Ben koorengevel Z Tc Zus Yqtxg unsplash

Miljoen passagiers gedupeerd door geannuleerde zomervluchten op Schiphol

woensdag 11 mei 2022

Er lijkt geen einde te komen aan de problemen voor reizigers. Na de chaos op Schiphol tijdens de meivakantie neemt de kans op annuleringen deze zomer steeds verder toe. Analisten van claimorganisatie Vlucht-Vertraagd.nl verwachten minimaal 6.000 geannuleerde vluchten op Schiphol deze zomer.

‘De slechtste april in jaren’

Ondanks de heropening van Europa zijn veel voorjaarsvakanties van vliegpassagiers stressvol verlopen of zelfs helemaal niet doorgegaan. Allereerst waren er de personeelstekorten van luchtvaartpersoneel in het Verenigd Koninkrijk, waar honderden vluchten rond Pasen werden geannuleerd. Vervolgens gebeurde in de tweede helft van april hetzelfde in Nederland. Een staking van het KLM-grondpersoneel, gevolgd door personeelstekorten op Schiphol maar ook bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, leidden tot urenlange wachtrijen op Schiphol met vertraging als gevolg maar vooral ook veel geannuleerde vluchten.

Annuleringen en vertragingen troffen ongeveer 60% meer passagiers dan normaal. “Dit was de meest chaotische aprilmaand voor Nederlandse reizigers in jaren”, zegt Tom van Bokhoven, directeur van Vlucht-Vertraagd.nl

schiphol vertrek

Geen snelle oplossing voor personeelstekorten

“Het is voor ons duidelijk dat de zomer anders moet”, zegt Dick Benschop, CEO van Schiphol, na het falen in april. Het blijft echter onzeker of die verandering ook echt gaat plaatsvinden. De oplossing van Schiphol lijkt vooralsnog te zijn: vluchten schrappen en alleen door laten gaan tot een niveau dat de luchthaven weer aan kan, te weinig personeel om de zomerdrukte aan te kunnen lijkt een feit.

Schipholmedewerkers hebben al een ultimatum gesteld: onder hun eisen vallen betere lonen, flexibiliteit in vakanties en een hogere werkzekerheid. Joost van Doesburg, campagneleider van de vakbond FNV Schiphol: “We verwachten daarbij niet dat het personeelstekort voor de zomer is opgelost, maar wel dat de kwaliteit van werkgelegenheid en het welzijn van de huidige werknemers beschermd wordt.”

Situatie in Nederland zeer dramatisch

Personeelstekorten hebben invloed op gehele industrie, maar het piepen en kraken van het systeem in Nederlands neemt wel erg grote proporties aan. Gezien de personeelstekorten bij Schiphol en KLM al zo vroeg in het vakantieseizoen voor problemen zorgen, zal de zomer van 2022 mogelijk een stressvolle periode worden voor Nederlandse vakantiegangers.

“Onze prognose is dat zeker 6.000 van de vluchten via Schiphol geannuleerd zal worden als de personeelsproblemen niet worden opgelost. Dit betekent dat mogelijk bijna een miljoen passagiers die reizen via Schiphol last zullen krijgen van vluchtannuleringen deze zomer. En dit is een conservatieve schatting. De situatie kan zelfs nog veel erger worden”, zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl.

KLM vluchten

Wat kun je als passagier doen bij een annulering of vertraging van hun zomervlucht?

Op basis van Europese wetgeving kunnen passagiers tot € 600,- schadevergoeding eisen als problemen zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Hieronder vallen ook de personeelstekorten. Dit geldt voor vertragingen vanaf 3 uur en de meeste annuleringen die minder dan 14 dagen voor vertrek zijn aangekondigd, waarbij er geen redelijk alternatief wordt geboden.

In veel gevallen zullen luchtvaartmaatschappijen proberen de schuld af te schuiven op de luchthaven zodat ze geen compensatie hoeven uit te keren. Dit zal echter niet altijd mogelijk zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de beslissing van KLM om verschillende vluchten vanaf Schiphol te annuleren. Gezien deze beslissing ook werd ingegeven door problemen bij KLM zelf, zijn zij ook verantwoordelijk voor de vluchtverstoringen. Volgens analyse van het juridisch team van Vlucht-Bertraagd.nl zal KLM de passagiers die getroffen zijn door de annuleringen en vertragingen in de tweede helft van april moeten compenseren. Zij hebben recht op een financiële vergoeding.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Sinds 2010 helpt het team van Vlucht-Vertraagd.nl passagiers om compensatie en betaalde ticketkosten te claimen bij vertraagde en geannuleerde vluchten. Ze hebben een juridisch team in negen landen, winnen 98% van de rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen en werken uitsluitend op ‘no cure no pay’-basis.

Claim indienen