoord

maandag 20 juli 2020

De uitbraak van het coronavirus heeft de reisplannen van vele reizigers overhoop gegooid. Bestaande reizen werden verplaatst of in het ergste geval volledig geannuleerd. Toch hebben we óók goed nieuws: je rechten als vliegpassagier worden beschermd onder Europese wetgeving. Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Hoe gaat dit precies in zijn werking? Vlucht-Vertraagd.nl legt het je allemaal haarfijn uit!

Was je vlucht geannuleerd wegens het coronavirus? In een paar simpele stappen check je of je in aanmerking komt voor een terugbetaling van de reissom. Als je besluit je claim in te dienen, neemt ons team van ervaren claimspecialisten al het werk van je over. We zorgen ervoor dat je het bedrag zo snel mogelijk krijgt teruggestort!

➜ Claim mijn terugbetaling



Veelgestelde vragen van reizigers:
Annulering wegens het coronavirus: waar heb ik recht op?
Voucher: moet ik deze accepteren?
Tot wanneer kan ik een claim indienen?
Hoe lang duurt het voordat ik de terugbetaling ontvang?
Mijn claim is afgewezen, kan ik alsnog een claim indienen?
Wat kan Vlucht-Vertraagd.nl voor mij betekenen?

Mijn vlucht was geannuleerd wegens het coronavirus: waar heb ik recht op?

Wat vervelend om te horen dat je vliegreis is geannuleerd! Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je geen recht op een compensatie, maar wél op een volledige terugbetaling van je ticket. Het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is op passagiers te compenseren voor de geannuleerde vlucht.

Let op, een aanvullende compensatie is iets anders dan het recht op terugbetaling van je ticket! Ook ten tijde van het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht het volledige bedrag binnen 7 dagen na de geannuleerde vlucht terug te storten.

De luchtvaartmaatschappij heeft me een voucher aangeboden: moet ik deze accepteren?

Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004. Je bent namelijk niet verplicht om deze voucher te accepteren - het is een vrije keuze. Op basis van de EU-verordening hebt recht om te kiezen voor een volledige terugbetaling van je ticketkosten.

Naast het feit dat veel luchtvaartmaatschappijen zich momenteel niet aan deze wetgeving houden, geven vouchers vaak geen enkele garantie. In het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, ben je als passagier je geld kwijt.

Tot wanneer kan ik mijn claim voor een terugbetaling indienen?

Onder de Europese wetgeving kunnen claims in Nederland in principe tot 2 jaar na de vluchtdatum ingediend worden. In bepaalde landen zoals België, Duitsland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk kan deze termijn korter of langer zijn. De wettelijke vervaltermijn wordt echter door verschillende criteria bepaald, waaronder de vluchtroute en de plaats of plaatsen waar de luchtvaartmaatschappij gevestigd is.

Hoe lang duurt het voordat ik de terugbetaling ontvang?

De duur van het proces varieert per claim. Wij doen onze uiterste best om het proces binnen een paar maanden af te ronden. In sommige gevallen kan dit oplopen naar een half jaar tot meer dan een jaar, omdat wij afhankelijk zijn van de responstijd van landelijke inspecties en eventuele juridische vervolgstappen die genomen moeten worden. Wees gerust: ons team stelt alles op alles om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen zodat jij snel kunt genieten van je rechtmatige vergoeding!

Ik heb zelfstandig een claim ingediend bij de luchtvaartmaatschappij en deze is afgewezen. Kan ik alsnog een claim bij jullie indienen?

Wat naar dat de luchtvaartmaatschappij het proces tegenwerkt! Goed nieuws: ook als de claim al is afgewezen kun je deze bij ons indienen. Het eerste verzoek wordt namelijk bijna altijd afgewezen onder ‘buitengewone omstandigheden’. Nadat je de claim hebt ingediend zullen we de verschillende mogelijkheden bekijken. In sommige gevallen kunnen we de eerste stap(pen) overslaan.

Vlucht geannuleerd wegens het coronavirus: al je vragen beantwoord

Wat kan Vlucht-Vertraagd.nl voor mij betekenen?

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

Wij nemen claims aan op basis van 'no cure, no pay'. Dit betekent dat je niets betaalt indien het onverhoopt toch niet lukt om de terugbetaling te claimen, ook als we al juridische stappen tegen de luchtvaartmaatschappij hebben ondernomen. Bij succes rekenen wij 25% van het totale claimbedrag. Deze servicekosten dekken ook alle juridische kosten.

➜ Claim mijn terugbetaling



Wat onze klanten over ons zeggen: