Ryanair berekent toeslag voor eventuele vluchtvertragingen

maandag 21 oktober 2013

Is je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt, dan hoor je meestal een vergoeding te ontvangen van de luchtvaartmaatschappij. Ook Ryanair denkt daar zo over – tenminste ogenschijnlijk, want de luchtvaartmaatschappij heeft daar een speciale heffing voor in het leven geroepen, de EU261 heffing.

Ryanair brengt €2,50/£2,50 per ticket bij alle passagiers in rekening en zegt op haar website: "Deze toeslag van €2.50/£2.5 per passagier/per vlucht is ingevoerd om de niet-verhaalbare kosten te financieren die door Ryanair opgelopen zijn door vluchten die vertraagd of geannuleerd zijn door ‘force majeure’ gebeurtenissen zoals sluiting van luchtruim door vulkanische as, ongunstige weersomstandigheden, staking van luchtverkeersleiders, falen van luchthaveninfrastructuur, onverwachte technische problemen van vliegtuig enz. Wanneer met de wijziging van EU Reg. 261 een schadevergoedingsclausule en een uitgebreide ‘force majeure’ clausule in werking treden, verlagen en/of schrappen wij deze heffing."

Ze geven dus aan dat ze deze toeslag in rekening brengen om niet verhaalbare kosten te financieren die Ryanair heeft opgelopen als gevolg van vluchten die vertraagd of geannuleerd zijn. Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is dan heb je recht op een vergoeding (tussen de €250,- en €600,-), en je zou dus verwachten dat Ryanair deze vergoeding direct uitbetaalt.

Echter wanneer een vlucht vertraagd of geannuleerd is heeft Ryanair altijd een smoes om niet uit te betalen, zo leert de praktijk ons. Technische problemen of operationele problemen: ze proberen altijd onder het betalen van een vergoeding uit te komen. Met andere woorden: je bent dus gewoon dubbel de pineut want je betaalt een soort 'verzekering' waarvan je vervolgens nooit de vruchten van kunt plukken, mocht je de pech hebben een vertraging op te lopen.

De EU261 heffing is, als hij juist zou worden gebruikt, een goede oplossing om ervoor te zorgen dat passagiers die vertraging hebben opgelopen gecompenseerd kunnen worden. De Europese Commissie heeft eerder berekend dat een toeslag tussen de €1,- en €3,- per passagier de extra kosten zouden dekken die luchtvaartmaatschappijen maken als ze alle claims die wettelijk recht geven zouden uitbetalen. Als je dit vergelijkt met de toeslagen die gerekend worden voor creditcardbetalingen (vaak meer dan €5,-, wat buitenproportioneel is) is dat relatief weinig.

Echter wanneer je dit in rekening brengt én vervolgens bijna nooit uitkeert bij vluchtvertragingen dan kunnen we dat rustig bestempelen als misbruik. Wel erg typisch dat Ryanair een goede stap in de richting van consumentenbescherming weet om te toveren tot een manier om een extra slaatje te slaan uit passagiers!